Iranian Agriculture News Agency

تکذیب ادعای برخی از فروشندگان؛

تمامی گوشت مرغ توزیع شده در اصفهان یارانه‌ای است

تمامی گوشت مرغ که در استان اصفهان توزیع می‌شود یارانه‌ای بوده و با قیمت مصوب تولید شده است.

تمامی گوشت مرغ توزیع شده در اصفهان یارانه‌ای است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، حسین ایراندوست  با اشاره به مشکلات کمبود مرغ در دو هفته اخیر در استان اظهار داشت: بر اساس جمعیت استان اصفهان انتظار می‌رود به روزانه 400 تن گوشت مرغ برای تامین بازار نیاز است و در چند روز اخیر به طور میانگین 470 تن مرغ زنده با بیش از 350 تن گوشت مرغ در بازار عرضه شده است.

وی افزود: در شرایط طبیعی بازار این میزان عرضه گوشت ایده‌آل است اما در هفته گذشته که با کاهش عرضه گوشت مرغ مواجه بودیم دلایل مختلفی وجود داشت، جوجه‌ریزی در طول زمان ثابت نیست و در هر هفته 3 تا 4 روز جوجه‌ریزی می‌شود و همین امر باعث می‌شود که به عنوان مثال در یک روز 600 تن مرغ زنده و روز دیگر 400 تن مرغ زنده عرضه شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه در چهار روز گذشته 500 تن گوشت مرغ به بازار عرضه شده، گفت: این در حالی است که چهار روز قبل از آن 400 تن و همین طور چهار روز قبل از آن 300 تن مرغ عرضه شده است پس نباید انتظار داشت که هر روز عدد ثابتی از مرغ به بازار عرضه شود، با اینکه دو هفته قبل عدد ارائه مرغ به بازار حدود 600 تن بوده است و به مدت 10 روز ادامه داشته است.

وی ادامه داد: گرمای هوا  از دیگر دلایل کمبود مرغ در دو هفته اخیر است در شهرستان‌هایی مانند اردستان، نایین، کاشان و آران و بیدگل به دلیل گرمای هوا در تیر و مرداد در بحث‌های پرورش مرغ به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که با مسن شدن مرغ‌ها قبل از رسیدن به گرما حذف شوند یا در گرمای زیاد جوجه‌هایی با سن کم داشته باشند.

ایراندوست با نوید اینکه از سیزدهم تیرماه عرضه گوشت مرغ به خوبی صورت گرفته، تصریح کرد:  عدد جوجه‌ریزی در چند روز اخیر بیش از نیاز صورت گرفته و در واقع اگر مناطق گرم‌تر در استان کمتر جوجه‌ریزی داشته باشند، شهرستان‌های خنک‌تر مانند سمیرم، گلپایگان، خوانسار و فریدن کمبود جوجه‌ریزی را جبران می‌کنند و در مجموع استان اصفهان در موضوع جوجه‌ریزی تولید و عرضه گوشت مشکل خاصی ندارد.

وی در مورد تأثیر مثبت سامانه رهتاب گفت: اکنون 100 درصد مرغ زنده در این سامانه با قیمت مصوب 17 هزار و 100 تومان به کشتارگاه می‌رسد اما انتظار داریم 100 درصد گوشت مرغ تولیدی نیز به قیمت مصوب 25 هزار و 950 تومان که قیمت مصوب استان است، به دست مصرف کننده برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: این سامانه در حلقه اول عملکرد بسیار خوب داشته  و باعث شده جهاد کشاورزی که مسئول و متولی تولید است بتواند با اطمینان بگوید که مرغ به قیمت مصوب تولید می‌شود اما در حلقه دوم هنوز کامل نشده که البته قول‌هایی از سوی نهاد متولی برای تکمیل حلقه دوم داده شده تا 100 درصد گوشت مرغ تولیدی به قیمت مصوب در مغازه‌ها به دست مصرف کننده برسد.

ایراندوست با اشاره به اینکه اداره صمت در این زمینه توفیقات زیادی داشته است اظهار داشت: اداره صمت نتوانسته انتظارات مصرف‌ کنندگان در حلقه دوم را تأمین کند و اگر شهروندان به سامانه رهتاب اطمینان کنند و از ارائه کد ملی خود نگرانی نداشته باشند، نتیجه این است که گوشت مرغ که به قیمت مصوب به مغازه دار عرضه می‌شود، فروشندگان نیز موظف می‌شوند با قیمت مصوب در اختیار مشتری قرار دهند و از طرفی خریدار باید مطمئن شود میزان گوشت خریداری شده دقیقاً در سامانه ثبت می‌شود تا حق شهروندان ضایع نشود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: شهروندان می‌توانند با استفاده از  سامانه رهتاب  از ثبت شدن میزان گوشت خریداری شده به قیمت مصوب در سامانه رهتاب اطمینان حاصل کنند و همچنین آنها می‌توانند با مراجعه به این اپلیکیشن از موجودی گوشت مرغ در فروشگاه ها و مغازه ها اطلاع پیدا کنند.

وی اضافه کرد: این اپلیکیشن جنبه نظارتی دارد و مصرف‌کننده از مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که خریداری کرده  به قیمت و فراوانی گوشت مرغ نظارت می‌کند، از شهروندان درخواست می‌شود به  سامانه رهتاب و این اپلیکیشن اعتماد کنند؛ چرا که برای حمایت از حقوق مصرف‌کننده ایجاد شده است تا  گوشت مرغی که با قیمت مصوب تولید می شود شهروندان از آن با قیمت مصوب بهره ‌مند شوند.

ایراندوست با بیان اینکه در هیچ مرغ فروشی نباید قطعه‌بندی صورت گیرد و قطعات مرغ را نباید به صورت فله‌ای ارائه شود گفت: قطعه‌بندی باید در مراکز مجاز و با برچسب و قیمت مشخص و در بسته بندی‌های حداکثر 2 کیلوگرمی ارائه شود در غیر این صورت  یک نوع تخلف محسوب می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان اصفهان ادامه داد: اگر مرغی که باید با قیمت مصوب عرضه شود در مسیر از کشتارگاه تا فروشگاه توسط افراد سودجو قطعه بندی صورت گیرد تا با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به فروش برسد تخلف است و مصرف کنندگان حتماً باید در این موضوع گزارش دهند تا با سوداگرانی که به بهانه قطعه بندی، قیمت را بالاتر از میزان مصوب عرضه می کنند، برخورد شود.

ایراندوست با اشاره به تامین و توزیع گوشت مرغ در شهرستان‌ها اظهار داشت: تامین گوشت مرغ در همه استان مثل هم است و قرار نیست تفاوتی میان عرضه مرغ در مرکز شهر و شهرستان‌ها باشد، اداره صمت براساس ضریب جمعیتی گوشت مرغ را در تمامی شهرستان ها توزیع می‌کند.

وی افزود: من به شهروندان این اطمینان را می‌دهم که از لحاظ جوجه‌ریزی، تولید و تامین گوشت مرغ هیچ مشکلی نداریم و اگر با گرانفروشی در مغازه یا فروشگاهی مواجه شدند با امتناع از خرید مرغ موضوع تخلف و گرانفروشی ها را اطلاع دهند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: اگر شهروندان از خرید مرغ بالاتر از قیمت مصوب امتناع کنند، فروشنده نیز مجبور می شود تا آن را با قیمت مصوب عرضه کند، چرا که در استان اصفهان توزیع گوشت مرغ درجه B صورت می‌گیرد و قیمت بالاتر از  25 هزار و 950 تومان آن برای آن قابل قبول نیست.

ایراندوست خاطرنشان کرد: ادعای بعضی فروشندگان که مرغ آزاد یا دولتی و یا رهتابی یاغیر رهتابی است، ادعایی کذب است  و تمامی گوشت مرغ که در استان اصفهان توزیع می‌شود یارانه‌ای است و با قیمت مصوب تولید شده و نباید با بهانه و اسامی مختلف آن را گران‌تر به مشتری ارائه دهند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید