Iranian Agriculture News Agency

زنبورداری اصفهانی‌ها در استان‌های جنوبی

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: زنبورداران اصفهانی، متناسب با فصول ییلاق و قشلاق در استان‌های جنوبی از جمله خوزستان، بوشهر و هرمزگان به تولید عسل می‌پردازند و به همین دلیل تولید سهم اصفهان در تولید عسل بسیار قابل توجه است.

زنبورداری اصفهانی‌ها در استان‌های جنوبی

به گزارش خبرنگار ایانادر استان اصفهان، سیدمحمد مهدی طبائیان کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: استان اصفهان ۴ هزار و ۱۵۰ زنبوردار با ۹۱۶ هزار کلنی دارد و با این آمار رتبه دوم کشور از نظر تعداد کلنی زنبور عسل را دارد؛ از نظر تولید عسل هم اصفهان بعد از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی قرار دارد.

کارشناس مسئول زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص برندسازی عسل تولیدی اصفهان گفت: تعدادی از فعالان این حوزه برای خود نشان تجاری ایجاد کرده اند، اما برخی دیگر در شرکت‌های مستقر در تهران محصول خود را بسته بندی می‌کنند و لازم است موضوع برندسازی عسل در اصفهان پیگیری و تقویت شود.

طبائیان بسته بندی عسل اصفهان در دیگر استان‌ها را رد کرد و گفت: برخلاف این ادعا عسل استان‌های دیگر در اصفهان بسته بندی می‌شود.

عسل اصفهان بدون نشان تجاری شاخص

مجید احمدی‌مقدم مسئول تولیدات دامی اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان با دسته بندی انواع عسل در سه نوع گفت: دسته اول عسل تغذیه‌ای است که زنبور با شربت شکر تغذیه می‌کند؛ دوم، عسلک که زنبور از شته گلبرگ‌ها تغذیه می‌کند و سوم عسل طبیعی که زنبور شهد گیاهان را از روی گل‌ها جمع می‌کند و بهترین نوع عسل است.

او مدیریت ناقص در حوزه پرورش زنبور و تولید عسل را سبب ناکامی در برندسازی دانست و تاکید کرد: این اختلال سبب می‌شود جایگاه ویژه پرورش زنبور عسل در بازار‌های جهانی را از دست بدهیم.

مسئول تولیدات دامی اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان افزود: با وجود تولید عسل از گیاهان دارویی متنوع، ساز و کار متمرکزی برای ایجاد نشان تجاری شاخص با نام ایران و اصفهان در این حوزه وجود ندارد.

کم توجهی به فرآورده‌های جانبی کندویی

احمدی‌مقدم در تشریح شاخه‌های مرتبط با صنعت زنبورداری گفت: محصولات داخلی کندوی عسل از جمله ژل رویال که سرشار از ویتامین B است، همچنین گرده آن، ارزش افزوده اقتصادی زیادی دارند، اما آنطور که باید، در این زمینه کار نشده‌است.

او افزود: کشور ما در تولید ژل رویال، رتبه دوم جهان را دارد هرچند با کاهش بارش‌ها در دو سال اخیر این تولید تحت تاثیر قرار گرفته است.

مسئول تولیدات دامی اداره جهاد کشاورزی شهرستان کاشان او کشور‌های حاشیه خلیج فارس را مهمترین مشتریان عسل اصفهان معرفی و اضافه کرد: عسل اصفهان به جایگاه صادراتی که شایسته آن است نرسیده و در این زمینه بهبود کیفیت تولید، ارتقای عملکرد کارگاه‌های بسته بندی، ایجاد نشان تجاری معتبر و تقویت ارتباط با بازار‌های خارجی باید مورد توجه قرار بگیرد.

تارومار شدن زنبور‌های اصفهان در پی یک بی تدبیری

گودرز میرزایی رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان گفت: شهرداری در اواخر فروردین، با نوعی سم‌پاشی خطرناک، که بدون اعلام قبلی و ۲۵ روز قبل از موعد هر سال (۲۰ اردیبهشت به بعد) بود، سبب از بین رفتن تعداد قابل توجهی از زنبور‌های عسل شد.

او افزود: این سم‌پاشی فقط برای آفت شته، آن هم برای درختان بدون گل بود، اما متأسفانه شهرداری درختان اقاقیا، عرعر، کاج و... را که با گرده افشانی خود میزبان زنبور‌های عسل هستند سمپاشی کرد.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان ادامه داد: زنبور می‌تواند تا مسافت ۴ کیلومتر پرواز کند و چون امسال زنبورداران به دلیل نبود گل در دشت‌ها رو به باغ‌های اطراف شهر آورده بودند، این سم‌پاشی سبب وارد شدن تلفات زیادی به آن‌ها شد و باید گفت سرمایه ۱۰۰ نفر که هر یک حدود ۱۵۰ میلیون تومان بوده از بین رفته است.

ناملایمات جوی و اقتصادی مشکل دیگرِ زنبورداران

میرزایی کاهش بارش‌ها و وزش باد‌های شدید را از مشکلات امسال زنبورداران اصفهان و سبب کاهش تولید بیان و پیش بینی کرد: با این اتفاقات اصفهان رتبه ارزشمند خود در تولید عسل را از دست بدهد.

او به مشکل گرانی شکر هم اشاره کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، شکری را که با خرید چغندر قند، هر کیلو حدود ۴ هزار تومان قیمت دارد، به نرخ ۱۳هزار تومان دپو کرده‌است.

رئیس اتحادیه زنبورداران استان اصفهان افزود: حدود هفت سال است که میزان صادرات عسل اصفهان نزولی شده و کمترین میزان صادرات را در سال ۹۹ داشتیم.

با توجه به تنوع آب و هوایی کشورمان و رویش انواع گیاهان دارویی صنعت زنبورداری می‌تواند به یکی از رشته‌های اشتغالزا و درآمدزا تبدیل شود. رفع موانع عرضه عسل و فرآورده‌های کندویی هم موضوعی است که ابتدا با برندسازی و بسته بندی صحیح محقق می‌شود. موانعی که اگر حل شود زیان گاه و بیگاه کاهش تولید ناشی از ناملایمات جوی را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید