Iranian Agriculture News Agency

"قربانی" در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر:

الگوی کشت با شروع فصل زراعی جدید ابلاغ می شود

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: الگوی کشت در ابتدای فصل زراعی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

الگوی کشت با شروع فصل زراعی جدید ابلاغ می شود

یه گزارش خبرنگار ایانا، محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در برنامه میز اقتصادی شبکه خبر اظهار کرد: طبق دستور وزیر جهاد کشاورزی سازمان تحقیقات برنامه الگوی کشور را برای سال زراعی جدید تدوین می‌کند که مراحل تدوین نهایی شده و در حضور وزیر ارائه خواهد شد و پس از تایید وزیر برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: ما بر اساس منابع که در کل کشور در اختیار داریم و بر اساس سیاست های دولت مردمی که بر روی کالاهای اساسی و دانه‌های روغنی تاکید دارد، در الگوی کشت به این مباحث پرداخته ایم، نیازهای سرانه امنیت غذایی، ذخایر و الگوی کشت موجود از مباحث این طرح است و با کمک کشاورزی قراردادی این طرح را پیش می بریم.

قربانی تصریح کرد: الگوی کشت در ابتدای فصل زراعی به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: گندم، جو، ذرت، کلزا، عدس، پنبه، سویا و چغندر قند در برنامه الگوی کشت قرار دارند و با دو ابزار کشت قراردادی و سیاست قیمت تضمینی اجرا خواهد شد، همچنین سیاست پرداخت یارانه کشت به عنوان تشویق کشاورزان به ازای هر کیلوگرم محصول پرداخت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سال گذشته و با استقرار دولت توانستیم قیمت تضمینی را پیش از شروع فصل کشت اعلام کنیم و امسال تا هفته آینده قیمت‌های تضمینی اعلام خواهد شد و پس از آن الگوی کشت ابلاغ می شود.

وی افزود: تاکنون ۷.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده و بیش از ۸۰ درصد از مطالبات گندمکاران پرداخت شده است؛ مطالبات گندم کاران تا پایان هفته دولت به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

قربانی تاکید کرد: تاکنون ۷.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شده و این خرید تا ۱۱ میلیون تن ادامه خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: با مردمی سازی یارانه ها از قاچاق ۳.۵ میلیون تن گندم در سال جلوگیری شده است و رقابت بین واردکنندگان نهاده های دامی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: کمبودی در تامین نهاده های دامی و کشاورزی نداریم و تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی در قالب دامدار کارت به تولیدکنندگان بزرگ و کوچک پرداخت شده است.

معاون وزیر جهادکشاورزی بیان کرد: کشت فراسرزمینی را به دلیل آب بر بودن نهاده های دامی مدنظر قرار دادیم و در ونزوئلا، روسیه، صربستان و اوکراین کشت فراسرزمینی انجام می‌دهیم.

وی افزود: تولید علوفه در مراتع از تاکیدات ریاست جمهوری است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

قربانی با بیان اینکه نهضت احیای صنایع تبدیلی راکد را در دستور کار داریم، گفت:  ۱۰ هزار واحد راکد داریم که به بخش تولیدی باز می گردانیم.

الگوی کشت با توجه به نیاز جامعه تدوین شده است

در ادامه، علی قاسمی مشاور اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی باید راهبردهای کلان مشخص شود و پس از آماده شدن پیش نیاز ها به سمت الگوی کشت برویم.

وی افزود: برخی کالاها بر اساس نیاز جامعه و تنظیم بازار باید دسته بندی شوند و با این سیاست گذاری الگوی کشت اجرایی خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: بعد از جنگ اوکراین اهمیت امنیت غذایی دوچندان شده و باید بر اساس این راهبرد حرکت کنیم، تعرفه بخش جالیزی باید افزایش یابد، در بخش مهارت افزایی کشاورزان و هوشمند شدن کشاورزی و ساماندهی مشاغل کشاورزی باید به پیش برویم تا بتوانید الگو کشت را اجرایی کنیم.

دامدار کارت محدودیت پرداخت ندارد

در ادامه این برنامه، فریدون بهبهانی سرپرست بانک کشاورزی ایران گفت:  تسهیلات سرمایه در گردش ۹ ماهه یارانه دار با نرخ ۱۰ ، ۱۲ و ۱۴ درصد در اختیار دامداران و مرغداران جهت سرمایه در گردش قرار می‌گیرد، تاکنون ۹۰ هزار و ۹۱۰ نفر با مبلغ ۹۱۵۱۲ میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، این تسهیلات بدون هیچ محدودیتی پرداخت می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید