Iranian Agriculture News Agency

ساداتی نژاد در جمع کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی؛

ارزانی و توزیع عادلانه محصولات کشاورزی با حمایت مجلس رقم می‌خورد

وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به معنی واقعی وزارت امنیت غذایی شده است

وزیر جهاد کشاورزی اظهار امیدواری کرد: با حمایت شما در مجلس شورای اسلامی به پایداری، امنیت، سلامت، ارزانی و توزیع عادلانه برای مردم در کشور داشته باشیم.

 ارزانی و توزیع عادلانه محصولات کشاورزی با حمایت مجلس رقم می‌خورد

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک اعضای کمیسیون آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست با اشاره به واگذاری اختیار بازار به این وزارتخانه، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به معنی  واقعی وزارت امنیت غذایی شده است، بدان معنی که همه چیز در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته و البته این کار را سخت تر کرده و قطعا شرایط بهتری را برای مدیریت و تأمین سفره مردم مدیریت واحد ایجاد کرده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت شما در مجلس شورای اسلامی به پایداری، امنیت، سلامت، ارزانی و توزیع عادلانه برای مردم در  کشور داشته باشیم.

ساداتی نژاد با اشاره به عملکرد شش‌ماهه وزارت جهاد کشاورزی پس از واگذاری اختیار بازار به این وزارتخانه تصریح کرد: علیرغم عدم تجربه در این مورد بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرچه به جلو پیش می‌رویم عملکرد بهتری در این بخش‌داریم.

وی تصریح کرد: سال 1401 برای انجام برخی کارها ، سال حساس تری را نسبت به سال 1400پیش رو خواهیم داشت.

وزیر کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش قیمت ۴۵ درصدی کود در ابتدای سال جاری، یادآور شد: این موضوع و کاهش قیمت این محصول برای ما و کشاورزان بسیار حائز اهمیت است.

 ساداتی نژاد با اشاره به حذف واسطه‌ها توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و شرکت پشتیبانی دام، گفت: این شرکت‌ها در سال جاری حق خرید از دلالان و واسطه‌ها را ندارند و تنها محصولات کشاورزی را از کشاورزان خریداری خواهند کرد.

به گفته‌ی وزیر جهاد کشاورزی تاکنون این شرکت‌ها دارای مباشر خرید بودند که همین موضوع سبب افزایش قیمت می‌شده است.

وی با اشاره به وجود امنیت غذایی در کشور تصریح کرد: علی‌رغم جنگ اوکراین و روسیه شرایط امنی در حوزه امنیت غذایی مردم در کشور وجود دارد و الحمدالله هیچ مشکلی درزمینهٔ ی اقلام غذایی در کشور نداریم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ممنوعیت موقت صادرات محصول فلفل دلمه‌ای از طرف روسیه، گفت: در ابتدای فعالیت دولت یک تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم چرا که تا قبل از آن  به دنبال تأمین بوده‌ایم تا سلامت محصولات؛ بنابراین برای این رفع این مسئله معاونت سلامت در سازمان حفظ نباتات ایجاد کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید تغییراتی انجام شود، افزود: ما نیاز به مقاله در سال 1401 نداریم و می‌خواهیم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به کشاورزان کمک کند.

به گفته وزیرجهاد کشاورزی این مهم سبب فرصت مطالعاتی و حضور دانشگاهیان در کنار کشاورزان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال جاری نقش خود را در تنظیم بازار باقوت و قدرت بیشتری انجام خواهد داد، تصریح کرد: این سازمان باید بتواند کشاورزی قراردادی را در سطح کشور گسترش دهد و انشالله میوه تنظیم بازار نوروز 1402 با کشاورزی قراردادی با باغداران عملیاتی خواهد شد به نحوی که بیمه و کود در اختیار باغداران قرار می‌دهد و در انتها میوه را از آنان خریداری خواهد کرد.

وی با اشاره به حوزه زراعت وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در سال آینده مجموع 2 میلیون هکتار از کشت گندم باید به‌صورت قراردادی انجام شود.

وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: کشت قراردادی در حوزه کلزا و برنج آغازشده و امسال 45 هزار هکتار برنج به‌صورت قراردادی کشت خواهد شد.

ساداتی نژاد گفـت: امسال یک‌میلیون راس گوسفند توسط اتکا به صورت تولید قراردادی؛ تولید خواهد شد.

وی با اشاره به تولید و خودکفایی گوشت قرمز در کشور، افزود: ما حدود 100 هزار تن در این زمینه کسری داریم که با تولید قراردادی 75 هزار تن گوشت قرمز با طرح خودکفایی در داخل تولید خواهد شد.

ساداتی نژاد با اشاره حوزه فعالیت آب و خاک، گفت: حوزه آبیاری زیرسطحی باید در کشور توسعه پیدا کند و برای حفظ خاک حاصلخیز در کشور تلاش مضاعفی باید انجام شود..

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید