Iranian Agriculture News Agency

یک طرح آبیاری کم فشار در اردستان افتتاح شد

طرح آبیاری کم فشار و تیپ روستای معین‌آباد بخش زواره از توابع اردستان در آیینی با حضور مسوولان این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

یک طرح آبیاری کم فشار در اردستان افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، اسحاق شفیعی سرپرست جهاد کشاورزی اردستان  گفت: این طرح به وسعت ۸۴ هکتار با اعتبار یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان از منابع دولتی و آورده شخصی ۶۲۰ میلیون تومان اجرا شده است.

 شفیعی با بیان اینکه این طرح از پرت و تبخیر آب جلوگیری می کند و افزایش سطح زیر کشت را به همراه دارد، افزود: با اجرای این طرح در مصرف آب، صرفه جویی و از اُفت سطح آب های زیرزمینی کاسته خواهدشد.

آبیاری نوین در ۸ هزار هکتار در چند سال گذشته 

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان خاطر نشان کرد: طی چند سال گذشته طرح آبیاری نوین در سطح افزون بر هشت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اردستان اجرا شده است.

شفیعی افزود: اردستان به دلیل لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده بهینه از این مایع حیاتی در بخش کشاورزی، با پیگیری و همکاری موثر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار، موفق به تامین اعتبار برای اجرای این طرح شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای هزار هکتار در سال گذشته افزون بر ۱۵ میلیارد تومان‌ هزینه شده که‌ ۸۵ درصد اعتبار از سوی دولت به صورت بلاعوض پرداخت شده است و کشاورزان نیز ۱۵ درصد مبلغ را تامین کردند.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان اظهار داشت: هر ساله افزون بر ۱۰ حلقه چاه، در این شهرستان زیر پوشش آبیاری تحت فشار و کم فشار قرار گرفته نقش موثری در کاهش مصرف آب و افزایش زیر کشت داشته است.

شفیعی همچنین از تشکیل ۱۲ پرونده دیگر در این پیوند خبر داد و تصریح کرد: می کوشیم با افزایش اعتبارها، چاه های بیشتری را به سیستم کم فشار مجهز کنیم.

سرپرست جهاد کشاورزی اردستان در مورد تغییر الگوی کشت نیز گفت: کشت گیاهان کم آب‌بر در دستور کار این مدیریت قرار داشته و تا کنون‌ بیش از ۹۰ هکتار زعفران ، ۲۴ هکتار گل محمدی و مقداری زیره و گل گاوزبان کشت شده است؛ تولید این محصولات نتیجه خوبی در بر داشته، چنان که زعفران‌ با کیفیت‌ بسیار خوب به بازار مصرف عرضه می‌شود.

اردستان دارای ۲۲۰ حلقه چاه کشاورزی است که همه آنها نیز از کنتور هوشمند برخوردارند.

این شهرستان همچنین دارای ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی است که از این مقدار ۱۸ هزارو ۱۸۶ هکتار آن زراعی، ۶ هزار و ۷۵۰ هکتار آن باغی و بقیه آیش است.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و زواره از توابع اردستان با جمعیت حدود ۱۶ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۱۳۲ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید