Iranian Agriculture News Agency

در نشست "ساداتی نژاد" و "کریستینا" مطرح شد:

امضای سند تهاتر کود اوره با نهاده‌های دامی مابین ایران و برزیل

با حضور وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین غذای برزیل، سند تهاتر کود اوره با نهاده‌های دامی به امضا رسید.

امضای سند تهاتر کود اوره با نهاده‌های دامی مابین ایران و برزیل

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ترزا کریستینا وزیر کشاورزی،‌ دامپروری و تامین غذای برزیل ضمن خیرمقدم به میهمانان اظهار کرد: روابط کشور ما با برزیل قدمت تاریخی 120 ساله دارد و روند مثبت توسعه همکاری های ایران و برزیل بدون توجه به تغییرات سیاسی دو کشور همیشه رو به رشد بوده است.

وی با بیان این که برزیل در بین کشورهای امریکای لاتین، جایگاه اول را در روابط اقتصادی با ایران دارد، افزود: ما در بخش کشاورزی، ظرفیت های فراوانی به منظور توسعه روابط اقتصادی دو کشور داریم، برزیل قطب و محور کشاورزی در جهان است و ایران هم در منطقه خاورمیانه ظرفیت بی نظیری در اقتدار و امنیت غذایی دارد، لذا این دو قطب کشاورزی می‌توانند رابطه بسیار خوبی در بخش کشاورزی داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز با توجه به علایق دو طرف به توسعه تجاری، پایداری و توازن روابط، امیدواریم تراز تجاری دو کشور رشد پیدا کند و فرآیندهای توسعه صادرات محصولات کشاوری ایران به برزیل و برعکس، بتواند تسهیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد: گسترش این روابط بتواند بروکراسی حوزه تبادلات تجاری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و در حوزه غذا بتوانیم تبادلات بیشتری را داشته باشیم.

ساداتی نژاد با اشاره به رشد روند صادراتی ایران در سال های اخیر، عنوان کرد: ما دارای توانمندی هایی هستیم که می تواند قابلیت تهاتر در حوزه کشاورزی دو کشور را ایجاد کند.

وی با تاکید بر باور وزارت جهاد کشاورزی بر نگاه راهبردی به روابط دوکشور خاطرنشان کرد: ما باید موانع را در حوزه دو کشور حذف کنیم که یکی از این موانع، تعرفه‌ها هستند؛ تعرفه 120 درصدی برزیل برای محصولات کشاورزی ایران در حالی است که تعرفه ایران برای محصولات وارداتی برزیل 4 درصد است و باید یک تناسبی بین این دو برقرار شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: موانع غیر تعرفه ای مانند بروکراسی بین دو کشور وجود دارد که باید حذف شود، ما باید تجارت ترجیحی را بین دو کشور پایه گذاری کنیم. تجارت تهاتری باید بین دو کشور توسعه پیدا کند، ما قطب تولید کود اوره هستیم که بسیار با کیفیت است و از طرف دیگر برزیل تولیدکننده نهاده دامی است که برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنابراین ما می توانیم به راحتی این تهاتر را انجام دهیم.

وی در رابطه با پنبه برزیل گفت: پنبه برزیل یکی دیگر از محصولاتی است که ما نی‌توانیم با اوره تهاتر کنیم. از محصولات ایرانی که در برزیل بازار دارد، سیر و سیب است. برزیل سالانه 100 میلیون دلار سیر و 90 میلیون دلار سیب وارد می‌کند، همچنین میوه های خشک شده و کشمش که می تواند به بازارهای برزیل راه پیدا کند.

ساداتی نژاد ادامه داد: ما حدود 600 هزار تن کود اوره به برزیل صادر می کنیم که در قالب تهاتر می تواند به 2 میلیون تن افزایش یابد.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مهم حضور قانونی شرکت های ایرانی در برزیل مخصوصا در ارتباط با کشت فراسرزمینی است؛ سرمایه گذاران زیادی داریم که در زمینه کشاورزی فراسرزمینی فعال هستند و ما هم ار ایجاد اتاق تجاری ایران و برزیل استقبال می کنیم، موتور حرکت تجارت بخش خصوصی دو کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی پیشنهاد کرد: خط ویژه صادراتی خشکبار به خصوص پسته و محصولات خاص مانند زعفران بین دو کشور ایجاد شود، همچنین تدوین نقشه بلندمدت تجارت در حوزه کشاورزی است و فعال سازی کمیسیون مشورتی تجارت بین دو کشور که بتوانند ظرف دو ماه این نقشه را تدوین کنند.

وی با بیان این که موسسه امبراپای برزیل رابطه خوبی با موسسه تحقیقات ایران در زمینه تحقیقات، آموزش و ترویج دارد، گفت: تقویت ارتباطات علمی این دو موسسه یک ضرورت برای آینده است.

ساداتی نژاد با بیان این که محصولات ایران به دلایل شرایط آب و هوایی از نظر بو، مزه و کیفیت با کشورهای دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل آن عرض جغرافیایی ایران است کمربند تولید محصولات استراتژیک کشاورزی محسوب می شود و دلیل دوم ساعت آفتابی ایران است؛ ما 3 هزار و 400 ساعت، ساعت آفتابی در سال داریم و دلیل دیکر ارتفاع از سطح دریا است.

وی افزود: اگر مردم برزیل سیب درختی، خرما، کشمش، پسته، سیر، زعفران، انار و کیوی را از ایران مصرف کنند، بعید است محصول باغبانی کشور دیگری را مصرف کنند اما یک اشکال وجود دارد، آن هم این است که ما سومین شریک تجاری برزیل در خاورمیانه هستیم اما تراز تجاری ما توازن ندارد و عمده صادرات ایران به برزیل تنها کود اوره است و 2 درصد محصول کشاورزی است، درحالی که ما بیش از 50 درصد از وارداتمان از برزیل محصول کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: بیایید در این سفر به هم تعهد بدهیم که محصولات باغبانی ایران را به بازارها و سفره مردم برزیل بیاوریم، بنابراین در نقشه بلندمدت تجارت ایران و برزیل از اصطلاح کشتی در برابر کشتی استفاده خواهیم کرد، به معنی این که کشتی اوره ما در مقابل محصول کشاورزی شما است و دکتر قربانی رابط و نماینده ایران در کمیته تجارت مشترک ایران و برزیل خواهد بود.

وی در رابطه با صادرات زیتون و فراورده های آن به برزیل گفت: درخواست برزیل برای واردات زیتون از ایران برای ما جذاب است،‌ ما در ایران کمتریم میزان سم و کود را استفاده می کنیم لذا محصولات ما ارگانیک است. برگزاری نمایشگاه مشترک هم ایده بسیار خوبی است و استقبال می کنیم؛ ما با 17 کشور همسایه هستیم بنابراین پیشنهاد می کنیم ایران می تواند به عنوان هاب نهاده های کشاورزی که برزیل به منطقه ارسال می کند، باشد و نهاده ها را بین کشورهای منطقه توزیع کند.

ساداتی نژاد ادامه داد: در شرایطی که ایران تحت تحریم های ظالمانه امریکا است، تهاتر بهترین راه برای خروج از مشکلات پرداختی است.

وی با بیان این که برزیل مصرف کننده کود فسفاته است، پیشنهاد کرد: ایران دارای بخش زیادی خاک فسفاه است و می تواند در کنار صادرات کود اوره به برزیل، کود فسفاته را هم در زیر مجموعه تهاتر با نهاده های دامی قرار دهد. ما میلیاردها تن خاک فسفاته داریم که می تواند در زمینه تولید کود فسفاته صادر شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اسناد دو جانبه همکاری عنوان کرد: ما آمادگی داریم اسناد همکاری در زمینه حفظ نباتات و تحقیقات، آموزش و ترویج عملیاتی شود. ما آمادگی داریم تا نشست مشترک همکاری تجاری دو کشوررا به زودی داشته باشیم و امیدوارم بیانیه مشترکی که امروز بین ایران و برزیل امضا می شود، نقطه عطف و حرکت پر شتابی در زمینه مبادلات کشاورزی بین دو کشور و متوازن کردن تراز تجاری باشد.

وی افزود: دکتر کاشفی مدیرعامل هلدینگ جهاد استقلال از جانب ایران موضوعات مربوط به تهاتر را پیگیری خواهند کرد.

آمادگی برزیل برای واردات 2 میلیون تن کود از ایران

در ادامه این جلسه، ترزا کریستینا وزیر کشاورزی،‌ دامپروری و تامین غذای برزیل، اظهار کرد: روابط ایران و برزیل بسیار قوی است و در حال حاضر در شرایط مناسبی قرار گرفته ایم که می توانیم مشارکت جدی را با ایران به ویژه وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم.

وی افزود: کشور ایران در سال های اخیر در حوزه کشاورزی بسیار قوی در منطقه خاورمیانه شده است و برزیل هم در سال های اخیر در تلاش بوده تا به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد غذایی در جهان تبدیل شود. ما در لحظه حساسی قرار داریم که می تواند مناسبات خوبی بین دو کشور ایجاد شود.

کریستینا عنوان کرد: وزارت کشاورزی در برزیل یکی از نهادهای حامی و مشوق سیاسی و بین المللی در زمینه تولیدات محصولات کشاورزی‌ است که می تواند در سطح جهان توزیع شود.

وی افزود: برخی بخش ها در برزیل به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان غلات و نهاده های دامی فعال هستند، انجمن ها و اتحادیه های مختلفی در زمینه سویا، پروتئین دامی، پنبه و نمایندگانی از بانک های برزیل در این جلسه حضور دارند که علاقمند به ایجاد ارتباط بیشتر بین دو کشور هستند.

وزیر کشاورزی،‌ دامپروری و تامین غذای برزیل تصریح کرد: امروزه بالانس تجاری ما بسیار نامتوازن است و در این مقطع فعلی با ارتقا صادرات اوره ایران به برزیل، به توازن و بالانس تجاری بین دو کشور کمک خواهد کرد.

وی افزود: ما باید میزان تبادلات هیئت های تجاری بین دو کشور را بیش از پیش افزایش دهیم، به ویژه باید هیئت های تجاری ایرانی با حضور در برزیل با حوزه کشاورزی این کشور آشنا شوند، هرچه این ارتباطات بیت تجار دو کشور بیشتر شود و شرکت ها فعال تر شوند، مسلما روند امور بهتر خواهد بود.

کریستینا با ابراز رضایت از تاسیس دفتر اتاق تجاری ایران و برزیل در سائوپائولو، خاطرنشان کرد: این اقدام در تبادلات تجاری دو کشور بسیار موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری هم زمینه های خوبی برای حضور سرمایه گذاران برزیل در ایران و برعکس وجود دارد.

وزیر کشاورزی،‌ دامپروری و تامین غذای برزیل تاکید کرد: باید کمیته مشورتی کشاورزی بین دو کشور فعال شود و از جانب برزیل این آمادگی برای تشکیل کمیته وجوددارد و توسط سفارت های دو کشور قابل پیگیری است.

وی افزود: روغن زیتون هم مصرف بالایی در برزیل دارد و می تواند یکی از اقلام صادراتی ایران به برزیل باشد. من محصولات متعددی از زیتون را در شیراز دیدم که بازار برزیل کاملا پذیرای این محصولات است، البته لازمه این کار این است که شرکت های ایرانی این محصولات را به نمای بگذارند تا تجار را به سمت خود جذب کنند که از طریق نمایشگاه های برزیل و سوپرمارکت ها قابل انجام است.

کریستینا عنوان کرد: با آقای قربانی در خصوص همکاری های فنی و ژنتیکی بذر و دام صحبت کردیم، از آنجایی که نمایندگانی از امبراپا در دبی حضور دارند، طی تماس با این نمایندگان، دستور بررسی و ایجاد ارتباط را داده ام.

وی افزود: در خصوص اوره هم توانایی این را داریم که تا سقف 2 میلیون تن اوره از ایران وارد کنیم؛ در زمینه تعرفه ها هم این نکات را به وزارت اقتصاد برزیل منتقل خواهم کرد، این تعرفه ها صرفا برای ایران نیست و مربوط به کشورهای دیگر هم می‌شود که باید بررسی شود.

وزیر کشاورزی،‌ دامپروری و تامین غذای برزیل گفت: تعیین یک زمان برای تشکیل کمیته مشترک همکاری ما بین دو کشور نکته بسیار مهمی است و ما در آن قالب می توانیم اولویت های خود را پیگیری کنیم. در برزیل دولت کندتر از بخش تجاری حرکت می کند، به نظر من 6 ماهه نخست 2022 زمان مناسبی برای ایجاد کمیته مشترک است تا در خصوص اوره و واردات از ایران به عنوان دستورکار کمیته گفتگو کنیم.

وی افزود: ما حدود 60 درصد از نیاز کود فسفاته را وارد می کنیم و برای همکاری کامل بهتر است که یک شرکت برزیلی و ایرانی با هم به توافق برسند و محصول کامل به برزیل صادر شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید