Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در برنامه صف اول شبکه خبر اعلام کرد:

قیمت ۱۳ هزار تومانی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت گندم در سال زراعی جدید ۱۴۰۱_۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده و ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته ایم.

قیمت ۱۳ هزار تومانی خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صف اول شبکه خبر اعلام کرد: قیمت گندم در سال زراعی جدید ۱۴۰۱_۱۴۰۲، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده و ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته ایم که بخشی از آن را به یارانه کود و بذر اختصاص می دهیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت نگاه ویژه رئیس جمهور به حوزه تولید بوده است، افزود: درسال گذشته کشت قراردادی را به صورت پایلوت در ۲۵۰ هزارهکتار از اراضی شروع کرده ایم.

ساداتی نژاد تصریح کرد: قیمت گندم را در ابتدای دولت و پیش از شروع فصل کشت به ۷۵۰۰ تومان افزایش دادیم، سوم فروردین ۱۴۰۱ با بحران جهانی و افزایش قیمت ها، قیمت گندم را به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان به علاوه یک هزار تومان یارانه کشت افزایش دادیم که ثمره آن تحویل ۱۱ میلیون تن گندم توسط کشاورزان بوده است، همچنین۲۰۵ درصد در برنج افزایش تولید داشته ایم.

وی ادامه داد: افزایش ۱.۵ میلیون تنی کشت دیم در ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور را داشته ایم و در بیش از ۵ میلیون هکتار از اراضی در سال جاری کشت دیم انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کل مبلغ مطالبات گندمکاران ۸۲ هزار میلیارد تومان است که در ۵ سال گذشته بی سابقه بوده است، عنوان کرد: تاکنون 68 میلیارد تومان پرداخت شده و تا چند روز آینده تمام مطالبات گندمکاران پرداخت می شود.

وی با اشاره به اینکه میزان نیاز کشور به گندم نان ۹ میلیون تن است، ابراز امیدواری کرد: در سال زراعی جدید در تولید گندم نان به پایداری در خودکفایی برسیم.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه سیاست ما یارانه کشت بر روی محصولات و یارانه حمایتی برای تواید است، خاطرنشان کرد: برای کشت سویا یارانه ۶ میلیون تومان در هر هکتار را در نظر گرفته ایم و برای کشت گندم ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: امسال پیش از هدفمندی یارانه‌ها خرید تضمینی کلزا با قیمت ۱۵ هزار تومان انجام می شد که پس از هدفمندی یارانه‌ها با ورود بخش خصوصی به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت و مابه تفاوت این مبلغ به حساب کلزاکاران واریز شد.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه اهمیت امنیت غذایی با جنگ اوکراین به خوبی در جهان احساس شد، گفت: با برنامه ریزی های دولت سیردهم کشور در بحران جنگ اوکراین و اصلاح اقتصادی دچار صف، کمبود و سهمیه بندی نشد، تولیدکنندگان در بخش کشاورزی با غیرت پای تامین سفره مردم ایستادند که از فعالان بخش کشاورزی، دام و طیور بسیار تشکر می کنم.

وی تصریح کرد: در فصل زراعی جدید کشت قراردادی را به خصوص در اراضی خرده مالکی اعمال خواهیم کرد تا به کشاورزان کمک کنیم، همچنین از کشت کلزا با یارانه کشت حمایت خواهیم کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه رئیس جمهور در نظارت ستادی از وزارت جهاد کشاورزی بر اجرای الگوی کشت تاکید کرد، ادامه داد: دستورالعمل آن تا هفته آینده به استان ها ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: برای اجرای الگوی کشت به ابزارهایی نیاز داریم که یکی از این ابزارها قیمت گذاری است، از ابزار قیمت در کشت گندم استفاده کردیم و کشاورزان به کشت این محصول ترغیب شدند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بخشودگی پلکانی آب بها که از دیگر تاکیدات ریاست جمهوری است، بیان داشت: با جلساتی که با وزارت نیرو داشتیم این موضوع را بررسی کرده ایم، کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت کنند ۵۰ درصد بخشودگی آب بها خواهند داشت و با افزایش بهره وری میزان بخشودگی افزایش می یابد.

وی در رابطه با عوارض صادرات محصولات آب بر گفت: صادرات این محصولات عوارض خواهد داشت تا از خروج آب مجازی از کشور جلوگیری شود.

ساداتی نژاد با بیان اینکه لایحه آبخیزداری یک ضرورت برای کشور است و مراحل پایانی تدوین را طی می کند، اذعان داشت: در این لایحه از مشاوره نخبگان، پژوهشکده آبخیزداری و دانشگاهیان استفاده شده و یک اقدام علمی است.

وی افزود: لایحه آبخیزداری یک اقدام بزرگ در حفاظت از خاک خواهد بود.

مقام عالی وزارت در رابطه با مردمی سازی آبخیزداری عنوان کرد: در سال های گذشته با سالانه ۱.۵ میلیون هکتار آبخیزداری، ۳۵ میلیون هکتار از اراضی آبخیزداری شده است و ۹۰ میلیون هکتار از اراضی نیازمند عملیات آبخیزداری است لذا برای اتمام عملیات آبخیزداری در ۱۰ سال باید سالانه ۸ تا ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری انجام شود که هزینه آن توسط دولت قابل تامین نیست و باید به سمت مردمی سازی آبخیزداری برویم تا به کار سرعت ببخشیم.

وی تاکید کرد: تا پایان شهریور وزارت جهادکشاورزی خدمات خود را به پنجره واحد دولت هوشمند متصل خواهد کرد، خدمات وزارت جهاد کشاورزی شامل کشاورزی، دامپزشکی، قرنطینه و صادرات است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عوارض صادرات باید بر روی محصولات پر آب بر باشد تا به اجرای الگوی کشت کمک کند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورها صادرات خود را برای آب مجازی کنترل می کند و اعتقاد ما این است که این عوارض باید لحاظ شود لذا برای کاهش جاذبه کشت محصولات پر آب بر مانند هندوانه عوارض صادراتی را لحاظ کرده ایم.

وی ادامه داد: برای کشت محصولات آب بر از ظرفیت کشت فراسرزمینی استفاده خواهیم کرد، امسال شیوه نامه کشت فراسرزمینی ابلاغ شده و چند داوطلب برای این نوع کشت اهلیت سنجی شده اند.

ساداتی نژاد افزود: اوکراین، قزاقستان، برزیل و ونزوئلا کشورهایی هستند که توافق اولیه برای کشت فراسرزمینی با آنها انجام شده است، همچنین در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ لزوم اجرای کشت فراسرزمینی و کنترل آب مجازی لحاظ شده است.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: در تولید محصولات کشاورزی ۲۵ تا ۳۰ درصد ضایعات داریم که ۱۴۰ میلیارد متر مکعب برای آن آب مصرف می شود و ۷ برابر سد دز است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمار و اطلاعات ما در بخش کشاورزی در حد برآورد و تخمین است، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم رصدخانه کشاورزی ایران را راه اندازی خواهیم کرد و فاز اول آن تا پایان سال ۱۴۰۱ انجام می شود.

وزیر جهادکشاورزی افزود: تا پایان دولت رصد کامل سطح زیر کشت، تولیدات باغی و دامپروری را به صورت کامل و شفاف خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه خودکفایی در تولید محصولات اساسی در اولویت دولت سیزدهم است، گفت: تلاش ما این است که محصولات آب بر و سبزی و صیفی را به گلخانه ها انتقال دهیم و تولید محصولات اساسی به فضای باز منتقل شود، به این منظور ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه باید در کشور ایجاد شود اما در حال حاضر ۲۳ هزار هکتار گلخانه داریم و به ۸۰ هزار هکتار گلخانه نیاز داریم، همچنین با توجه به تحقیقات انجام شده کشت علوفه مرتعی را در مراتع انجام خواهیم داد.

ساداتی نژاد در رابطه با تولید گندم در کشور گفت: ۵ استان ۵۲ درصد از گندم کشور را تولید می کنند که خوزستان با ۱۹ درصد بیشترین میزان تولید را دارد و پس از آن کردستان و کرمانشاه هستند، امسال ۵۰۸ هزار نفر کشاورز ایرانی به دولت گندم فروخته است و بیش از ۲.۵ میلیون نفر در این امر مشارکت داشته‌اند.

مقام عالی وزارت خاطرنشان کرد: با حمایت بانک مرکزی در کشت قراردادی، قرارداد تولید به عناون وثیقه در بانک ها مورد قبول است و کشاورزان می توانند از این طریق تسهیلات دریافت کنند.

وی افزود: کشاورزی قراردادی توسط شرکت پشتیبان انجام می شود و کود، بذر، سم، بیمه و آموزش در اختیار کشاورز قرار می گیرد و در پایان برداشت محصول تسویه انجام می شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ۴۰ درصد از کشاورزی دنیا با کشت قراردادی انجام می شود و ما کشاورزی قراردادی را در کشور به ۲۰ درصد خواهیم رساند.

وی با بیان اینکه مردمی سازی یارانه‌ها یک اصلاح اقتصادی بزرگ بود که در آینده ظرفیت های خود را نشان می دهد، گفت: بیشترین خسارت از ارز ۴۲۰۰ تومانی به بخش کشاورزی وارد شده است، یارانه در دنیا به ابتدا، طول زنجیره و انتهای زنجیره یعنی مصرف کننده داده می شود اما در ایران این یارانه به واردکننده داده می شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: این امر باعث کوچ سرمایه از بخش کشاورزی و تغییر کاربری اراضی شد، همچنین رقابت و ظرفیت های اقتصادی کشاورزی افول کرد اما در اولین سال دولت با اقتصادی شدن کشاورزی رونق به این بخش بازگشته است.

وی تاکید کرد: این اصلاح اقتصادی در تولید دام و طیور انقلاب بهره وری در پی خواهد داشت، تولیدکننده باید نظر مصرف کننده را جلب کند و به کیفیت، سلامت و مرغوبیت کالا دست پیدا می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی مردمی سازی یارانه ها گفت: تاکنون ۹۰ هزار نفر از تولید کنندگان دام و طیور از تسهیلات دامدار کارت استفاده کرده اند و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

وی افزود: بانک کشاورزی ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در ۵ ماه گذشته پرداخت کرده است که سال گذشته حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است، پرداخت تسهیلات توسط بانک کشاورزی آسان سازی شده است.

ساداتی نژاد در خصوص صادرات دام زنده عنوان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار رأس دام زنده برای صادرات محیا شده است و قرنطینه پیش از صادرات به پایان رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد: دیگر ممنوعیت صادرات نداشته باشیم و بتوانیم با عوارض بازار را کنترل کنیم.

مقام عالی وزارت ادامه داد: بازار از سال گذشته و با بازگشت قانون تمرکز، به وزارت جهاد کشاورزی بازگشته است و با فرماندهی واحد اداره می شود، اجرای قانون تمرکز در این یک سال موفق بوده است.

وی اذعان کرد: برای صادرات مرغ، تخم مرغ، فرآورده‌های گوشتی و فرآورده های طیور هیچ ممنوعیتی نداریم و به دنبال افزایش بازار هدف صادراتی هستیم.

ساداتی نژاد در رابطه با دیپلماسی غذایی در دولت سیزدهم گفت: مشکل صادرت سیب به پاکستان پس از ۱۶ سال و صادرات مرغ به عراق پس از ۶ سال رفع شده است، همچنین صادرات لبنیات به روسیه از سر گرفته شده است.

وی افزود: توافق برای صادرات مرکبات و عسل به چین انجام شده است و به زودی این صادرات انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: رابطه ما با وزارت راه و شهرسازی خوب است و در طرح جهش تولید مسکن با این وزارت خانه همکاری خوبی داریم، محدودیتی در واگذاری اراضی برای طرح جهش مسکن نداریم.

وی در پایان عنوان کرد: برای مسکن کارکنان وزارت جهاد کشاورزی هم تلاش کرده ایم تا بتوانند صاحب مسکن شوند و در برخی استان ها کار ساخت مسکن شروع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید