Iranian Agriculture News Agency

نرخ خرید سیب سمیرم اعلام شد

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم نرخ خرید انواع سیب درختی این شهرستان در باغ را اعلام کرد.

نرخ خرید سیب سمیرم اعلام شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، اشکبوس رضایی اظهار داشت: نرخگذاری امسال بعد از برگزاری جلسات متعدد با مسوولان و کارشناسان کشاورزی و با توجه به افزایش هزینه‌ تولید و نرخ فروش سیب سر درخت مشخص شده است.

به گفته وی، طبق ارزیابی‌ها سیب ممتاز 'رد' و 'گلدن' هر کیلوگرم ۷۰ هزار ریال و همین سیب ها از نوع درجه یک هر کیلوگرم ۶۰ هزار ریال قیمت‌گذاری شد.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم، نرخ خرید سیب‌ درجه سه را هر کیلوگرم ۳۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: این قیمت تابع نظر و قیمت خرید کارخانه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی بوده و قابل تغییر است.

رضایی تصریح کرد: در صورت فروش محصول باغی بصورت سبدی، وزن کارتن یا سبد بر اساس وزن خالص ظرف، کسر خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که افزون بر۲۰۰ هزار تن سیب در سال جاری از سطح ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکار باغ در مجموع هر چهار بخش سمیرم و از باغ‌های روستاها و عشایر برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم در باره حضور کارگران غیربومی در فصل برداشت سیب نیز اظهار داشت: نزدیک به ۱۴ هزار نفر از خارج شهرستان برای برچیدن سیب وارد منطقه می شوند.

رضایی با اشاره به شرایط سخت کرونایی تاکید کرد: نظارت بر کارگران، کار سختی است چرا که در همه جای شهرستان و روستاها پراکنده‌اند بنابراین کارفرمایان و واسطه‌ها مسوول رعایت شیوه نامه ها توسط آنها هستند و باید روزانه موارد بهداشتی را تذکر دهند.

حدود هشت هزار تُن سیب مرغوب از نوع گلاب بهاره نیز اواسط تابستان امسال از باغ های این خطه برداشت شد.

سردخانه‌های بزرگ چند هزار تُنی توسط ۲ بازرگان بزرگ میوه در سمیرم احداث شده که هر سال بخش عمده‌ای از سیب‌های درختی باغداران این منطقه را نرخگذاری کرده و می‌خرند.

همچنین بتازگی سردخانه بزرگ ۱۴ هزار تُنی دیگری نیز توسط همین تاجران در جنوب سمیرم ساخته شده و آغاز بکار کرده است.

پیش از خشکسالی اخیر، در مجموع هر سال ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تُن انواع سیب درختی مرغوب از نوع گلدن، رد و گلاب در شهرستان سمیرم تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می‌شد.

سمیرم دارای ۳۴ هزار هکتار زمین زراعی و باغی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌ طبیعی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید