Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در ارتباط مستقیم اخبار شبکه یک:

حذف ارز ترجیحی یک اصلاح بزرگ در اقتصاد کشور است

یارانه نان و دارو حذف نخواهد شد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت سیزدهم حذف ارز ترجیحی را انجام خواهد داد، برای آن برنامه ریزی کرده و آن را یک اصلاح، به نفع مردم و اقتصاد کشور می داند.

حذف ارز ترجیحی یک اصلاح بزرگ در اقتصاد کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی برخط با بخش خبری ۲۱ اظهار کرد: کمبود مواد غذایی به دلیل خشکسالی در دنیا شایع شده و تنها مربوط به کشور ما نیست، در دنیا با افزایش قیمت محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

وی افزود: بخشی از جریان افزایش قیمت ها هم به جنگ و بحران اوکراین بازمی‌گردد که باعث ایجاد چالش در حمل و نقل غلات در دنیا شده است و قیمت ها از ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به الزام قانون حذف ارز ترجیحی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت ملزم است در خصوص حذف این ارز اقدام کند؛ ارز ترجیحی به اهداف خود نرسیده است، این ارز عادلانه توزیع نشده و موجب بیماری اقتصاد ایران شده است، همچنین بهره‌وری را در عرصه دام و طیور کشور به ورطه نابودی کشانده است.

وی ادامه داد: صنعت دام و طیور از وجود ارز ترجیحی رنج می برد و حذف آن درخواست تولیدکنندگان این صنعت است، ارز ترجیحی موجب رانت و فساد گسترده در حوزه تامین نهاده های وارداتی شده است و سرعت قاچاق با ایجاد فاصله قیمتی افزایش یافته است، بنابراین اقلامی که باید در سفره مردم ایران باشد به سفره مردم کشورهای دیگر وارد شده است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: متخصصان و نخبگان اقتصادی کشور هم به حذف ارز ترجیحی اذعان دارند و این امر یک اصلاح بزرگ اقتصادی خواهد بود، دولت سیزدهم این کار را انجام خواهد داد و برای آن برنامه ریزی کرده و آن را یک اصلاح، به نفع مردم و اقتصاد کشور می داند.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه در این طرح مردم اطمینان داشته باشند که دولت پیش از حذف ارز ترجیحی قدرت خرید مردم را تقویت خواهد کرد و جبرانی آن را به حساب خانوارها واریز می کند، گفت: دو ماه پیش از اجرای این طرح، واریز جبرانی و ترمیم قدرت خرید مردم بر اساس دهک ها انجام خواهد شد و پس از آن تغییر نرخ ارز اجرا می‌شود.

وی افزود: اهداف کاملا مشخص است و اهتمام ویژه بین دولت و مجلس شورای اسلامی وجود دارد، امیدواریم با کمک مردم بتوانیم شرایط خوبی را ایجاد کنیم و این یک ضرورت برای اقتصاد ایران است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که یارانه نان و دارو حذف نخواهد شد و مردم دغدغه از این جهت نداشته باشند، عنوان کرد: نان صنعتی با همین قیمت ادامه مسیر خواهد داد، یارانه آرد صنف و صنعت در جریان حذف ارز و هدفمندی یارانه ها به حساب خانوارها واریز خواهد شد.

ساداتی نژاد تاکید کرد: برای ادامه آزادسازی سایر کالاها، تمهیدات لازم برای سرمایه در گردش تولید کنندگان اجرا شده است تا به راحتی تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد، همچنین برای نهاده تولید کنندگان روستایی و عشایری هم تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی در رابطه یا تخصیص کالابرگ به مردم گفت: بر اساس قانون ما به سمت کالابرگ هم حرکت خواهیم کرد اما از آن جایی که بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی که ابلاغ شده و قانون بودجه، زیرساخت‌های ایجاد کالابرگ الکترونیکی زمان‌بر است، بنابراین این کار با واریز یارانه به حساب مردم انجام خواهد شد و هر زمان که زیرساخت آماده شود به کالابرگ الکترونیکی تغییر روش خواهد داد.

ساداتی نژاد در پایان یادآور شد: یارانه حذف نمی شود و تنها هدفمند شده و از یارانه کالا به سمت مصرف کننده نهایی تغییر مسیر می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید