Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

ترویج کشاورزی قراردادی یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم

وزیر جهاد کشاورزی، ترویج کشاورزی قراردادی را یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم دانست و گفت: اجرای کشاورزی قراردادی را در محصولات کشاورزی پیش خواهیم برد و انجام این کار به عنوان شاخص ارزیابی مدیران در نظر گرفته خواهد شد.

 ترویج کشاورزی قراردادی یکی از محوری‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم
به گزارشخبرنگار اعزامی ایانا در خراسان رضوی، سید جواد ساداتی‌نژاد که در جریان هجدهمین سفر هیات دولت به استان خراسان رضوی، به عنوان نماینده رئیس جمهوری به شهرستان جوین، داورزن، سبزوار و پس از آن به شهرستان ششتمد سفر کرده است، در نشست شورای اداری این شهرستان بیان داشت: در کشاورزی قراردادی، کشاورز بذر، سم، کود، بیمه و همه اینها را دریافت می‌کند و در آخر در سر زمین تصفیه می‌کند که با این کار تمرکز کشاورز بر فعالیت کشاورزی است.

وی افزود: در حال حاضر تنها یک درصد محصولات کشاورزی کشور بر اساس تولید قراردادی است در صورتی که در جهان این میزان ۴۰ درصد است، لذا ترویج کشاورزی قراردادی ضروری است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که یکی دیگر از شعارهای محوری دولت سیزدهم و رئیس جمهوری، شعار عدالت است، گفت: این دولت مردمی است لذا برپایه نگاه عدالت‌محور است و یکی از اهدافش رسیدگی بهتر به مناطق محروم است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب کشاورزی شهرستان ششتمد که به تازگی شهرستان شده است، تصریح کرد: استقرار ادارات در این شهرستان باید به نحو مطلوبی انجام گیرد، عقب ماندگی‌های منطقه جبران شود و به مطالبات مردم رسیدگی شود.

مقام ارشد وزارت اظهار کرد: شهرستان ششتمد در حوزه کشاورزی و دامداری از شایستگی، مطلوبیت و ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و این وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. بخشی از موضوعات به وزارت جهاد کشاورزی برمی‌گردد که حتما دستور رسیدگی به آنها داده خواهد شد.

ساداتی‌نژاد، کاهش ۴۵ درصدی کود فسفات و پتاس در سال جاری را اتفاق بزرگ در حوزه کشاورزی برشمرد و خاطرنشان کرد: با بالا بودن قیمت کود، کشاورز ما بی‌پناه بود، کشاورز باید کود پتاس را با قیمت ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌کرد که توان انجام این کار را نداشت و کود پتاس و فسفات به زمین داده‌ نمی‌شد بنابراین عملکرد محصول پایین می‌آمد.

وی افزود: خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب در اولین جلسه هیات دولت در سال ۱۴۰۱ انجام گرفت که این امر نشان می‌دهد که دولت نگاه ویژه‌ای به امنیت غذایی دارد و یکی از اهداف دولت حمایت از کشاورزان، حمایت از تولید داخلی و دستیابی به خودکفایی در کالاهای اساسی است که امیدواریم در این مسیر با قدرت و قوت حرکت کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در سفر هیات دولت به استان خراسان رضوی در بخش مرمت قنوات، آبخیزداری، طرح‌های آبیاری و ایجاد روش‌های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی، صیانت از آب و خاک، بحث مربوط به شهرک‌های کشاورزی و حمایت از باغداران بالغ بر ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، گفت: از آنجایی که شهرستان ششتمد تازه‌تاسیس و قطب کشاورزی است، در این سفر به این شهرستان نگاه ویژه‌ای خواهد شد.

وی افزود: اگر بخواهیم به تفاوت نگاه دولت سیزدهم در تولید و خودکفایی محصولات کشاورزی و نگاه به کشاورزی که امسال از سوی رهبر انقلاب به نام سال "تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین" نامگذاری شده است، توجه کنیم، می‌بینیم که صحبت‌های ایشان عمدتا در خصوص کشاورزی و مصادیق آن است.

ساداتی‌نژاد با اشاره به تخصیص حدود ۱۵۰ میلیارد تومان برای صدور اسناد کشاورزی گفت: کشاورز باید سند تک برگ در اختیار داشته باشد. کشاورز وقتی درخواست وام می‌کند باید سندی به عنوان وثیقه بگذارد در حالی که ۱۰۰ تا ۲۰۰ هکتار زمین دارد اما بدون سند نمی‌تواند تسهیلات دریافت کند، لذا تلاش می‌کنیم با تک‌برگی کردن اسناد، وثیقه لازم برای دریافت تسهیلات برای کشاورزان فراهم شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در این دولت برای اولین بار از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، تصریح کرد: ما امروز هم تولید کننده و هم تنظیم کننده بازار هستیم. اگر امروز در حوزه بازار نسبت به سال ۹۹ آرامش وجود دارد نتیجه تمرکز فرماندهی کل زنجیره کشاورزی در یک واحد است.

به گفته وی، فراموش نکرده‌ایم که در سال ۹۹ توزیع مرغ در صف‌های طولانی با کد ملی انجام می‌شد که در ابتدای سال ۱۴۰۰ قرارگاه مرغ برای ساماندهی این مشکل تشکیل شد ولی امسال آرامش در حوزه بازار محصولات کشاورزی داریم و این مسیر را با قدرت و قوت پیگیری خواهیم کرد.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: مطالبات این شهرستان در جلسه هیات شورای اداری خدمت رئیس جمهور اعلام خواهد شد و امیدواریم مسائل حوزه کشاورزی به صورت ویژه رسیدگی شود و با سفر رئیس جمهور و هیات دولت شاهد تحول در بخش کشاورزی این منطقه باشیم.

 

گفتنی است؛ وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه در بدو ورود به شهرستان ششتمد، در گلزار شهدای این شهرستان حضور یافت و به شهدای این مرز و بوم ادای احترام کرده و با آرمان‌های مقدس این شهدا پیمان بستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید