Iranian Agriculture News Agency

۱۰۰ هزار تن سیب در مناطق عشایر نشین شهرستان سمیرم تولید شد

مدیرکل امور عشایر استان اصفهان گفت: عشایر قشقایی ساکن شهرستان سمیرم ۱۰۰ هزار تن سیب درختی تولید و روانه بازار مصرف کردند.

۱۰۰ هزار تن سیب در مناطق عشایر نشین شهرستان سمیرم تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مُختار اسفندیاری روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حدود چهار هزار خانوار عشایری از ایل قشقایی در شهرستان‌ سمیرم به کشاورزی و تولید سیب‌درختی اشتغال دارند که این گروه به علت برداشت سیب، دیرتر از سایر عشایر و اواخر آبان از استان اصفهان به سمت استان‌های جنوبی فارس، خوزستان، بوشهر و کُهگیلویه و بویر احمد کوچ می‌کنند. 

وی ادامه داد: برآورد می‌شود عشایر قشقایی در منطقه پادنا سمیرم بین ۱۲ تا ۲۰ هزار هکتار باغ‌ سیب در اختیار داشته باشند و محصولات خود را  در بازار آزاد به عمده‌فروشان داخل و خارج استان می‌فروشند و قسمتی از آن نیز به سردخانه‌ها تحویل داده می‌شود.

اسفندیاری تأکید کرد: کشاورزی ازجمله منابع مهم درآمدی عشایر استان اصفهان است و به‌جز باغ‌های سیب، عشایر بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه استان حدود ۳۰ هزار هکتار برای کشاورزی در اختیاردارند که از آن‌ها برای کشت و  تأمین علوفه و کاشت صیفی جات استفاده می‌کنند.

مدیر کل امور عشایر استان اصفهان افزود: مشکل کم‌آبی در مناطق عشایری به‌اندازه سایر مناطق مانند شرق اصفهان نیست ولی با این‌ وجود کم‌آبی‌های چند سال گذشته در بسیاری موارد بر روی تولید اثر گذاشته است.

 عشایر استان اصفهان ایلات بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه هستند که عشایر قشقایی و بختیاری برای کوچ قشلاق به خارج از استان و استان‌های جنوبی می‌روند ولی عشایر عرب جرقویه درون استان باقی می مانند.

امسال ۲۱۰ هزار تن سیب در شهرستان سمیرم تولید شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این پیوند به ایرنا گفت: سیب سمیرم مهم‌ترین محصول کشاورزی این شهرستان است که ارزش صادراتی زیادی دارد و اقلیم خاص این شهرستان امکان تولید باکیفیت محصول سیب را در این منطقه مهیا کرده است.

اصغر رستمی افزود: تولید سیب‌درختی استان  اصفهان در سال جاری حدود ۲۳۰ هزار تن بود که حدود ۲۱۰ هزار تن آن در شهرستان سمیرم برداشت شد.

سمیرم دارای ۳۴ هزار هکتار زمین زراعی و باغی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌ طبیعی است.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان واقع است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید