Iranian Agriculture News Agency

”ساداتی نژاد” پیش بینی کرد:

افزایش یک میلیارد دلاری حجم مبادلات تجاری ایران و غنا تا اجلاس هشتم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با راهبری کمیسیون مشترک و با یک هدف گذاری مدبرانه می توانیم حجم همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور را تا اجلاس هشتم به یک میلیارد دلار برسانیم و این رقم به هیچ عنوان خارج از توان و دسترس نخواهد بود.

افزایش یک میلیارد دلاری حجم مبادلات تجاری ایران و غنا تا اجلاس هشتم

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا که امروز چهار شنبه در هتل پارسیان انقلاب تهران برگزار شد‌‌ ضمن خوش‌آمدگویی به ‌ محمد ابراهیم اول وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری دولت جمهوری غنا و هیأت همراه‌ همچنین معاونین وزراء، سفرای دو کشور و مدعوین حاضر در مراسم‌، اظهار کرد: در آغاز ، بسیار خوشوقتم که به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی همکاریهای دو کشور را اعلام کنم.

وی افزود: به یاد دارم وزیر فرهنگ، هنر و گردشگری دولت جمهوری غنا در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور غنا برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر رئیسی، ریاست جمهوری اسلامی ایران، به تهران سفر کرد، لذا مایلم سپاسگزاری صمیمانه خود را به ایشان ابراز دارم.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: از این نشست ها و دیدارها ، دستاوردهای مثبت و سازنده ای نصیب هر دو کشور و ملت بزرگ ایران و غنا شود.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران‌، در حالی مسئولیت خود را در سال گذشته آغاز کرده است که اهداف نوین تعریف و تبیین شده خود در چهار سال نخست اول ریاست جمهوری در مناسبات خارجی که همانا خرد ورزی، حفظ منافع ملی، ارتقای جایگاه و اعتبار کشور در عرصه‌های ممتاز جهانی و تعامل موثر و سازنده با کشورهای دوست، مستقل و غیرمتعهد بوده است را در مذاکرات سازنده و مهم جهانی با سازمان ملل متحد ، اتحادیه اروپا و کشورهای طرز اول دنیا به اثبات برساند.

وی افزود: ثابت شده که جمهوری اسلامی ایران در مناسبات خارجی و رویکرد بین المللی خود، علاوه بر حمایت و مصلحت برای ارتقای جایگاه و اعتبار کشور در عرصه های ممتاز جهانی ، بر تعامل موثر با کشورهای دوست، مستقل و غیر متعهد اندیشیده و گام برمی‌دارد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: کشور غنا در غرب قاره آفریقا مهمترین کشور هدف برای گسترش توسعه همه جانبه همکاری با کشورمان تعریف شده است و بدون تردید بازدید متقابل هیات های عالی‌رتبه دو کشور بر عزم و اراده موجود برای تعمیق مناسبات خواهد افزود.

وی ادامه داد: اینجانب بنا به مسئولیت خود در وزارت جهاد کشاورزی در داخل کشور و نیز به به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران ریاست عالی ۹ اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی با کشورهای دنیا و به ویژه ۵ کشور مهم آفریقا از جمله غنا را بر عهده دارم‌، او افزود: عملکرد مثبت وزارت جهاد کشاورزی در توسعه روابط با کشورهای آفریقایی موجب شده تا مسئولیت این اجلاس ها به این وزارت تفویض شود، که برای اینجانب موجب افتخار بوده و در همین راستا ، تعمیق روابط اقتصادی دو جانبه با کشور دوست و برادر غنا را بر خود وظیفه می دانم.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که کمیسیون مشترک دائمی همکاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری غنا یکی از موفق ترین کمیسیون ها بوده است‌ گفت: در سایه موافقتنامه‌ها، تفاهم نامه‌ها و قراردادهای مختلفی که در چارچوب این کمیسیون مشترک به منصه ظهور رسیده است، اکنون که هفتمین اجلاس را برگزار می کنیم روابط تجاری دو جانبه از ۳۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۷ با بیش از ۱۰ برابر رشد به حدود ۳۷۰ میلیون دلار در سال 1400 رسیده است، بنابر‌این با راهبری کمیسیون مشترک و با یک هدف گذاری مدبرانه می توانیم حجم همکاری های اقتصادی و مبادلات تجاری دو کشور را تا اجلاس هشتم به یک میلیارد دلار برسانیم و این رقم به هیچ عنوان خارج از توان و دسترس نخواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی اجلاس هفتم به منظور توسعه و تحکیم همکاری های دو جانبه به ویژه در دوره اول ریاست جمهوری دکتر رئیسی در دستور کار قرار گرفته است و انتظار می رود این رویداد بستر مناسبی را برای توسعه هرچه بیشتر روابط و رشد حجم تجارت بین دو کشور فراهم کند.

ساداتی نژاد عنوان کرد: با توجه به تجارب شش اجلاس گذشته و علیرغم انجام بسیاری از فعالیت‌ها و اجرای پروژه‌های صنعتی و توسعه‌ای بعد از اجلاس ششم تاکنون‌ به ویژه انعقاد و امضای تعدادی اسناد همکاری در زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی، معدن و دارو و نهایی‌سازی تعدادی قرارداد و پروژه های سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی ، آب رسانی و صنعتی ، برخی از توافقات گذشته و کارهایی که باید تاکنون انجام می‌شده‌ اما این امور تحقق نیافته و اهداف ترسیم شده در آن حوزه ها به طور کامل محقق نشده است.

وی با اشاره به این که همکاری‌های بانکی و توسعه روابط کارگزاری بین بانک‌های دو کشور از اهم امور و لازمه دستیابی به رشد مورد نظر و تاکید مقامات دو کشور است‌، گفت: همکاری‌های دو جانبه در زمینه صنعت، انرژی و فن آوری در سطح مورد انتظار پیشرفت نداشته است و انتظار می رود اجلاس تهران با راهبردی کارآمد و فصلی جدید در روابط، اولویت های همکاری دو جانبه را تبیین کرده و با حمایت‌های سازنده مسئولین غنایی اجلاس، دستیابی به اهداف مورد نظر را تسهیل کند.

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران افزود:  باید از تلاش های همکارانمان در هر دو کشور که موجب پیشرفت امور در بخش‌های تجاری، روابط علمی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی شده اند قدردانی کرد و باید از آنان خواست که به تلاش هایشان برای اجرای کامل توافقات قبلی و تعریف موضوعات جدید همکاری ادامه دهند.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: ابزارهای حمایتی برای پیشبرد اهداف در این بخش‌ها به ویژه عملکرد نمایندگی سازمان هلال احمر و دانشگاه اسلامی ایران در غنا مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بدون تردید همکاری های کشاورزی در شش اجلاس اخیر به عنوان یکی از محورهای اساسی در مناسبات دو کشور در دستور کار قرار داشته و با امضای سند همکاری در زمینه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و پیگیری های انجام شده ، امیدواریم با حمایت دولت غنا و در اختیار قرار دادن بسترهای لازم از جمله واگذاری زمین به طرف ایرانی شاهد سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در پروژه های مختلف کشاورزی در آینده نزدیک باشیم.

وی افزود: اجلاس تهران می تواند همچون گذشته به ادامه فعالیت های اثر بخش خود در پیگیری انجام امور در بخش های مختلف کشاورزی، عمرانی، فرهنگی و توسعه روستایی آن کشور مساعدت کند.

ساداتی نژاد از مذاکرات بسیار مثمر ثمر و نهایی سازی پنج سند همکاری با عناوین، موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در موضوعات گمرکی‌، یادداشت تفاهم همکاری‌های کشاورزی، یادداشت تفاهم همکاری بین اتاق‌های بازرگانی دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری‌های بهداشتی و سند هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک دائمی همکاری ها ، که در پایان همین نشست به امضاء رسید، خبر داد و گفت: این اسناد نشان دهنده روح بسیار بالای همکاری و مودت حاکم بر مذاکرات است‌، بنابراین دستاوردهای اجلاس تهران می‌تواند دورنمای امید بخشی را برای گسترش روابط دو کشور ترسیم کند و انتظار می رود با حمایت همه جانبه و منسجم دو کشور دوست، مناسبات ایران و غنا به عنوان الگوی تعامل و همگرایی بین المللی تبیین شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید