Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاوری تصریح کرد:

هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد | ذخایر استراتژیک دولت در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ذخایر استراتژیک دولت در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد.

هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد | ذخایر استراتژیک دولت در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره تأمین اقلام ماه مبارک و شب عید، گفت: در ایام پایانی سال قرار داریم و همیشه در این ایام بحث تأمین و بازار رونق خاصی دارد.

وی ادامه داد: ما از اواخر آبان ماه بحث مربوط به تأمین و برنامه‌ریزی برای ایام عید و ماه مبارک رمضان را آغاز کردیم و مشکلی از بابت تأمین میوه شب عید وجود ندارد.

توزیع 50 درصدی میوه شب عید توسط سامانه هوشمند 

وزیر جهاد کشاورزی از توزیع 50 درصدی میوه شب عید  توسط سامانه هوشمند خبر داد و گفت: بحث توزیع هوشمند به‌شدت می‌تواند در تنظیم بازار مؤثر باشد گرچه در توزیع هوشمند گستردگی آن بسیار زیاد نباشد اما در همه‌ی دنیا توزیع هوشمند نشان داده که به‌شدت در تنظیم بازار مؤثر است.

وی با اشاره به تجربه موفق آبان ماه وزارت جهاد کشاورزی و موفقیت در تنظیم بازار با هوشمند سازی توزیع، افزود: در بحث تنظیم بازار برای تولید محصولات کشاورزی اعم از دامی، طیور و سایر موارد کشاورزی، موضوع زمان‌دار بوده و دارای برنامه‌ریزی و تقویم است و تابع اضافه کردن شیفت کارخانه‌ها برای افزایش تولید در حوزه صنعت نیست.

ساداتی نژاد بابیان اینکه برای رسیدن به تولیداتی مانند تخم‌مرغ به 8 ماه زمان نیاز است، تصریح کرد: ما برنامه‌ریزی‌های لازم را در حوزه‌های کشاورزی، دامی و تأمین محصولات را انجام می‌دهیم ولی در سال آینده، خودش را نشان می‌دهد؛ همان‌گونه که در حال حاضر ما بر اساس آنچه درگذشته برنامه‌ریزی‌شده حرکت می‌کنیم و با کمک اتحادیه‌ها و تشکل‌ها تلاش می‌کنیم بازار را سروسامان دهیم.

وی با طرح سؤالاتی در خصوص سطح زیر کشت محصولاتی مانند سیب‌زمینی و برنج و میزان نیاز کشور، گفت: پاسخ این سؤالات در طول یک برنامه‌ریزی زراعی می‌تواند عملیاتی شود و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که برنامه‌ریزی‌هایمان بتواند یک شرایط پایدار و آرامش‌بخش را در بازار ایجاد کند؛ البته حوزه کشاورزی حوزه حوادث غیرمترقبه نیز هست.

نابودی 50 هزار تن سیب‌زمینی در سیل اخیر

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سیل اخیر و نابودی 50 هزار تن سیب‌زمینی، افزود: این موضوع می‌تواند در حد خودش اثری را در بازار بگذارد و البته ما هم تلاش می‌کنیم با سازوکارهایی که در اختیارداریم بازار را کنترل کنیم.

وی به مردم اطمینان داد وزارت جهاد کشاورزی با کمک کشاورزان سبب آرامش در بازار با یک برنامه‌ریزی مناسب خواهد شد.

وجود  600 هزار تن سیب‌زمینی در انبارها 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رفتار سوداگران در برخی اقلام، گفت: در حال حاضر 600 هزار تن سیب‌زمینی در انبارها وجود دارد و سیب‌زمینی مناطق جنوبی ازجمله خوزستان و جیرفت نیز به‌زودی وارد بازار می‌شود.

ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه مشکلی درزمینهٔ تأمین این محصول وجود ندارد، تصریح کرد: نباید اجازه بدهیم که رفتارهای سوداگران بر مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد.

ذخایر استراتژیک روغن در بهترین شرایط 

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه ذخایر استراتژیک روغن در بهترین شرایط قرار دارد، افزود: ابتدای هفته جاری ٣٠٠ میلیون دلار ارز موردنیاز برای واردات روغن اختصاص‌یافته است.

به گفته وی؛ هیچ‌گونه مشکلی در تأمین روغن وجود ندارد و ذخایر استراتژیک دولت نیز در بهترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته قرار دارد.

 توزیع هوشمند برنج ایرانی با قیمت مناسب

ساداتی نژاد با اعلام خبر توزیع هوشمند برنج ایرانی، افزود: کشور ما تولیدکننده برنج است، البته در سال گذشته به دلیل خشک‌سالی تولید در همه‌ی محصولات کاهش وجود داشته که این موضوع می‌تواند اثری را در بازار بگذارد.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه ما قادر به واردات برنج ایرانی به کشور نیستیم؛ تصریح کرد: ما در کشور ٢.٢ میلیون تن برنج تولید می‌کنیم و ذائقه مردم کشور نیز به سمت برنج ایرانی است. در برنج خارجی این تأمین انجام‌شده و بخش خصوصی ما آن را تأمین کرده است.

به گفته وی؛ ذخایر راهبردی برنج وضعیت بسیار مطلوبی دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، کسری موجود در بازار نیز تأمین‌شده است.

محدودیتی درزمینهٔ توزیع برنج خارجی نداریم

وی بابیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی ایران متولی توزیع برنج است، یادآور شد: با افزایش غیرمتناسب قیمت برنج ایرانی، با توزیع برنج خارجی اعم از تایلندی، هندی و پاکستانی تنظیم بازار انجام می‌شود و ما محدودیتی درزمینهٔ توزیع برنج خارجی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: توزیع هوشمند برنج ایرانی باقیمت متناسب از دیروز در تهران و سایر استان‌ها آغازشده و مردم می‌توانند از طریق سامانه هوشمند این کالا را خریداری کرده و درب منزل تحویل بگیرند.

علاقه‌مند به واگذاری بازار به اتحادیه‌ها هستیم 

وی بابیان اینکه ما علاقه‌مند به دخالت در بازار نیستیم، افزود: ما به‌شدت علاقه‌مند به واگذاری بازار به اتحادیه‌ها هستیم و بخش خصوصی خودش متولی بازار باشد و با واردات و صادرات بازار را تنظیم کند.

ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه این موضوع نیازمند سپری شدن زمان است، تصریح کرد: در این راستا تلاش می‌کنیم که با اتحادیه‌ها تعیین تکلیف و امور را به آنان واگذار کنیم که البته این کار زمان‌بر است و نمی‌توان آن را در ٣ تا ۴ ماه انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به پراکندگی اتحادیه‌های موجود در حوزه کشاورزی، گفت: این مسئله کار ما را دشوار کرده است.

وی ادامه داد: اتاق تعاون، بازرگانی، وزارت کشور و سازمان تعاون روستایی همگی صادرکننده مجوز هستند و همین مسئله توافق با اتحادیه‌ها را برای ما دشوار کرده است.

اعلام قیمت مرغ قطعه‌بندی در هقته جاری

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه قیمت مرغ قطعه‌بندی به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: قیمت مربوط به مرغ مشخص است اما قیمت‌های قطعه‌بندی‌ها واقعی نیست و قیمت قطعه‌بندی مرغ در این هفته با همراهی اتحادیه مشخص می‌شود.

ساداتی نژاد افزود: قیمت اعلامی، قیمتی خواهد بود که برای فعالین این صنف و هم برای مصرف‌کنندگان مناسب باشد.

وزیر جهاد کشاورزی درباره تأمین و توزیع نهاده‌ها در ماه‌های پایانی سال، گفت: نهاده‌های دامی که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود در سامانه بازار گاه ارائه و بر اساس سیم در نظر گرفته‌شده توزیع می‌شود؛ البته حداکثر نظارت در حوزه نهاده‌های دامی برقرار است.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، ارز نهاده‌های دامی دی‌ماه نیز تأمین و پرداخت‌شده است.

وی بابیان اینکه برای بهمن و اسفندماه نیز با دستور رئیس‌جمهور ارز موردنیاز از بانک مرکزی تأمین‌شده است، یادآور شد: در تلاش هستیم با توجه به در پیش بودن روزهای پایانی سال قبل از پایان سال نهاده‌های بهمن و اسفند را توزیع کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به تعطیلات عید نوروز، بر رویه سال‌های قبل تمهید بهتری اندیشده شده است.

ساداتی نژاد افزود: هیچ دغدغه‌ای دراین‌باره وجود ندارد ضمن اینکه اولویت برای صنعت طیور و صنعت گاو شیری است و بخشی را هم برای دام روستایی و عشایری به دلیل خشک‌سالی و مشکلات دام روستایی و عشایر و برای کمک به آن‌ها در نظر گرفته‌ایم.

 ساداتی نژاد با اشاره به ورود 628 بازرس از وزارت صنعت، معدن و تجارت به جهاد کشاورزی، گفت: کمتر اتفاق افتاده حجم نیروی انسانی در این حجم منتقل‌شده باشند.

وی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم تا از ظرفیت بازرسان و ناظران مردمی و تجهیزات استانداری برای بازرسی از بازار استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی درباره دپو برنج در انبارهای شمال کشور، افزود: بازرسی جزو وظایف وزارت جهاد کشاورزی است و ما نیز تمام زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی را رصد می‌کنیم.

ساداتی نژاد یادآور شد: 5 مورد از بندهای انقلاب سفید در حوزه کشاورزی بوده که سبب شده، ستون فقرات کشاورزی در انقلاب سفید بشکند.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در انقلاب سفید حوزه تجارت و بازار از کشاورزی جدا شد، تصریح کرد: از آن زمان تولید در اختیار یک بخش قرار گرفت و بازار و تجارت در اختیار یک بخش دیگر؛ همین مسئله باعث شد که در طول ۶۰ سال گذشته تا به امروز کشاورزی درگیر بحث بازار و تجارت باشد.

به گفته وی؛ دولت سیزدهم بعد از 60 سال تجارت بازار محصولات کشاورزی را به بخش کشاورزی آورد که این دستاورد مهمی برای این وزارتخانه است.

ساداتی نژاد ادامه داد: شاید بتوان گفت یکی از شاخص‌ترین اقدامات دولت در بخش کشاورزی واگذاری فرماندهی واحد زنجیره غذایی به وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی، یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ قانونی هم در این بخش تصویب شد ولی اجرای آن با چالش‌های بسیاری همراه بود که بالاخره در دولت سیزدهم قانون انتزاع به‌طور کامل اجرایی شد.

سنددار شدن اراضی تا پایان دولت سیزدهم

وی با اشاره به وضعیت سند اراضی کشور، گفت: در حال حاضر تنها چهار درصد اراضی کشاورزی سنددار است و این موضوع سبب شده تا کشاورزان در دریافت تسهیلات و گذاشتن وثیقه بانکی با مشکل جدی روبرو شوند.

به گفته وی؛ بناست تا پایان دولت سیزدهم سنددار شدن اراضی کشاورزی کشور محقق شود.

 وی با اشاره به تشکیل قرارگاه صدور اسناد اراضی، یادآور شد: هر هفته سه‌شنبه در این قرارگاه جلساتی برگزار می‌شود و امیدواریم بتوانیم دغدغه کشاورزان را در خصوص سنددار کردن اراضی مرتفع کنیم.

خودکفایی در تولید برنج از پروژه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خودکفایی در تولید برنج به‌عنوان یکی از پروژه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: ما می‌توانیم کسری یک‌میلیون تنی برنج کشور را که از واردات تأمین می‌شود را تولید کنیم.

وی تصریح کرد: با آب سبز می‌توانیم این میزان تولید را در استان شمالی کشور داشته باشیم.

ساداتی نژاد اجرای پیش‌شرط افزایش در تولید برنج را اجرای عملیات زهکشی در استان‌های مذکور عنوان کرد و گفت: برای این منظور باید بیش از ۱.۲ میلیون هکتار از اراضی شمال کشور زهکشکی شود.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه برای اجرای زهکشی اراضی شمال کشور که یک پروژه بزرگ‌مقیاس محسوب می‌شود اعتباری بالغ‌بر ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز است، یادآور شد: برای تأمین مالی پروژه طرح‌هایی چون فاینانس خارجی، کنسرسیوم‌های تأمین مالی داخلی و اجرا از محل تهاتر نفت را بررسی خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: طرح 250 هزار هکتاری ایلام و خوزستان نیز یکی از دغدغه‌های ما است و به دنبال تأمین مالی آن با روش‌هایی که گفته شد هستیم.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، اجرای این طرح بیش از ۴ سال به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد با قرارگاه خاتم‌الانبیاء به‌عنوان دستگاه‌های مجری در حوزه اجرای طرح‌های زهکشی، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء یکی از دستگاه‌های قدرتمند در حوزه اجرای طرح‌های زهکشی است و در حال حاضر زهکشی اراضی در استان گلستان را انجام می‌دهد.

احیاء خودکفایی گندم در قالب کشاورزی قراردادی

ساداتی نژاد درباره خشک‌سالی سال گذشته و خودکفایی تولید گندم کشور گفت: در سال گذشته ۴.۶ میلیون‌ تن خرید گندم در کشور انجام و مابقی را از محل واردات تأمین کردیم.

وی با اشاره به قیمت خرید گندم در سال آینده، گفت: در ابتدای فصل قیمت را طبق قانون با حضور نمایندگان گندم‌کار به ازای هر کیلو ۷۵۰۰ تومان تعیین‌شده است.

ساداتی نژاد با تأکید بر اینکه مهم‌ترین برنامه ما برای افزایش تولید گندم، کشاورزی قراردادی است، یادآور شد: در حال حاضر در کشورمان تنها یک درصد کشاورزی قراردادی انجام می‌شود و این در حالی است که در دنیا کشت قراردادی بین ۴۰ تا ۹۰ درصد است.

وی بابیان اینکه امکان دارد در شرایط فعلی بسیاری از کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی نتوانند نهاده موردنیاز خود را تهیه کنند، افزود: این موضوع کاهش تولید را در پی دارد.

وی بابیان اینکه با کشاورزی قراردادی می‌توان تولید را افزایش داد، افزود: در دولت سیزدهم ۲۵۰ هزار هکتار کشت قراردادی در گندم منعقدشده و امیدواریم سال آینده بیش از دو میلیون هکتار زمین گندم به روش قراردادی کشت شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان از زمانی که بذری را در مزرعه خود می‌کارند دیگر نباید دغدغه‌ای برای فروش و بازار آن داشته باشند؛ بنابراین کشت قراردادی را در این بخش توسعه می‌دهیم.

 وزیر جهاد کشاورزی درباره درخواست رئیس سازمان محیط‌زیست مبنی بر ادغام آن سازمان با سازمان جنگل‌ها گفت: این‌یک درخواست بوده و برداشتی از دغدغه‌های سازمان محیط‌زیست است؛ نظر من این است که به دلیل نوع مأموریت‌های سازمان محیط‌زیست که بیشتر مأموریت‌های نظارتی و حاکمیتی است که بسیار بااهمیت بوده و با نوع مأموریتی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دارد که عملیاتی و اجرایی است متفاوت است؛ فکر می‌کنم اتفاقاً قرار گرفتن منابع طبیعی و آبخیزداری در کنار کشاورزی هم‌پیوستگی بسیار مهمی است، چون ما اگر منابع پایه را حفظ نکنیم کشاورزی مفهوم ندارد.

ساداتی نژاد در ارتباط با وضعیت مکانیزاسیون بخش کشاورزی گفت: مکانیزاسیون بخش باغبانی ما ضعیف است و ما بیشتر در حوزه مکانیزاسیون زراعت متمرکزشده‌ایم.

باید  بر مکانیزاسیون بخش باغبانی متمرکز شویم 

وی با تأکید بر ارزآوری بخش باغبانی، تصریح کرد: باید بیشتر بر مکانیزاسیون بخش باغبانی متمرکز شویم و البته مکانیزاسیون فقط در حوزه تراکتور محدود نمی‌شود.

وی بابیان اینکه حتی صنایع تبدیلی و فرآوری ما نیز دچار چالش است، گفت: باید برای رفع آن‌ها نیز اقدام می‌شود و نظم و توسعه صنایع تبدیلی را نیز فراهم کنیم و از خام‌فروشی بپرهیزیم.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید برافزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، یادآور شد: با افزایش سرمایه‌گذاری در این بخش، کشاورزی از معیشت محوری به سمت کشاورزی تجاری حرکت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات دی و منو کلسیم فسفات به کشور با توجه به تولید آن در داخل کشور، گفت: این واردات به دلیل کمبود مقطعی انجام‌شده است.

رفع کسری بازار با واردات  دی و منو کلسیم فسفات

وی ادامه داد: کارخانه‌ها تولید دی و منو کلسیم فسفات با مشکل مواجه شدند، به همین دلیل برای تأمین موقت بازار اقدام به واردات این محصول می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، برای واردات این محصولات از ظرفیت خود تولیدکنندگان استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر واردات تنها برای رفع کسری بازار، افزود: ما دغدغه تولیدکنندگان برایمان بسیار مورد اهمیت است و واردات به شکلی صورت می‌پذیرد که تنها کسری موجود تأمین شود.

وی در خصوص رویکرد وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم به موضوع تراریخته‌ و اهمیت آن گفت: ما دراین‌ارتباط به قانون و پروتکل‌ها عمل می‌کنیم و آن را به‌طور کامل و با دقت اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه دیپلماسی غذایی گفت: حضور ما در سبد غذایی همسایگان کمرنگ است و وزارت جهاد کشاورزی دیدارهایی را با همسایگان برای توسعه صادرات داشته است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دستاوردهای کشاورزی سفر رئیس‌جمهور به روسیه، گفت: اتفاقات خوبی با این سفر رقم خورد و در بحث مبادلات کشاورزی به خروجی‌های مطلوبی دست‌یافتیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ارتباط با همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه کشاورزی گفت: در حوزه غلات همکاری‌های خوبی را با روسیه داریم همچنین کارشناسان روسی از صنایع لبنی ایران بازدید کردند و در هفته آینده نیز بازدیدی از گلخانه‌های ما برای صادرات محصولاتمان به این کشور خواهند داشت.

ساداتی نژاد در پایان بابیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی حامی کشاورزان کشورمان است، گفت: تولید و مصرف در کنار هم هستند و ما باید منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در کنار یکدیگر در نظر بگیریم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید