Iranian Agriculture News Agency

برداشت ۶۰ کیلوگرم زعفران در آران و بیدگل

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: پیش‌بینی شده امسال افزون بر ۶۰ کیلوگرم زعفران مرغوب از مزرعه‌های شهرستان آران وبیدگل برداشت شود.

برداشت ۶۰ کیلوگرم زعفران در آران و بیدگل

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، هادی یغماییان مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: سطح زیر کشت زعفران در آران و بیدگل نزدیک به ۸۵ هکتار است که از این سطح، حدود ۳۰ هکتار بارور و بقیه طی سال‌های آینده به بار خواهد نشست.

وی میانگین برداشت زعفران از هر هکتار را ۲ کیلوگرم برشمرد و افزود: برداشت زعفران از نیمه آبان ماه در آران و بیدگل آغاز شده است و تا نیمه آذر ماه جای ادامه دارد.

به گفته وی، کشت زعفران به عنوان یکی از محصول‌های کم‌آب و با ارزش افزوده بالا برای افزایش درآمد کشاورزان آران و بیدگل، در اولویت برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان برای اصلاح الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

یغماییان با بیان اینکه زعفران طی یک سال ۲ بار آبیاری می‌شود گفت: هر هکتار سطح زیر کشت این محصول حدود ۳۰ نفر اشتغالزایی ثابت و فصلی دارد.

وی تصریح کرد: هر هکتار کشت زعفران حدود ۶ تن پیاز زعفران لازم دارد که بهتر است از اقلیم‌های مشابه آب و هوایی تهیه شود تا بازدهی مطلوبی داشته باشد.

وی با تاکید بر این که زعفران از جمله محصول‌های خاص ایران است و با توجه به قیمت زیاد آن در صادرات جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: مزیت نسبی و اهمیت زعفران از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایی و قابلیت درآمدزایی زیاد این مدیریت را بر آن داشته است تا با حمایت‌های سازمان متبوع کشت و تولید آن را در این منطقه افزایش دهد.

یغماییان با اشاره به نیاز اندک زعفران به آب کم که عمده‌ترین محدودکننده تولید بخش کشاورزی در منطقه به شمار می‌آید، خاطر نشان کرد: سطح زیرکشت و تولید زعفران هر ساله از افزایش قابل توجهی برخوردار است و موجب رونق اقتصادی منطقه و افزایش درآمد بهره‌برداران می‌شود.

شهرستان آران و بیدگل در شمالی‌ترین نقطه اصفهان دارای سه هزار هکتار زمین باغی و ۱۱ هزار هکتار زمین زراعی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید