Iranian Agriculture News Agency

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع نطنز/ پیش‌بینی برداشت 2100 کیلوگرم زعفران خالص

مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: با آغاز برداشت زعفران از مزارع نطنز پیش‌بینی می‌شود 2100 کیلوگرم زعفران خالص برداشت شود

آغاز برداشت طلای سرخ از مزارع نطنز/ پیش‌بینی برداشت 2100 کیلوگرم زعفران خالص

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، سیف‌الله فرجی مدیر جهاد کشاورزی نطنز  از آغاز برداشت زعفران در سطح ۳۵۰ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان نطنز خبر داد و اظهار کرد: برداشت زعفران از اوایل آبان ماه آغاز و تا پایان آبان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۲۱۰۰ کیلوگرم زعفران خالص از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نطنز تصریح کرد: کشت زعفران به لحاظ دارا بودن صرفه اقتصادی بالا و ایجاد اشتغال برای خانواده‌ها در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و در صورت خرید تضمینی افزایش اقبال کشاورزان به توسعه کشت و تولید پایدار را در پی خواهد داشت.

کاهش چشمگیر گل زعفران در سال جاری

الهام توکلی طرقی گفت: شروع فصل برداشت زعفران آغازشده، اما متأسفانه امسال با کاهش ۸۰ درصدی گل زعفران در کل ایران و همین‌طور شهر طرق‌رود مواجه شدیم که عواملی چون خشکسالی و عدم بارندگی در سال گذشته و شرایط جوی نامطلوب و همچنین عدم کشت زعفران توسط کشاورزان به علت دلسردی آنها از خرید محصول زعفران به قیمت واقعی بوده است.

بانوی کشاورز طرق‌رودی افزود: نکته بعدی کاهش تولید زعفران عدم کشت آرمانی و اصولی توسط کشاورزان که باعث کاهش راندمان تولید گل زعفران شده است و البته آفات و معضلاتی چون گراز و موش و خرگوش که پیازها را از زمین خارج می‌کنند و باعث آسیب به مزارع هستند هم از عوامل مؤثر بر عملکرد زعفران بوده است.

ضرورت خرید حمایتی زعفران توسط دولت

وی گفت: در خصوص خرید حمایتی زعفران توسط دولت درخواست ایجاد پایگاه‌های حمایتی در منطقه راداریم و همین‌طور اختصاص تسهیلات با درصد کم به زعفران کاران برای خرید ادوات موردنیاز ازجمله دستگاه زعفران خشک‌کن، دستگاه تیلر برای شخم زدن مزارع و ماشین‌های نیمه مکانیزه کشت پیاز زعفران و دستگاه‌های بسته‌بندی و دوخت بسته‌های زعفران مورد انتظار زعفران کاران است.

توکلی طرقی خاطرنشان کرد: به‌منظور ترویج کشت زعفران و تشویق جوانان برای این حرفه می‌توان اراضی ملی را در اختیار آنها قرارداد تا بتوانند در این زمینه فعالیت کنند و البته قطعاً قبل از کشت باید آموزش‌های لازم از ارگان‌های مرتبط داده شود تا از کشت نامناسب که قطعاً یکی از دلایل کاهش عملکرد زعفران در سال جاری بوده، جلوگیری شود.

صدور مجوز بسته‌بندی با برند منطقه طرق رود

وی بیان کرد: نکته مهمی که در رابطه با زعفران ایران و البته زعفران منطقه شهر طرق رود می‌بایست مورد اهمیت قرار بگیرد بحث صدور مجوزهای بسته‌بندی و ایجاد کارگاه بسته‌بندی با برند منطقه برای فروش بهتر و شناخته شدن و جهانی‌شدن زعفران منطقه است که در این مورد از جهاد کشاورزی درخواست رسیدگی و ورود به این مسئله راداریم.

توکلی طرقی بیان کرد: چون متأسفانه در این زمینه باوجود تلاش‌های زیاد همچنان با عدم بسته‌بندی مناسب و شایسته روبرو هستیم و همین‌طور برگزاری جشنواره‌های زعفران برای تقدیر و همین‌طور تشویق و ترغیب کشاورزان برای توسعه کشت زعفران و البته نمایشگاه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای بازاریابی محصول زعفران نیز از مواردی است که می‌تواند به اقتصاد زعفران کمک کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید