Iranian Agriculture News Agency

توسعه کشاورزی اصفهان با ارتقای محصولات سالم و گواهی شده

تولید ۲۵ هزار تُن محصولات گواهی شده و سالم در استان اصفهان

توسعه کشاورزی اصفهان با ارتقای محصولات سالم و گواهی شده

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهارداشت: طرح‌های مرتبط با محصولات گواهی شده و سالم از سال ۹۵ به طور رسمی در استان کار خود را آغاز کرد و در آن زمان حدود یک هکتار از زمین‌های کشاورزی این خطه به این شیوه اختصاص یافت. 

مرجان نکوخو  افزود: در طول سال‌ها فعالیت مستمر میزان مساحت کشاورزی استان اصفهان در محصولات گواهی شده و سالم به یک هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت. 

وی ادامه داد: تولید محصولات گواهی شده و سالم در استان اصفهان اکنون به حدود ۲۵ هزار تُن رسیده است که  شامل محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای در ۲۱ شهرستان می‌شود. 

استحصال ۲۰ گونه گیاهی به روش گواهی شده در نصف جهان

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: تعداد محصولات گواهی شده و سالم در استان اکنون به بیش از ۲۰ گونه شامل زراعی، باغی و گلخانه‌ای رسیده است که می‌توان به سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، سیب درختی، خرما، انگور، فلفل دلمه ای و خیار به‌عنوان اصلی‌ترین آنها اشاره کرد.

وی افزود: تعداد محصولات در استان اصفهان به روش گواهی شده و سالم قابلیت افزایش دارد به این صورت که قارچ، انواع سبزی و صیفی جات را می‌توان از این روش توسعه داد زیرا که محصولاتی مانند سبزی دوره رشد کوتاه‌تری دارد و با تولید آن می‌توان بهره‌وری را به شدت افزایش داد از سوی دیگر محصولات مانند کدو و بادمجان گواهی شده و سالم در استان اصفهان قابلیت تولید دارد.

نکوخو تصریح کرد: موضوع نظارت و نمونه برداری از خاک و محصولات از جمله فرایندهای تولید به روش گواهی شده و سالم هستند که مطابق با دستورالعمل اجرایی خاص جلو می‌رود، از آنجا که مقدار سموم استفاده شده در این نوع محصولات میزان خاصی باید داشته باشد اندازه گیری دقیق از سوی آزمایشگاه‌های مختلف انجام می‌شود که از حیث محصول سالم و با امنیت غذای بالا از یک سو و حفظ محیط زیست شک و تردیدی بر جا نماند.

بهبود صادرات با توجه به محصولات سالم کشاورزی

وی اضافه کرد: استان اصفهان قابلیت‌های متعددی برای توسعه و پیشرفت در صنعت کشت محصولات گواهی شده و سالم دارد که خود نقشی اساسی در بهبود صادرات و جذب بازارهای دیگر خواهد داشت.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی  اصفهان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه در شرق و غرب و جنوب و شمال استان ظرفیت تولید دارد و به دلیل وجود آب و هوای مختلف می‌توان محصولات گوناگون و متنوع را کشت کرد.

نکوخو ادامه داد: ضعف در فرهنگ‌سازی و شناخت بیشتر مردم از محصولات گواهی شده و سالم چالش اصلی این عرصه به شمار می‌رود زیرا تا وقتی شناخت مناسب از محصولات و مزایای آن وجود نداشته نمی‌توان مشتریان را برای استفاده از این نوع تولیدات تشویق و ترغیب کرد.

بهبود بازاریابی و فروش نیاز اساسی محصولات گواهی شده کشاورزی

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی  اصفهان اضافه کرد: بازاریابی و فروش به عنوان رکن اصلی درآمد زایی در حد مطلوب خود محقق نشده است و این امر می‌طلبد که با همکاری دستگاه‌های مرتبط فرهنگ‌سازی مناسب انجام گیرد و در این ارتباط تاکنون کلاس‌های آموزشی مختلف برگزار شده است.

رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: با سازمان‌هایی مانند تعاون روستایی و اتحادیه‌ها، خصوصی و شهرداری وارد مذاکره شده‌ایم تا با توسعه غرفه‌های اختصاصی و ایجاد برچسب‌ها و بسته بندی‌های خاص این نوع محصولات مشتری‌های بیشتری پیدا کند و عرضه محصولات  با روند بهتری انجام شود.

نکوخو تصریح کرد: همکاری مستمر نهادهایی مانند سازمان غذا و دارو، آب و فاضلاب و محیط زیست و استفاده از آزمایشگاه‌های آن‌ها از یک سو و تامین اعتبار برای توسعه محصولات گواهی شده و سالم راهکارهای دیگر پیشرفت این عرصه محسوب می‌شود.

همچنین استاد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در این ارتباط گفت: در کشور تولید هشت محصول به صورت ملی به روش گواهی شده و سالم دنبال می‌شود و می‌توان با برنامه‌ریزی و اقدامات بیشتر تعداد این نوع محصولات را افزایش داد البته بازاریابی خوبی در این خصوص و وجود ندارد و با وجود اینکه در تولید می‌توان ظرفیت‌ها را افزایش داد اما باید در کنار آن زنجیره ارزش یا حضور موثرتر در بازار را بهبود بخشید تا از طریق آن به درآمدزایی مطلوب دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید