Iranian Agriculture News Agency

اصفهان رتبه نخست تولید ماهیان زینتی را در کشور دارد

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان با تولید بیش از ۶۷ میلیون انواع ماهیان زینتی رتبه نخست را در کشور دارد.

اصفهان رتبه نخست تولید ماهیان زینتی را در کشور دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محمدرضا عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه نزدیک به ۱۲۰ گونه ماهی زینتی در استان اصفهان تولید می‌شودگفت: افزون بر ۲ هزار نفر در بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی ماهیان زینتی در استان مشغول به فعالیت هستند که علاوه بر مشاغل خانگی در واحد‌های صنعتی متوسط و بزرگ نیز فعالیت دارند که بیش از ۲۰۰هزار تا یک میلیون قطعه ماهی زینتی در سال تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

او افزود: ١۶ شهرستان در استان اصفهان، ماهی زینتی تولید می‌کنند که بیشترین آمار تولید به ترتیب به شهرستان‌های کاشان، نجف آباد، اصفهان است که به سایر استان‌ها از جمله تهران، مرکزی، مشهد و مناطق جنوبی کشور نیز صادر می‌شود.

به گفته عباسی پرورش ماهیان زینتی نیاز چندانی به آب ندارد و با کمترین میزان آب درماه امکان تولید واشتغال را به‌دنبال دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: سال گذشته، تولید آبزیان خوراکی استان در بخش گرمابی، سردابی و خاویاری افزون بر ۱۰ هزار و۲۵۲ تن بوده است.

عباسی گفت: شهرستان‌های سمیرم، فریدونشهر، اصفهان و گلپایگان به دلیل برخورداری از آب‌های جاری افزون بر ۲ هزار تن آبزیان خوراکی تولید می‌کنند.

او افزود: بیشترین تولید مربوط به ماهیان سردابی با ۸ هزار و ۴۴۳ تن و علاوه بران تولید حدود ۴۰ کیلو خاویار از ماهیان خاویاری بوده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه تولید آبزیان خوراکی در استان در منابع آب‌های جاری رودخانه‌ها و منابع آبی خرد (چاه وچشمه وقنوات) موجود و استخر‌های ذخیره آب کشاورزی تا پشت سد‌ها تامین می‌شود، افزود: هدف شیلات، بهره برداری بهینه از آب‌های موجود، فرهنگ‌سازی مصرف ماهی در بین مردم و اشتغالزایی و درآمد زایی است بدون آنکه هدررفت آب داشته باشیم.

به گفته او با وجود کم آبی در استان، هیچ شهرستانی نیست که آمار تولید شیلات در آن خالی باشد، در این زمینه کمترین تولید در شهرستان نایین و بیشترین تولید در شهرستان اصفهان است.

عباسی با بیان اینکه در سال گذشته نیز بیش از ۳۵۰ هزار قطعه زالوی طبی در استان تولید شده است، افزود: اقبال و بستر خوبی نیز در استان برای تولید جلبک همچنین ماهی تیلاپیا در آب‌های لب شور شهر‌های شرقی استان وجود دارد که در صورت موافقت محیط زیست کشور اجرایی می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: در گذشته اصفهان وارد کننده بچه ماهی بود، اما اکنون حدود ۶۶ میلیون قطعه بچه ماهیِ ماهیان سردابی در سال تولید می‌شود که یک سوم آن را مصرف و بقیه را صادر می‌کند.

او افزود: با توجه به اهمیت و سلامت زیستی، سیاست شیلات ایران این است که تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در داخل کشور تولید شود که آغاز این فرایند از اصفهان بوده است.

اوافزود: پس از صدور مجوز به مزرعه تولید ماهی قزل آلا در فریدونشهر و اجرای اصلاح نژاد با نظارت شیلات و همکاری اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان، پیش بینی تولید امسال ۴۰ میلیون تخم ماهی است و در سال آینده به ۱۰۰ میلیون می‌رسد که درصورت تولید سایر مراکز تولید تخم چشم زده در کشور نیاز به واردات تخم ماهی برطرف خواهد شد.

او افزود: استان اصفهان جایگاه مناسبی در تولید بچه ماهی قزل آلا دارد که از حدود ۲۰ مرکز تفریخ و انکوباسیون تخم چشم زده تولید و با اوزان مختلف بین واحد‌های پروار و بازاری توزیع شده است.

عباسی گفت: از بین این میزان تولید شده، حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون آن در استان مصرف و مابقی به سایر استان‌های کشور انتقال داده می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان یکی دیگر از اهداف شیلات را ارتقای سلامت افراد با فرهنگ‌سازی و افزایش مصرف انواع آبزیان عنوان کرد و افزود: آبزیان با داشتن انواع پروتئین ها، مواد معدنی و چربی‌های غیر اشباع و بسیار مفید به خصوص امگا سه نقش مهمی در سلامت افراد جامعه و جلوگیری از انواع بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

به گفته او اکنون مصرف ماهی هر نفر در استان حدود ۱۱ کیلوگرم و در کشور ۱۳ کیلوگرم در سال است که نسبت به متوسط مصرف جهانی که بیش از ۲۰ کیلوگرم است بسیار پایین است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: مصرف ماهی به دلیل ارزش غذایی بالا نیاز به فرهنگ سازی بیشتر و همت همگانی دارد، در این خصوص همکاری سایر نهاد‌های مرتبط، تشکیل کارگروه حمایتی دراستانداری و هم افزایی فعالان حوزه سلامت استان ضرروی است.

عباسی اضافه کرد: تلاش می‌کنیم در شهرستان‌ها با همکاری شهرداری‌ها و اداره صنعت ومعدن و تجارت، برای راه اندازی بازارچه آبزیان مجوز‌هایی صادر شود، در استان نیز با برگزاری نمایشگاه ها، جشنواره‌ها و ایجاد بازار‌های دائمی تلاش شده ماهی در سبد تغذیه خانوار برود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: اگرچه امروز دسترسی به انواع ماهیان خوراکی آسانتر است، اما قیمت این فرآورده از نظر مصرف کننده همچنان بالاست.

به گفته او، خشکسالی، گرانی نهاده‌ها وخوراک‌ها همچنین هزینه‌های اولیه تولید ماهی فعالان این بخش را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

عباسی افزود: اکنون ۱۲ واحد فراوری ماهی، پنج کارخانه کنسرو و سه کارخانه خوراک آبزیان در استان فعالیت می‌کنند و ماهی علاوه بر تازه مصرفی به صورت منجمد نیز در بازار موجود است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ماهیان زینتی تولیدی در اصفهان پیش از این از استان‌های دیگر صادر می‌شد، افزود: به‌تازگی این ماهیان بطور مستقیم از تعدادی مزرعه تولید ماهی استان صادر می‌شود، ماهیان خوراکی نیز همچنان از فرودگاه اصفهان بطور مرتب صادر همچنین انواع ماهیان از استان‌های دیگر به اصفهان می‌آید و فرآوری می‌شود.

عباسی افزود: صادرات شیلات استان اصفهان در سال گذشته بیش از ۲ هزار تن بوده وانواع ماهیان زینتی نیز از استان علاوه بر سایر استان‌ها به خارج از کشور ازجمله عراق وترکیه صادرشده است.

وجود انواع آب‌های شیرین و لب شور در استان اصفهان، شرایط مناسبی را برای پرورش انواع مختلف آبزیان فراهم و وجود مناطق چندگانه گرم، سرد و معتدل در این منطقه برای توسعه صنعت تولید آبزیان وضعیت خوبی را مهیا کرده است.

بر مبنای آمار و ارقام موجود بخش شیلات سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، در سال ۹۲ چهار هزار و ۸۸۶ تن انواع آبزیان خوراکی در استان به دست آمد و این رقم در سال گذشته به ۱۰ هزار و ۲۲۰ تن افزایش پیدا کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید