Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در نشست خبری خبر داد:

پرداخت یارانه کشت سویا برای نخستین بار در کشور/ افزایش 25 درصدی تولید برنج در کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید برنج در کشور ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که موجب کاهش قیمت و تعادل پایدار بازار خواهد شد.

پرداخت یارانه کشت سویا برای نخستین بار در کشور/ افزایش 25 درصدی تولید برنج در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه و نشریات تخصصی بخش کشاورزی، اظهار کرد: یکی از پر اهمیت ترین آمارها مربوط به اطلاعات و آمار غذا است، لذا فاز اول رصدخانه کشاورزی ایران تا پایان سال ۱۴۰۱ به پایان می رسد و طرح رصدخانه تا پایان دولت به صورت کامل راه اندازی می شود.

وی افزود: در حال حاضر آمار و اطلاعات ما دقیق نیست و در حد برآورد است که با راه اندازی و تکمیل رصد خانه کشاورزی این مشکلات برطرف خواهد شد. ما به این منظور قرارگاه رصد را در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی کرده ایم و هر چهارشنبه گزارش دقیق رصد را دریافت می کنیم.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: فرماندهی و کنترل غذا دومین فرماندهی مهم پس از فرماندهی نظامی است.

وی با بیان اینکه پس از طرح مردمی سازی یارانه ها به سمت آزادسازی صادرات رفته ایم، گفت: ممنوعیت صادرات دام نداریم و با عوارض بازار را کنترل می کنیم.

مقام عالی وزارت با اشاره به اینکه دولت هیچ عوارض صادراتی وضع نکرده است، ادامه داد: عوارض های موجود در قانون بودجه 1401 لحاظ شده و لغو آن توسط مجلس شورای اسلامی امکان پذیر است که در این زمینه پیگیری های لازم انجام شده است.

به شدت به واگذاری کار به تشکل ها معتقد هستم

ساداتی نژاد با بیان اینکه تفویض اختیارات گسترده از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، عنوان کرد: ۶۰ درصد از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به بخش خصوصی تفویض شده است، همچنین در زمینه صادرات دام اختیارات به سازمان های استانی تفویض شده است.

وی تاکید کرد: من به شدت به واگذاری کار به تشکل ها معتقد هستم و امیدوارم این کار به صورت کامل در وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شود اما در این مسیر موانعی وجود دارد و ارتباط وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی نیازمند اعتماد سازی و درک متقابل است.

وزیر جهاد کشاورزی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در میان مدت به نفع حوزه کشاورزی دانسته و ادامه داد: بالاترین خسارت از ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ متوجه بخش کشاورزی بود و سرمایه گذاری را از این بخش به بخش واردات سوق داد.

وی افزود: این ارز اقتصاد کشاورزی را تضعیف کرد و باعث افزایش تغییر کاربری اراضی کشاورزی شد، ما می توانیم این حذف ارز را به انقلاب بهره وری در صنعت دام و طیور تبدیل کنیم. برای حفظ تولید باید صادرات انجام شود و به این منظور در تمام دنیا مشوق صادراتی در نظر گرفته می شود و ما هم مشوق اعطا می کنیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در میزان مصرف آرد یک سرانه مصرف وجود دارد که شرزکت بازرگانی دولتی بر مبنای آن عمل می کند، تصریح کرد: در صورتی که میزان مصرف در شهرهای گردشگری و در بین عشایر افزایش یابد بیش از سهمیه گندم و آرد لحاظ خواهد شد.

مرکبات و عسل ایرانی در سبد غذایی چین

وی، میزان تولید مرکبات را مطلوب دانسته و خاطرنشان کرد: صادرات سیب به پاکستان پس از 16 سال از سرگرفته شده و مشکل صادرات کیوی به هند برطرف شده است، همچنین توافق نامه هایی برای صادرات عسل و مرکبات به چین و لبنیات به روسیه امضا شده است و آمادگی کامل برای صادرات این محصولات را داریم.

مقام عالی وزارت، عمده مصرف مرغ در کشور را مرغ سنگین وزن برشمرد و ادامه داد: باید مصرف مرغ سایز در کشور فرهنگ سازی شود، کشورهای منطقه مرغ سنگین وزن مصرف نمی کنند و مرغ لاین برای تولید مرغ سایز بسیار مناسب است.

وی افزود: ما بر روی اصلاح نژاد و آرندی مرغ آرین مطالعات و اقدامات بسیاری انجام داده ایم، این سویه نسبت به دیگر سویه ها اقتصادی تر است.

کشت فراسرزمینی، راه حل تولید محصولات پرآب بر

ساداتی نژاد، کم آبی را از مسائل مهم کشور دانسته و گفت: تولید فراسرزمینی می تواند به کشاورزی و امنیت غذایی کشور کمک کند.

وی افزود: در وزارت جهاد کشاورزی اداره کل کشت فراسرزمینی را ذیل معاونت بازرگانی ایجاد و شیوه نامه آن را تصویب و ابلاغ کرده ایم. همچنین ۵ تا ۶ نفر در اهلیت سنجی شرکت کردند و در قزاقستان، روسیه، برزیل، ونزوئلا و آفریقا کشت داریم و تجربه موفق و ناموفقی هم داشتیم، اما کلیت آن مورد تایید است، قرار است ۲۰ درصد واردات را با اولویت از کشت فراسرزمینی انجام دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید برنج در کشور ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته که موجب کاهش قیمت آن در بازار خواهد شد، گفت: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت برنج نداریم اما توزیع در این زمان انجام نمی شود تا به تولیدکننده داخلی آسیب نرسد.

وی ادامه داد: ذخایر برنج خارجی در بهترین وضعیت است و امسال بازار بسیار متعادلی در زمینه برنج خواهیم داشت.

ساداتی نژاد گفت: سال گذشته اولین سالی بود که قیمت خرید تضمینی پیش از شروع کشت اعلام شد و امسال هم همین کار را خواهیم کرد، در ابتدای سال افزایش مجدد قیمت خرید تضمینی گندم را به دلیل جنگ اوکراین داشتیم که تاثیر آن را در سال زراعی آینده خواهیم دید.

وی با بیان اینکه محدودیتی در ورادات نهاده دامی نداریم، اظهار کرد: تمام زنجیره ها و اتحادیه ها می توانند واردات نهاده دامی انجام دهند و در بازارگاه به فروش برسانند.

مقام عالی وزارت گفت: ما از تولید دانه‌های روغنی در کشور حمایت می‌کنیم به طوری که امسال برای نخستین بار برای کاشت هر هکتار سویا در حوزه‌های شمالی کشور ۶ میلیون تومان به کشاورزان یارانه کاشت پرداخت شد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برنامه ای برای افزایش تولید دانه های روغنی را خواهیم داشت اما برنامه تولید دانه های روغنی پرآب بر در داخل کشور نداریم و این دانه ها توسط کشت فراسرزمینی انجام می شود.

وی با بیان اینکه مصرف روغن باید اصلاح شود، عنوان کرد: تنوع سبد روغن را باید مد نظر قرار دهیم البته بخشی از واردات دانه روغنی به دلیل مصرف کنجاله است که باید به سمت نهاده های جایگزین برویم و به سمت خوراک دام بومی برویم.

عبور از بحران جهانی با مدیریت جهادی

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در کشور کم آب ما بشقابی غذای ایرانیان پر آب است، گفت: در حوزه ترویج و فرهنگ سازی باید بیشتر کار کنیم و بشقاب غذای ایرانی را اقتصادی، ارزان تر و کم آب تر کنیم.

وی ادامه داد: در مصرف مرغ و گوشت تعادل نداریم و به فرهنگ سازی نیاز داریم، در دنیا با اصلاح نژاد و تکثیر برنامه‌ریزی شده در ۴۵ روز مرغ تولید می‌شود و ما باید بر روی گوشت گوسفند و تولید و تکثیر آن کار کنیم و به سمت تولید صنعتی گوسفند طی ۹۰ روز برویم که هم تامین افزایش می یابد و هم قیمت کاهش خواهد داشت، همچنین باید بر روی تغذیه دام و زمان پرواربندی و بر روی پروتئین جایگزین مانند گوشت شترمرغ هم کار کنیم که نیازمند به فرهنگ سازی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جنگ اوکراین حوزه امنیت غذایی را در جهان به هم ریخته است، ادامه داد: تورم سال جدید و مردمی سازی یارانه ها، همچنین اوج مصرف ماه رمضان و عید نوروز را از سر گذرانده ایم اما کمبود، صف و استرس نداشتیم و فقط افزایش قیمت اتفاق افتاد، آنچه باید صیانت می کردیم عدم کمبود بود که در این زمینه موفق شویم.

وی افزود: بحران در امنیت غذایی جهانی به وجود آمده بود و دامداران و مرغداران ایرانی پای نیاز مردم ایستادند و زیان را به جان خریدند. حوزه غذا ارزش بالایی در حوزه امنیت دارد و برای صیانت از تولید و استمرار باید صادرات هم انجام شود، ظرفیت ذخایر را در سطح ایده آل نگه داشتیم و از مردادماه تاکنون ۳۰ میلیون عدد تخم مرغ مازاد را از مرغداری ها خریداری کرده‌ایم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: در بحث مردمی سازی یارانه ها ۲۰ هزار میلیارد تومان(همت) به دامداران اختصاص دادیم که9.5 همت تاکنون پرداخت شده و میزان دریافت تسهیلات به حدود ۹۰ هزار نفر رسیده است.

وی در رابطه با کشت قراردادی گفت: به دستور بانک مرکزی سند کشاورزی قراردادی توسط بانکها به عنوان وثیقه مورد قبول است و از این طریق کشاورزان می توانند تسهیلات دریافت کرده و تامین مالی انجام دهند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تاکنون 3.5 میلیون هکتار رفع تداخلات اراضی شده که ۳۰ درصد آن در ۱۰ ماهه دولت سیزدهم اتفاق افتاده است، ادامه داد: همچنین 850 هزار هکتار سند برای اراضی کشاورزی صادر شده که ۶۵۰ هزار هکتار از آن در 10 ماهه دولت سیزدهم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه الگوی کشت باید اجرا شود که در علم و ابلاغ آن مشکل نداریم اما در اجرا ابزار نداشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر با شورای قیمت گذاری ابزار قیمت را در اختیار گرفتیم و خروجی آن افزایش تولید گندم و سویا بوده است، ابزار دیگر آب بها است که هرکس الگوی کشور را رعایت کند تخفیف آب بها خواهد داشت.

وی در رابطه با آبخیزداری و آبخوان داری اذعان کرد: لایحه آبخیزداری روز گذشته به پایان رسید و به دولت ارسال شد، ۹۰ میلیون هکتار حوزه آبخیز در کشور داریم که سالی 1.5 میلیون هکتار آبخیزداری انجام می شود و باید به ۸ تا ۱۰ میلیون هکتار افزایش یابد که تامین مالی آن در دولت قابل اجرا نیست و مردمی سازی آبخیزداری را خواهیم داشت تا با سرمایه مردمی آبخیزداری انجام شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: ما ۴۰ میلیون نهال در کشور می توانیم پرورش دهیم و با اعتبار دولتی نمی توانیم میزان آن را به میلیارد برسانیم به همین دلیل به سمت ظرفیت‌های مردمی پیش می رویم.

وزارت جهاد کشاورزی حامی زنبورداری در کشور

مقام عالی وزارت با بیان اینکه ما اولین وزارتخانه بودیم که در سال ۱۴۰۱ در 19 ماده آیین نامه دانش بنیان را تصویب کردیم و نیازهای فناورانه خود را به شرکت ها اعلام کردیم، گفت: به دنبال ایجاد مزارع الگویی در استان ها هستیم، شرکت های دانش بنیان باید امسال تا ۲ برابر افزایش یابد، اولین پارک علم و فناوری و ۳ دهکده فناوری را در استان ها راه اندازی کرده ایم.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه بخش شیلات پر ثروت و پر اشتغال بوده و از آن غفلت شده است، گفت: این بخش از زیر بخش‌هایی مانند میگو تشکیل شده که بسیار بزرگ است و نیاز به سرمایه گذار خارجی دارد. ظرفیت بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد و از سرمایه گذاران می‌خواهیم در این بخش سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد: طرح شهرکهای کشاورزی در ۱۰ شهر ساحلی یا نزدیک به سواحل را به صورت پایلوت شروع کرده‌ایم که امیدواریم موفقیت آمیز باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زنبورداری از بخش های مهم اقتصادی کشور به شمار می رود، تصریح کرد: زنبورداری و نوغانداری از ظرفیت های قدیمی ایران است و عسل محصول چهارم زنبور است که صادرات آن را با چین پیش خواهیم برد و این بخش به حمایت بیشتری نیاز دارد.

 

 

✍️ عطیه حاجی 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید