Iranian Agriculture News Agency

کلیات توسعه کشاورزی قراردادی تصویب شد؛

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر حمایت بانک ها از کشاورزی قرارداد

کلیات توسعه کشاورزی قراردادی با کمک شرکت‌های پشتیبان و پیشرو در پنجمین نشست قرارگاه تأمین مالی و سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به تصویب رسید.

تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر حمایت بانک ها از کشاورزی قرارداد

به گزارش خبرنگار ایانا، این دستورالعمل به منظور کمک به متقاضیان اجرای کشاورزی قراردادی و همچنین تنظیم روابط بین دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف دولتی با بخش خصوصی و به ویژه ترسیم مسیر سیاست‌گزاران و دست‌اندرکارن بخش دولتی برای حمایت از اجرای درست این الگو تدوین شده است.

بنا براین گزارش، با توجه به این که عمومی ترین الگوی اجرایی توسعه کشاورزی قراردادی برای محصولات با ارزش افزوده وارزآوری بالا، توسعه کشاورزی قراردادی با کمک شرکت‌های پیشرو و پشتیبان است، از این رو دستورالعمل فوق با تمرکز بر این الگو تهیه شده است.

در این جلسه وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم حمایت بانک‌ها از کشاورزی قراردادی تاکید کرد و گفت: یکی از الزامات توسعه کشاورزی قراردادی، توسعه روش‌های تامین مالی بانک‌ها و پذیرش قراردادهای منعقده با کشاورزان برای پرداخت تسهیلات به شرکت‌های پشتیبان است.

سید جواد ساداتی نژاد با بیان این که در همه دنیا قراردادها مبنای پرداخت تسهیلات به شرکت های پشتیبان و حامی کشاورزی قراردادی هستند، اظهار داشت: بانک ها باید در ریسک تولید بخش کشاورزی سهیم باشند و ریسک های بخش کشاورزی که بخش جدایی ناپذیر از تولیدات کشاورزی است نباید فقط به سرمایه گذار در بحش کشاورزی تحمیل شود.

وی افزود: شرکت های پشتیبان و پیشرو باید بتوانند با استفاده از قراردادهای منعقده با کشاورزان تسهیلات دریافت کنند و قراردادها باید مبنای پرداخت تسهیلات به شرکت های پشتیبان بخش کشاورزی باشند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شرکت های پشتیبان باید منابع بالای نقدینگی را داشته باشند تا بتوانند هزینه های تهیه و تامین نهاده های همچون کود، بذر و سموم شیمیایی را قبل از کشت از طریق بانک تامین کنند.

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست مقرر شد، بانک مرکزی ظرف یک ماه آینده شیوه نامه تامین مالی کشاورزی قراردادی را تنظیم و به بانک ها ابلاغ کند.

در این جلسه، محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نیز گزارشی از اقدامات انجام شده برای استفاده از لیزینگ (واسپاری) در توسعه مکانیزاسیون و مدرن سازی بخش کشاورزی و  تشکیل صندوق توسعه کسب و کار کشاورزی ارایه کرد.

وی در همین حال از نهایی شدن پیش نویس مصوبه استفاده از ظرفیت‌های قانونی و عملیاتی صنعت واسپاری  (Leasing) در متنوع‌ سازی تامین مالی و سرمایه‌گذاری زنجیره ارزش بخش کشاورزی و ارسال آن به هیات دولت خبر داد.

قربانی افزود: بخش خصوصی برای امضای تفاهم‌نامه تشکیل صندوق حمایت از توسعه کسب و کار کشاورزی برای تحول در بخش کشاورزی و اجرای مگاپروژه‌های بخش کشاورزی آمادگی کامل دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید