Iranian Agriculture News Agency

راد:

آغاز سال زراعی جدید با تسویه به موقع و کامل مطالبات گندمکاران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با پرداخت 83 همت در هفته اول مهر ماه سال جاری، تمام بدهی گندمکاران تسویه شد و با تسویه به موقع، کشاورزان گندمکار سال زراعی جدید را با اطمینان آغاز می‌کنند.

آغاز سال زراعی جدید با تسویه به موقع و کامل مطالبات گندمکاران

به گزارش ایانا، سید سعید راد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در برنامه صبح بخیر ایران شبکه یک سیما گفت: پرداختی امسال دولت به تنهایی از مجموع پنج سال گذشته (1400-1396) یکهزار میلیارد هم بیشتر بود.

وی افزود: میزان پرداخت سال قبل 22 همت بود که امسال رشد 263 درصدی داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: امسال 7.2 میلیون تن از گندمکاران تحویل گرفتیم که این میزان در مقایسه با 4.5 میلیون تن سال قبل، 60 درصد افزایش وزنی داشته است.

وی تاکید کرد: گندم همان نان است و نان عمده‌ترین غذای مصرفی ایرانیان است بنابراین بخش زیادی از سبد غذایی سهم نان است و دولت و مجلس برای خودکفایی در تولید کالای اساسی گندم، امسال نرخ خرید تضمینی آن را افزایش داد.

راد تصریح کرد: در خرید تضمینی گندم تا جای ممکن از ظرفیت‌های استانی و بومی و شبکه‌های گسترده تعاون روستایی سطح کشور برای رضایتمندی کشاورزان و کاهش هزینه‌ها استفاده شده است.

وی با بیان این که نیمی از کل خرید گندم کشور در 5 استان خوزستان، گلستان، کردستان، فارس و کرمانشاه انجام شده است، گفت: بیشترین رشد خرید گندم در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زنجان و آذربایجان شرقی به میزان 3 تا 5 برابر به ثبت رسیده است و بعد از این استان‌ها به ترتیب استان‌های اصفهان، مرکزی،‌ کردستان، لرستان، آذربایجان غربی و کرمان از رشد خرید بیش از 100 درصدی گندم برخوردار بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی گفت: ما در سال گذشته 11.6 میلیون تن گندم مصرف کردیم که از این میزان 10 میلیون تن گندم خبازی و 1.5 میلیون تن سهم صنف و صنعت است و در صورت مساعد بودن شرایط اقلیمی و پربارشی شاید بتوانیم با 3.5 تن افزایش در تولید گندم به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به این که تمام سیلوها و انبارها مملو از گندم است گفت: تا اردیبهشت سال آینده گندم کشور تامین شده است در مورد سایر کالاهای اساسی نیز مشکلی وجود ندارد. مخازن پر از روغن است و به اندازه مصرف 6 ماهه (تا پایان سال) روغن ذخیره داریم.

راد در پایان گفت: در بحث شکر و برنج و ذخایر استراتژیک که شورای عالی امنیت ملی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته، هیچ مشکلی نداریم و به میزان کافی در انبارها و مخازن کشور ذخیره‌سازی صورت گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید