Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد تاکید کرد:

کاهش ۱۵ درصدی واردات نهاده خام به کشور با تولید خوراک دام آماده

ایجاد ارزش افزوده و ارزانی تولید با تولید خوراک دام آماده

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر چه میزان تولید خوراک دام آماده توسعه پیدا کند حداقل ۱۵ درصد میزان واردات نهاده خام به کشور کاهش می یابد و ارزش افزوده و ارزانی تولید را رقم میزند.

کاهش ۱۵ درصدی واردات نهاده خام به کشور با تولید خوراک دام آماده

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر هیات دولت به استان همدان و در افتتاح طرح توسعه شرکت دانه های غرب نهاوند در شهرستان نهاوند، گفت: ما علاقمند به استمرار تولید در حوزه خوراک دام هستیم و در این راستا برای طرح توسعه این مجموعه تسهیلات پرداخت میشود.

وی ادامه داد: هر چه میزان تولید خوراک دام آماده توسعه پیدا کند باعث کاهش مصرف نهاده خام و واردات آن به کشور می شود.

به گفته ساداتی نژاد، تولید خوراک دام آماده در کشور حداقل ۱۵ درصد میزان واردات نهاده خام به کشور را کاهش می‌دهد و موجب ارزش افزوده و ارزانی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تولیدات کشاورزی در خصوص گندم ۳ فعالیت مهم انجام شده است، یادآور شد: این مهم را در سایر محصولات نیز  استمرار خواهیم داد.

ساداتی نژاد با اشاره به افزایش قیمت گندم به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومن، گفت: این موضوع سبب می‌شود تا کشاورزی به سمت  اقتصادی بودن پیش برود.

وی ادامه داد: با استقبال در این زمینه توسط کشاورزان میزان گندم تحویلی ببش از ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تن  به دولت  شده و پیش بینی  می‌شود گندم تحویلی به ۷ میلیون تن برسد و این در حالی است که میزان گندم تحویلی در سال گذشته ۴.۵ میلیون تن بوده است.

ساداتی نژاد با اشاره به کاهش قیمت کودهای پایه، تصریح کرد: علیرغم قیمت افزایشی محصولات جهانی، قیمت کود های پایه در کشور را ۴۵ درصد کاهش داده ایم تا تغذیه خاک در کشاورزی دچار چالش و مشکل نشود و زحمت کشاورز از بین نرود.

وی با اشاره به کشاورزی قراردادی  از شهریورماه برای گندم، گفت: کشاورز ما قبل از اینکه کشت را آغاز کند قرارداد رو منعقد کرده و کود، بیمه، سم، بذر و بیمه را در اختیار کشاورز قرار می‌دهیم تا دغدغه تامین مالی نداشته باشد و بر روی تولید تمرکز کند. 

به گفته ساداتی نژاد، کشت قراردادی در سایر محصولات توسعه خواهد یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال در ۴۶ هزار هکتار اراضی شالیزار کشت قراردادی برنج انجام شده است، گفت: تلاش ما است تا خریدار محصول کشاورز ایرانی از روز اول مشخص باشد و دغدغه ای در تولید نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی یکی از محورهای کاری دولت سیزدهم است، تصریح کرد: به صورت رسمی صادرات دام در دام سبک و سنگین از هفته آینده آغاز خواهد شد تا دامداران بتوانند از مزیت صادرات بهره مند شوند.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه خرید تضمینی دام را از هفته آینده توسعه می‌دهیم، تصریح کرد: این مهم از سه هفته پیش آغاز شده و در همه استان های کشور توسعه خواهیم داد و همچنین دام مازاد عشایر را نیز خریداری خواهیم کرد.

وی درباره مطالبات نهاده های دامی  مرغداران و دامداران نیز، گفت: تا قبل از آزادسازی ارز ترجیحی، مطالبات تمام کسانی که محصولاتشان را تا آن زمان به بازار دادند  محاسبات آن انجام شده  و مطالبات به زودی پرداخت می‌شود.

 وی درباره صادرات فراورده های دام و طیور، افزود:  هفته گذشته به صورت رسمی صادرات به کشور عراق شروع شده لذا هیچ محدودیتی در صادرات شیرخشک،  خامه و محصولات دام و طیور در کشور وجود ندارد که کمک بزرگی به دامداران است.

وی درباره اعتبار در نظر گرفته شده در سفر هیات دولت به استان همدان گفت: ۲هزار میلیارد تومان اعتبار برای بخش کشاورزی در این سفر پیشتهاد شده که امشب با دستور رئیس جمهور قطعی خواهد شد.

وی یادآور شد: این اعتبارات  در بخش های مختلف از جمله پوشش انهار، انتقال آب با لوله، زهکشی، آبخیزداری، مرمت قنوات، حمایت از شهرک های کشاورزی، بیمه،دامپزشکی و دامپروری در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به در نظر گرفتن ۱۰۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آب و خاک اعتبار در نظر گرفته شده است، گفت : از این محل مسائل مربوط به انتقال آب که باعث صرفه جویی در انتقال آب کشاورزی می‌شود را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه شهرستان نهاوند منطقه مستعدی است و قطب باغداری به شمار می‌رود یادآور شد: سندی امروز با کشور چین امضا شد که مرکبات به چین صادر کنیم زیرا این کشور ۶۰۰ میلیارد دلار واردات مرکبات به کشورش انجام میدهد.

وی با تاکید بر اینکه صادرات مرکبات و عسل به کشور چین با امضای این سند امسال آغاز خواهد شد، تصریح کرد: همچنین صادرات مرکبات به کشور پاکستان پس از ۱۶ سال امضا  شده و نوید آن را می‌دهد که کشاورز ما محصولش با قیمت مناسب به فروش برود.

 وی در پایان گفت:  امیدواریم پیامد این سفر تحول خوبی در حوزه  کشاورزی و دامپروری در استان همدان که یک قطب پر قدرت محصول کشاورزی در کشور است را رقم بزند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید