Iranian Agriculture News Agency

تاجران محصولات کشاورزی نگران از انتخابات پارلمانی عراق

ایانا- اقتصاد: اخیرا برخی تجار برای صادرات کالاهای خود به عراق با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند که این امر نگرانی تاجران محصولات کشاورزی را با انتخابات پارلمانی عراق بیشتر می‌کند.

تاجران محصولات کشاورزی نگران از انتخابات پارلمانی عراق

سازمان توسعه تجارت از اعمال محدودیت‌های جدید عراق در زمینه واردات خبر داده و عنوان کرد که وزارت زراعت عراق ورود پنج محصول کشاورزی شامل سیب‌زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو را از تاریخ هفت می ۲۰۱۸ به این کشور موقتاً ممنوع کرده است. البته طبق آنچه اعلام‌شده محموله‌هایی که مجوز ورود آن‌ها پیش‌تر صادر شده است می‌توانند با در دست داشتن مدارک لازم جهت ترخیص کالای خود از مرز عراق اقدام کنند.

این در حالی است که از سویی در ماه‌های گذشته عنوان‌شده بود که قرار است تعرفه واردات افزایش یابد و از سوی دیگر برخی تجار نیز برای صادرات کالاهای خود به عراق با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند، این عوامل کم‌کم باعث نگرانی تجار شده است. در این بین گمانه‌زنی‌ها از سوی برخی از کارشناسان مبنی به تأثیر انتخابات اخیر عراق به گوش می‌رسد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، افزایش تعرفه واردات کالا از ایران توسط عراق را مستند ندانسته و عنوان می‌کند: طرف عراقی تعرفه برخی از اقلام مانند سیمان را به دلیل اینکه می‌خواهند تولید داخلی داشته باشند، بالا می‌برند. از طرف دیگر برای برخی کالاها مانند سبزیجات و میوه‌جات در فصل‌هایی که خودشان تولید دارند، محدودیت زمانی قائل می‌شوند و این‌طور نیست که تعرفه‌ها را بالا یا پایین می‌آورند.

یحیی آل اسحاق در خصوص ممنوعیت محصول کشاورزی شامل: سیب‌زمینی، هندوانه، خربزه، فلفل و کدو می‌گوید: محصولاتی کشاورزی شامل سبزیجات، سیب، سیب‌زمینی و هندوانه از استان‌های خوزستان، مازندران، گلستان و بندرعباس به کشور عراق صادر می‌شود و برخی از محصولات به دلیل اینکه در زمان مشخص در عراق کشت می‌شود این کشور ورود آن را ممنوع می‌کند.

وی افزود: مشکلات بین ایران و عراق با توجه به شرایط دو کشور دائماً در حال مذاکره و حل‌وفصل است. ما مشکلاتی در گمرک، اقلیم، بانک و ... داشتیم که در حال برطرف شدن هستند.

آل اسحاق در خصوص تأثیر انتخابات پارلمانی عراق اظهار کرد: تا به امروز مشکلی برای تجارت با عراق پیش نیامده است و ما امید داریم با توجه به ترکیب موجود ارتباط با کشور عراق بهتر شود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه شاید شرایط جدیدی به خاطر برجام ایجاد شود ادامه داد: ظرف یک تا دو ماه آینده تمامی نارسایی‌های این شیوه‌های جدید حل‌وفصل می‌شود و برای صادرات چندان مشکلی ایجاد نخواهد شد.

سید حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق نیز معتقد است که ممنوعیت 5 کالای کشاورزی ربطی به مسائل سیاسی ندارد و به خاطر مسائل فصلی است.

او با ابراز امیدواری از انتخابات اخیر عراق می‌گوید: کشاورزان نگران نباشند. بعید می‌دانم که این انتخابات به ضرر ایران باشد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز درباره این ممنوعیت به ایانا گفت: از اوایل اردیبهشت‌ماه تعرفه واردات محصولات در مرزهای جنوبی از سوی کشور عراق 30 درصد افزایش یافت تا اینکه در 17 اردیبهشت دستور ممنوعیت آن به‌طور رسمی صادر شد.

مسعود احمدی با اشاره به محصولات موجود در استان گفت: در حال حاضر محصولات کشاورزی که از خوزستان صادر می‌شد در داخل استان مصرف خواهد شد و برنامه خاصی برای آن وجود ندارد.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز با اشاره به ممنوعیت موقت ورود پنج قلم محصول کشاورزی گفت: از این محصولات بیشتر دو محصول طالبی و هندوانه از استان فارس جز صادرات به کشور عراق بود.

هدایت‌الله رحیمی افزود: از ابتدای فصل کشت با توجه به محدودیت منابع آبی و مشکلاتی که در سطح کلان ازلحاظ صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس پیش‌بینی‌شده بود، در سال جاری  اطلاع‌رسانی به بهره‌برداران در جهت کاهش سطح زیر کشت این محصولات صورت گرفت.

وی افزود: توزیع محصولات تولیدی استان فارس در بازارهای داخلی صورت می‌گیرد و  جهت جلوگیری از زیان کشاورزان داخلی با هماهنگی صادرات کنندگان تلاش در صادرات مازاد محصولات تولیدی به سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس خواهد شد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود در سال آینده با آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی بیش‌ازپیش سطح زیر کشت این محصولات به‌خصوص در مناطق جنوبی استان کاهش یابد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید