Iranian Agriculture News Agency

کاهش ریزش دانه های طلایی با اجرای طرح کنترل فناوری برداشت

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با نظارت بر برداشت گندم در استان اصفهان از ریزش و ضایعات گندم جلوگیری می شود.

کاهش ریزش دانه های طلایی با اجرای طرح کنترل فناوری برداشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان  گفت: در زمان برداشت گندم حدود ۴۵۰ دستگاه کمباین در استان فعال است که بسیاری از آن‌ها عمر طولانی دارد و برای کاهش ضایعات گندم حین کار آن‌ها باید نظارت ناظران برداشت سازمان جهاد کشاورزی تشدید شود.

اصغر رستمی افزود: عوامل مختلفی مانند باد و طوفان، حیوانات وحشی و پرندگان، تاریخ و زمان برداشت توپوگرافی و ناهمواری زمین، نوع بذر مصرفی و دستگاه‌های برداشت در میزان ضایعات گندم موثر است.

او با تاکید بر اینکه حتی کاهش یک درصدی ریزش محصول می‌تواند درصد زیادی از ضایعات محصول را کم و به تولید و درآمد بیشتر کشاورز کمک کند گفت: نظارت بر برداشت به منظور کاهش ضایعات شامل آموزش کمباین داران و رانندگان کمباین، کشاورزان، کارکنان ناظر و تنظیم قسمت‌های فنی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره رقم برداشت محصول اظهار کرد: امسال در استان حدود ۶۴ هزار هکتار گندم آبی و دیم و حدود ۵۱ هزار هکتار جو در کشت شده است.

رستمی یادآور شد: با توجه به خشکی رودخانه زاینده رود، وسعت زیر کشت گندم و جو در سال زراعی فعلی، کاهش چشمگیری یافت که این کاهش بیشتر در شهرستان‌های حاشیه زاینده رود به خصوص اصفهان مشاهده شد.

او با اشاره به اینکه برداشت گندم در شهرستان‌های شمال استان از جمله آران و بیدگل، کاشان، اردستان و نطنز به اتمام رسیده است افزود: در بخش مرکزی استان از جمله شهرستان‌های اصفهان، شهرضا، برخوار و شاهین شهر و میمه کشاورزان در حال برداشت گندم هستند و در مناطق نیمه سردسیر و سردسیر استان از جمله فریدن، فریدونشهر هم برداشت گندم، اواخر تیر به پایان می‌رسد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید