Iranian Agriculture News Agency

سرمازدگی مهم ترین عامل خسارت به درختان میوه

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: به سبب سرمازدگی بهاره هر سال حدود ۳۰ درصد محصولات درختی استان دچار آسیب و سرمازدگی می‌شوند.

سرمازدگی مهم ترین عامل خسارت به درختان میوه

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان اصفهان ، سعادت شاهپوری کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه معمولاً در سال‌های گذشته بیشترین خسارت وارد شده به درختان میوه ناشی از سرمازدگی بوده است، گفت: به سبب سرمازدگی بهاره هر سال حدود ۳۰ درصد محصولات درختی استان دچار آسیب و سرمازدگی می‌شوند.

او با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام در پیشگیری از سرمازدگی درختان میوه انتخاب مکان مناسب برای احداث باغ و نوع درخت مناسب با اقلیم انتخابی است، افزود: کشاورزان می‌توانند با انجام اقدامات دیگری همانند استفاده از کود پتاس قبل از ریزش برگ‌ها، کم‌کردن و قطع آبیاری از آخر این ماه، هرس به موقع درختان و استفاده نکردن از کودهای دارای ازت در فصل سرما از سرمازدگی و آسیب به درختان جلوگیری کنند.

کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص زمان هرس درختان باغات، اظهار کرد: هرس درختان میوه معمولاً آذر ماه و سه ماهه زمستان انجام می شود؛ اما در مناطق سردسیر همانند غرب و جنوب استان اصفهان، بهتر است که کشاورزان در اواخر فصل زمستان برای هرس درختان اقدام کنند ولی هرس درختان انگور و هلو به سبب اینکه به سرما حساس‌تر از سایر درختان هستند باید آخرین اولویت کشاورزان باشد زیرا هرس زود هنگام منجر به خسارت می‌شود.

او خاطرنشان کرد: باغداران می‌توانند با بیمه کردن محصولات باغی مقداری از خسارت وارد شده ناشی از سرمازدگی بهاره را از صندوق بیمه کشاورزی دریافت کنند تا خسارات وارد شده به محصولاتشان جبران شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید