Iranian Agriculture News Agency

در سه سال اخیربیش از ۲۰ هزار متر مربع گلخانه در شهرستان سمیرم احداث شد

فرماندار سمیرم از توابع استان اصفهان گفت: ۲۰ هزار و ۵۰۰ متر مربع گلخانه در سه سال اخیر در چهار بخش این شهرستان احداث شده است.

در سه سال اخیربیش از ۲۰ هزار متر مربع گلخانه در شهرستان سمیرم احداث شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محمدرضا عسگریان در جلسه کارگروه توسعه بخش کشاورزی در فرمانداری این شهرستان، اظهار داشت: تولید این گلخانه‌ها در زمینه گل و گیاه، گیاهان دارویی، سبزی و صیفی است و بخشی از محصول آنها به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

به گفته وی، ترویج کسب و کار احداث گلخانه هیدروپونیک و خاکی به‌عنوان کشت جایگزین چند سالی است که در دستور کار مدیریت جهاد کشاورزی قرار دارد و تسهیلات خوبی نیز برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

فرماندار سمیرم با بیان اینکه شرایط احداث گلخانه در سمیرم مناسب است، ادامه داد:  موقعیت جغرافیایی این شهرستان بویژه بخش پادنا می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری سودآوری را برای کشت گلخانه‌ای فراهم کند.

عسگریان در همین رابطه تصریح کرد: طرح بهره برداری از شهرک گلخانه‌ای شهر کُمه مرکز بخش پادنا در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار با تخصیص آب لازم از رودخانه ماربر در دست مطالعه کارشناسی و بررسی نهایی است.

وی تولیدات گلخانه در این شهرستان را ۱۵۰ تا ۲۵۰ تن در هکتار در دوره‌های مختلف برآورد کرد و گفت: کارشناسان معتقدند با کمترین آب در دسترس می‌توان بیشترین سطح بهره‌وری و تولید محصول مرغوب را در کشت گلخانه‌ای به‌دست آورد.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم در ادامه گفت: این اداره و کارشناسان فعال این بخش در مدیریت شهرستانی و استانی از متقاضیان طرح‌های گلخانه‌ای حمایت می‌کنند.

 اشکبوس رضایی رحیمی افزود: اگر افراد متقاضی شرایط ایجاد گلخانه را داشته باشند به ازای هر یک‌هزار متر مربع گلخانه پنج میلیارد ریال تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند.

وی به شرایط نامطلوب آبی موجود با توجه به کاهش بارندگی‌ها اشاره کرد و افزود: سازگاری با کم آبی با کشت‌های دارویی، جایگزین و کم آب‌ه و احداث گلخانه تنها راهکار موثری است که در این سال‌های کم آب جواب می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم خاطر نشان کرد: سیب درختی محصولی آب‌بر است که در این سال‌های خشک دچار تنش شده است اما اگر کشت گلخانه‌ای را جایگزین کنیم آسیب کمتری خواهیم دید.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می‌شود.

این خطه قطب مرغوب‌ترین سیب درختی کشور، با متوسط تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن بوده و دارای ۱۸ هزار هکتار باغ ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی است.

شهرستان سمیرم با افزون بر ۹۰ هزار جمعیت عشایری و ثابت، در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید