Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد:

خط قرمزی در وزارت جهادکشاورزی در مقابله با تخلفات وجود ندارد

اعتقاد دارم سوال و تذکر نمایندگان برای بهبود و اصلاح امور وزارتخانه ها است

وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، گفت: اعتقاد دارم سوال و تذکر توسط نمایندگان در راستای بهبود و اصلاح امور وزارتخانه‌ها است و دغدغه‌های این عزیزان موجب رشد، تعالی و ارتقای وزارت جهاد کشاورزی می‌شود.

خط قرمزی در وزارت جهادکشاورزی  در مقابله با تخلفات وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در جلسه علنی (سه شنبه ۲۱ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف حاضر شد و به سوال محمد صفایی نماینده مردم گناباد و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ داد.

وزیر جهاد کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، گفت: اعتقاد دارم سوال و تذکر توسط نمایندگان در راستای بهبود و اصلاح امور وزارتخانه‌ها است و دغدغه‌های  این عزیزان موجب رشد، تعالی و ارتقای وزارت جهاد کشاورزی می‌شود و این حساسیت باعث رفع مشکلات، مسایل و کمبودها در این بخش خواهد بود.

وی افزود: یکی از مسائل مهم عمده دولت‌های دنیا، تامین و امنیت غذایی مردم‌ با توجه به شرایط حساس جهانی است، در این راستا از اسفند ماه سال گذشته تا به امروز بخش زیادی از تلاش‌ کشورها برای تامین حوزه غذایی مردم بوده و هست.

ساداتی‌نژاد ادامه داد: در کشور ما نیز تمام تلاش دولت در حوزه امنیت غذایی و پایداری غذا بوده و با توجه به اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و تغییر نرخ ارز، تمام تلاش دولت بر این بوده تا آرامشی در حوزه غذا وجود داشته باشد و هیچ گونه کمبود و کسری در این زمینه نداشته باشیم. با وجود اینکه شرایط سختی در دنیا در حوزه تامین وجود داشته که البته تا امروز توانستیم این شرایط را به خوبی پیش ببریم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی از سازمان‌هایی که نقش بسیار مهمی در حوزه امنیت غذایی و تنظیم بازار در کشور ایفا می‌کند سازمان تعاون روستایی است، یادآور شد: این سازمان بر اساس اساسنامه خود نقش حمایت از کشاورزان و دامپروران ایرانی را دارد و باید به عبارتی بگوییم سازمان مرکزی تعاون روستایی به نوعی سازمان تجارت و بازرگانی کشاورزی ایران نیز است.

وی گفت: از طرف دیگر به دلیل اینکه این سازمان نگاه حمایت از کشاورزان ایرانی را دارد به نوعی حمایت از مصرف کننده و تولیدکنندگان در حوزه کشاورزی نیز است، این سازمان متکی بر اتحادیه و مبتنی بر تشکل‌ها و تعاونی‌های تولید تمام توان و تلاشش این است که از کشاورزان ایرانی حمایت کند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی سازمان مرکزی تعاون روستایی سازمانی متکی بر تولید کننده است و این سازمان نگاه سود و منفعت بر اساس اساسنامه خود ندارد.

وی تصریح کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی در زمانی که قیمت محصول برای کشاورز ما زیر قیمت تمام شده باشد و او در حال متضرر شدن باشد، این سازمان خرید تضمینی، حمایتی و توافقی را انجام می‌دهد تا از تولید کننده غذای ایرانی حمایت کند.

ساداتی‌نژاد با بیان این که در زمان افزایش قیمت نیز سازمان تعاون روستایی در بازار مداخله می‌کند، یادآور شد: زمانی که در بازار به دلایل مختلف افزایش قیمت وجود دارد و برای مصرف کننده شرایط سخت می‌شود، سازمان مرکزی تعاون روستایی به عنوان پیشانی این کار برای تنظیم بازار و مداخله در آن وارد می‌شود لذا باید اقلام را زیر قیمت برای مهار بازار توزیع کند.

به گفته وی، سازمان‌های دارای نقش حمایتی و تنظیم‌گری، معمولا سازمان‌های زیان‌ده‌ هستند، زیرا انجام این عملیات دارای هزینه است.

وزیر جهاد کشاورزی به چالش‌های نبود سازمان حمایتگری مانند سازمان تعاون روستایی اشاره کرد و افزود: به طور مثال زمانی که باغدار ما در بحث سیب دچار چالش می‌شود و یا قیمت بازار زعفران سبب می‌شود تا زعفرانکار ما اقدام به برداشت نکند؛ همچنین زمانی که قیمت خرما زیر قیمت بازار است و از نظر اقتصادی باغداران حوزه نخیلات خرما نمی‌توانند برداشت کنند، طبیعتا سازمان تعاون روستایی در این زمان در کنار کشاورزی ایرانی بوده و هست.

وی با اشاره به اینکه در طرح تنظیم یارانه‌ها مازاد تولید وجود داشته است، یادآور شد: مازاد تولید را اگر از بازار جمع نمی‌کردیم تولید کننده ضرر زیادی می‌کرد و منجر به حذف تولید می‌شد. در این راستا 27 هزار تن از ابتدای اجرای این طرح، مازاد تولید خریداری شده است لذا در حوزه حمایت از تولید، سازمان تعاون روستایی نقش بسیار زیادی دارد.

ساداتی ‌نژاد با بیان اینکه خرید و فروش می‌تواند ابهامتی را به همراه داشته باشد، تصریح کرد: تمام تلاش ما نیز این بوده که در دوره جدید سازمان مرکزی تعاون روستایی با شفافیت بتواند کار خود را پیش ببرد.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هیچ گونه خط قرمزی در تخلفات برای بنده در وزارت جهاد کشاورزی وجود نداشته است، گفت: تلاش ما در وزارت جهاد کشاورزی براساس میثاق‌نامه‌ای که رئیس جمهور از همه وزرا گرفته، برای رفع مشکلات، مقابله با هرگونه تخلف و فساد و رانت در وزارت جهاد کشاورزی بوده، هست و خواهد بود. در این مسیر نیز هیچ خط قرمزی برای بنده در وزارت جهاد کشاورزی وجود نداشته و در صورتی که هرگونه تخلفی اثبات شود و با آن مقابله و مبارزه کرده و می‌کنیم؛ نگاه ما در دوره جدید در همه بخش‌ها به خصوص در سازمان مرکزی تعاون روستایی شفافیت بیش از گذشته در خرید تضمینی بوده و هست.

وی به خرید تصمینی خرما در سال 1400 اشاره کرد و افزود: خرید تضمینی خرما از شهریور ماه در خوزستان آغاز و تا 5 آبان ماه ادامه پیدا کرد، در مجموع ۲۱ هزار تن خرما در سال گذشته به ارزش که 169 میلیارد تومان خریداری شده است و پس از اتمام این پروژه در ۲۲ آذر ماه تا 7 دی ماه بر اساس قیمت کارشناسی و مزایده به فروش گذاشته شد که در بار اول برای خرید خرمای استعمران مشتری پیدا نشد و در نهایت براساس کمیته ترک تشریفات و براساس کمیته کارشناس رسمی سه نفره و قیمت گذاشته شده این خرما با نرخ ۳۵۰۰ تومان به بالاترین قیمت با توجه به فسادپذیری فروخته شد.

مقام عالی وزارت یادآور شد: در سال‌های گذشته نیز سابقه آن را داشتیم که به دلیل خراب شدن و ضایعات خرما آن را معدوم کردند، لذا برای صرفه و صلاح دولت به این سبک پیش رفتیم.

ساداتی‌نژاد گفت: در سال ۹۹ نیز به تقاضای نمایندگان و مردم در خراسان جنوبی، خراسان شمالی و خراسان رضوی به دلیل قیمت ‌پایین زعفران و عدم رغبت کشاورزان به برداشت، خرید زعفران از 25 آبان ماه آغاز شد. براساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری سازمان مرکزی تعاون روستایی برای خرید این محصول ماموریت پیدا کرد و از 11 آبان ماه تا 20 آذرماه در مجموع 18.5 تن به ارزش 216 میلیارد تومان در 3 استان زعفران خریداری و در انبارهای مختلف نگهداری شد.

به گفته وی، مجموع مطالبات خرما و زعفران نیز در سال 1399 و 1400 پرداخت شد.

وزیر جهاد کشاورزی اشاره‌ای نیز به فروش زعفران در بورس کالا کرد و یادآور شد: 20 مرحله عرضه در بورس انجام شده که متاسفانه فقط 3.1 تن به مبلغ 28 میلیارد تومان به فروش رفته و مابقی 15.4 تن در انبارها موجود است که در راستای طرح صیانت در دو انبار تجریش در مشهد تجمیع شده است؛ با عرضه مجدد، تلاش شده تا زعفران به فروش برسد و در اردیبهشت ماه نیز حدود 5 تن آن به فروش رفته و برنامه‌ریزی شده تا از طریق بورس که فرایند شفافی است فروش ادامه یابد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خروج زعفران برای شرکت‌های دانش بنیان، گفت: برای دو شرکت دانش بنیان 1.5 تن و دیگر 500 کیلوگرم برای تولید کروستین و ارزش افزوده زعفران خارج شد که با توجه به اینکه ضمانتی برای پرداخت آن نشده بود با تذکر در خصوص عدم امکان واگذاری اموال دولتی به صورت امانی به انبار برگردانده شده و گزارش‌های بازرسی ما نشان می‌دهد که کل موجودی انبارها با مقدار خرید هم‌خوانی داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره خرید میوه شب عید نیز گفت: با توجه به ماموریت ستاد تنظیم بازار در سال ۱۴۰۰ در  این خصوص، در ۲۹ آبان ماه دستورالعمل خرید سازمان تعاون روستایی واگذار شد که اولین جلسه کمیته راهبردی بر اساس دستورالعمل با حضور دبیر شورای قیمت‌گذاری، سازمان مرکزی تعاون روستایی، نماینده وزارت کشور، نماینده سازمان بازرسی، معاون بازرگانی و معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از مصرف کننده برگزار و در دو جلسه تصمیم گرفته شد که از ۸ استان تولید کننده مرکبات و سیب درخواست آنالیز قیمت انجام شد که با برگزاری کمیته راهبردی آنالیز، قیمت از استان‌ها ارسال شد. براساس آنالیز هزینه پایه سیب و پرتقال به علاوه هزینه‌های تبعی تا زمان ۱۵ فروردین 1401، قیمت پرتقال 13900 تومان و 14500 تومان قیمت سیب درختی تعیین شد و برای این منظور مباشر نیز سازمان تعاون روستایی است که کار خرید را انجام داد.

وی افزود: این فرآیند با توجه به شرکت دو نوبت مناقصه انتخاب می‌شود و در نهایت از مجموع ارائه شده ۲۲ هزار تن سیب و 29 هزار تن پرتقال تا پایان طرح ارایه شده و 90 درصد سیب و 76 درصد پرتقال توزیع می‌شود و الباقی نیز بر اساس دستورالعمل در پایان طرح تنظیم بازار در قالب استعلام بها به فروش می‌رسد.

ساداتی نژاد یادآور شد: امسال از معدود سال‌هایی بود که به دلیل کیفیت سیب و پرتقال عرضه شده بسیار آرامش در اسفند ماه و عید نوروز داشتیم، بالاترین فروش سنوات اخیر را در سال جاری داشتیم به محض نشر اخباری مبنی بر گرانی خرید میوه شب عید نامه‌ای را به دستگاه نظارتی سه قوه برای رسیدگی ارسال کردم، زیرا وزارت جهاد کشاورزی در مسائل و ابهامات پیش آمده هیچ مسامحه‌ای ندارد و دیوان محاسبات گزارش داد که کار به صورت قانونی انجام شده و در فرآیند قانونی آن نیز مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی، گزارش سازمان بازرسی اشاره دارد که ۲ هزار تومان در هر کیلو، گرانی خرید وجود دارد که در حال بررسی در دستگاه‌های مربوطه است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در خرید میوه شب عید در مجموع بیش از ۵۰ درصد پول پرداخت نشده و بر اساس تصمیم سازمان بازرسی، پرداخت انجام می‌شود و خسارتی در بیت‌المال برای آن به وجود نخواهد آمد.

وی در پایان گفت: آنچه حائز اهمیت است آن است که وزارت جهاد کشاورزی تلاش دارد با توجه به واگذاری قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی در این دولت، امنیت و آرامش بازار را به خوبی اجرایی کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید