Iranian Agriculture News Agency

راهبرد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مشوق تولید پایدار

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم برابر با رضایتمندی کشاورزان

راهبرد افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مشوق تولید پایدار

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان،  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: به دلیل افزایش قیمت تمام شده و هزینه در کشت و برداشت محصولات و همچنین بیشتر شدن قیمت‌ نهاده‌ها قیمت گندم تولید شده در مقایسه با قیمتی که دولت پیشتر خرید می کرد آنطور که باید و شاید رضایت کشاورزان را در پی نداشت.

اصغر رستمی اظهارداشت: به همین دلیل جلساتی با حضور مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، نمایندگان صنف کشاورزان کشور و دیگر مراجع مرتبط برگزار شد و قیمت های مختلفی از طرف نمایندگان کشاورزان و همچنین نهادهای دولتی به میان آمد که در نهایت قیمت پنج هزار تومان برای سال جاری در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: سیاست دولت در این افزایش قیمت حمایت از بخش کشاورزی و به ویژه محصول راهبردی گندم از یک سو و از سوی دیگر کمک به وضعیت کاری و شغلی کشاورزان در سراسر کشور است همچنین باید در نظر گرفت که گندم اصلی ترین ماده غذایی برای مردم را تشکیل می‌دهد و دولتمردان سعی دارند با تولید حداکثری آن برای تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی رخ ندهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: این طرح افزایشی را می‌توان طرح تشویقی برای افزایش رضایتمندی کشاورزان و تولید هرچه بیشتر و تامین مایحتاج ضروری مردم برشمرد که می‌تواند در کنار دیگر راهبردهای تشویقی در سال‌های آینده به عنوان یک اصل در راستای تولید و بهره وری بیشتر در نظر گرفته شود.

رستمی خاطرنشان کرد: این افزایش قیمت به نوعی جایزه تحویل گندم به دولت محسوب می‌شود و تا حد زیادی سبب رضایتمندی کشاورزان خواهد شد.

وی درباره اراضی مرتبط با کشت گندم در استان اصفهان گفت: در این استان بالغ بر ۶۴ هزار هکتار اراضی به کشت آبی و دیم گندم اختصاص دارد که در سال‌های نُرمال (عادی) از حیث بارندگی میزان برداشت حدود ۲۲۰ هزار تُن برآورد می شود.

پیش بینی برداشت ۱۳۰ هزار تُن گندم در استان اصفهان

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: امسال به دلیل کاهش بارندگی‌ها و جاری نبودن زاینده رود در ایام مختلف از سال برآورد می‌شود که حدود ۱۳۰ هزار تن محصول گندم از مزارع دیم و آبی استان برداشت شود و امیدواریم که در اردیبهشت ماه شاهد بارش‌های بیشتری باشیم تا این میزان افزایش پیدا کند.

رستمی اضافه کرد: از سوی دیگر در افزایش دمای هوا، کاهش مقدار محصول در هر هکتار از اراضی کشاورزی را در پی داشته و در بخش کشت آبی کاهش سطح زیر کشت گندم را در سال جاری شاهد بودیم.

به گفته وی، برداشت گندم در مناطق گرمسیر استان مانند آران و بیدگل و کاشان در اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و در مناطق سردسیر و کوهستانی مانند فریدن، فریدونشهر و بویین میاندشت اواخر تیر و اوایل مرداد برداشت آغاز خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: برای خرید تضمینی گندم تولید شده  در استان جلسات مختلفی با سازمان تعاون روستایی و سازمان غله برگزار شد و نتایج خوبی به دست آمد.

 مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از سوی دولت به انگیزه تولید گندمکاران افزود تا با انگیزه بیشتری گندم تولیدی را به مراکز خرید تحویل دهند.

محسن حاج عابدی افزود: سال گذشته خرید تضمینی گندم ۲۵ هزار ریال بود که امسال به ازای هر کیلوگرم ۴۰ هزار ریال رسید و با پیگیری‌های وزیر  جهاد کشاورزی ۱۰ هزار ریال هم بعنوان جایزه تحویل گندم در نظر گرفته شد و در مجموع به ازای هرکیلوگرم گندم به ۵۰ هزار ریال رسید.

وی ادامه داد: اداره کل غله متولی خرید تضمینی است و مجموعه سازمان تعاون روستایی با همکاری شبکه تعاونی های روستایی و تعاونی های تولید  در اقصی نقاط استان بعنوان مباشر خرید اقدام می‌کند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان گفت: سال گذشته ۹۳ درصد گندم تضمینی استان معادل ۱۱۲هزار تن توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شد.

وی بیان کرد: سال گذشته ۳۲۰ هزار تن پیش بینی تولید گندم در استان اصفهان بود که این رقم در سالجاری به حدود ۲۰۰ هزار تن رسیده است و مجموعه تعاون روستایی برای خرید تضمینی گندم در استان از آمادگی لازم برخوردار است.

به گفته وی آمادگی کامل برای خرید تضمینی گندم توسط این مجموعه در استان وجود دارد و امید است رقم قابل توجهی در این زمینه محقق شود.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت زراعی و باغی می‌رود.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید