Iranian Agriculture News Agency

۴۰ هزار هکتار باغات اصفهان درگیر تنش‌آبی هستند

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان با تاکید بر اینکه نیمی از باغات استان درگیر تنش آبی و بی آبی هستند، گفت: اگر با هر روشی آب باغات استان از طریق کانال و یا آبرسانی سیار تامین نشود، احتمال می رود درصدی از باغات استان از بین روند.

۴۰ هزار هکتار باغات اصفهان درگیر تنش‌آبی هستند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، احمدرضا رئیس زاده با اشاره به وضعیت باغات استان در شرایط کم آبی، اظهار کرد: اگرچه برداشت محصول از باغات استان انجام می شود، اما این باغات به شدت درگیر تنش آبی و خشکسالی هستند.

وی با بیان اینکه برآورد می شود نیمی از باغات استان اصفهان تحت تنش آبی قرار دارند، تصریح کرد: از مجموع ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت باغات استان، حدود ۴۰ هزار هکتار آن دچار کم آبی و خشکسالی هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: اگر با هر روشی آب باغات استان از طریق کانال و یا آبرسانی سیار تامین نشود به طور قطع با خشکی مواجه می شوند و احتمال می رود درصدی از باغات استان از بین روند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر محصول زردآلو، گیلاس، آلو از باغات استان برداشت شده و برداشت هلو و شلیل نیز در حال انجام است، یادآور شد: طی شهریور و مهر ماه امسال برداشت محصول از باغات سیب، انار، به، گلابی و ... انجام خواهد شد و به نظر می رسد همین باغات بیشتر تحت تاثیر تنش آبی قرار دارند.

رئیس زاده اما تاکید کرد: هنوز میزان خسارات باغات استان از بی آبی و خشکسالی برآورد مشخص نشده است، با این وجود شرایط باغات استان طی سال گذشته بسیار بهتر از امسال بود.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح زیر کشت باغات استان مربوط به محصول سیب، انار، پسته، بادام، انگور و ... است، گفت: در حال حاضر تمام ۲۴ شهرستان استان درگیر تنش آبی هستند، اما به طور معمول باغات هشت شهرستان حوضه زاینده رود درگیر خشکی و بی آبی هستند و از سوی دیگر باغات شهرستان های غربی همچون بویین میاندشت، فریدون شهر، خوانسار، گلپایگان، و فریدن و دهاقان، شهرضا و سمیرم درگیر تنش آبی هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در خصوص ضرورت تغییر مدل آبیاری کشت باغات استان، گفت: به طور معمول اگر تغییری ایجاد شود امکان اصلاح شیوه آبیاری باغات وجود دارد، اما مناطقی که اصلاح باغ داریم، رویکردمان ایجاد باغات مقاوم به خشکی با نیاز آبی کم همچون پسته، زیتون، زرشک، گل محمدی است.

وی تاکید کرد: امروز در استان اصفهان با توجه به روند خشکسالی و بی آبی کشاورزان دیگر به ایجاد باغات با نیاز آبی بالا تمایل ندارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید