Iranian Agriculture News Agency

صنعتی شدن کاشان دلیل بر حذف کشاورزی نیست

مدیر جهاد کشاورزی کاشان گفت: صنعتی شدن کاشان دلیل بر حذف کشاورزی نیست، چرا که زمانی شهر صنعتی موفق است که در کنار آن کشاورزی فعال و پایدار باشد.

صنعتی شدن کاشان دلیل بر حذف کشاورزی نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رضا مظلومی افزود: حذف بخش کشاورزی، مخاطره جدی و نگران‌کننده برای امنیت غذایی و سلامت آب و هوایی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: اگر با مهاجرت‌پذیری و افزایش جمعیت در کاشان، کشاورزی کنار گذاشته شود اثرهای مخربی بر زندگی دارد و این شهرستان دیگر جای زندگی نیست.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با تبیین دستاوردهای کاشان در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: این شهرستان در ۱۷ محصول کشاورزی رتبه‌ برتر استانی و سه رتبه کشوری دارد.

وی ادامه داد: کاشان علاوه بر ۱۷ محصول کشاورزی، رتبه‌های برتر استانی و کشوری در تولید ماهیان و پرندگان زینتی، مرغ تخم‌گذار، سبزیجات برگی، گیاهان دارویی، گلاب و عرقیات نیز دارد.

تولید روزانه ۸۰ تن تخم مرغ در کاشان

مظلومی با بیان اینکه استان اصفهان به‌ واسطه رتبه نخست استانی کاشان در تولید مرغ ‌تخم‌گذار، رتبه دوم کشوری دارد، اضافه کرد: مرغداری‌های کاشان روزانه ۸۰ تن تخم مرغ تولید می‌کنند.

به گفته وی، تولید زیاد تخم‌ مرغ در برهه کنونی نگرانی کاهش قیمت برای مرغداران کاشانی ایجاد کرده است و همانطور که مرغداران در زمان کمبود مرغ به کمک هموطنان آمدند، اکنون نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی باید برای رفع مشکل تولیدکنندگان مرغ تدبیر کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان یادآور شد: ۱۸۰ واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار در این شهرستان فعالیت دارد که ۴۷ واحد آن واحد مرغ تخم‌گذار است‌.

مظلومی خاطر نشان کرد: روزانه دست‌کم ۳۰ تن گوشت مرغ در کاشان و آران و بیگل توزیع می‌شود که در ماه مبارک رمضان از این لحاظ مشکل وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به تاثیر بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی و رفع آلودگی هوا افزود: اگر حفظ و حمایت از نگهداری باغ‌ها، زراعت و فضای سبز تداوم داشته باشد و کشاورزی در حاشیه شهر لطمه نخورد، افزون بر تامین سفره غذایی می‌توان آلودگی هوا را نیز رفع کرد.

اقدام کم‌نظیر قلع و قمع ۱۵۰۰ ساخت و ساز غیرمجاز

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با تاکید بر حساسیت این دستگاه نسبت به تغییر کاربری‌ها در بخش کشاورزی گفت: اجرای حکم قضایی قلع و قمع یکهزار و ۵۰۰ ساخت و ساز غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی در سطح ۲۰۰ هکتار منطقه ناجی آباد کاشان، اقدام کم‌نظیری در کشور بود که با همکاری خوب نیروی انتظامی، دادستان، شهرداری و همراهی دستگاه‌های نظارتی محقق شد.

وی با یادآوری تقدیر کشوری از کاشان در خصوص مقابله با تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی، اظهار داشت: در تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی موضوع مالکیت اشخاص محفوظ است و فقط با تغییر کاربری به شدت برخورد می‌شود.

این مسوول با تاکید بر لزوم اخذ استعلام شهروندان از جهاد کشاورزی پیش از انجام هرگونه معامله ملکی و خرید و فروش زمین‌های کشاورزی اظهار داشت: هرگونه ساخت و ساز در این زمین‌ها پس از سال ۱۳۷۴، غیرقانونی و غیرمجاز تلقی می‌شود.

مظلومی با یادآوری برخورد با تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی در سال ۱۳۹۹ گفت: این تغییر کاربری‌ها در منطقه ناجی‌آباد، چهار مورد بنگاه معاملاتی در جاده قمصر و هفت مورد در بخش برزک بود.

وی ادامه داد: امسال نیز شماری از پرونده‌های تغییر کاربری در حال رسیدگی است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با یادآوری فعالیت تیم گشت حفاظت از زمین‌های کشاورزی در ۱۳ روز تعطیلات نوروز در این شهرستان اضافه کرد: فعالیت این تیم در رصد و جلوگیری ساخت‌وسازهای غیرمجاز شهروندان، عامل کاهش هزینه‌های جامع و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی شد.

مظلومی همچنین از ایجاد واحد حفظ کاربری با نیروی انسانی و ماشین گشت مجزا در اداره جهاد کشاورزی کاشان با هدف کنترل روزانه و جلوگیری ساخت و ساز در زمین‌های کشاورزی خبر داد.

رتبه‌های برتر کاشان در تولید محصولات کشاورزی

این مسوول در بخش دیگری خاطر نشان کرد: کاشان رتبه نخست کشوری تولید شاتوت را در شهر برزک در فاصله ۵۰ کیلومتری مرکز شهرستان به عنوان قطب تولید این محصول دارد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان با اشاره به رتبه نخست استانی این شهرستان در تولید باقلا، بادمجان، گوجه سبز و قیسی زردآلو اضافه کرد: کاشان در تولید خیار، انار و محصول به نیز رتبه دوم و در تولید پسته رتبه سوم اصفهان را دارد.

وی با یادآوری تولید ۴۰ میلیون قطعه ماهی زینتی در این شهرستان ادامه داد: با راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی در منطقه راوند کاشان افزون بر ۲۰۰ میلیون قطعه ماهی در سال (برابر تولید کنونی کشور) تولید خواهد شد.

مظلومی با اشاره به کشت گل محمدی در سطح ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی کاشان گفت: این شهرستان رتبه نخست کشور به لحاظ میزان تولید این محصول در واحد سطح و رتبه نخست استانی را به لحاظ سطح زیر کشت در اصفهان دارد.

بهره‌وری بی‌نظیر آب در کشاورزی کاشان

مدیر جهاد کشاورزی کاشان مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی این شهرستان را در کشور بی‌نظیر دانست و افزود: کشاورزان این منطقه به‌دلیل استفاده از تجربه‌های پیشینیان در کشت توام صیفی و پنبه، مصرف بهینه و کم آب را مد نظر دارند.

وی با اشاره به اشتغال ۴۵ هزار نفر در بخش کشاورزی کاشان تاکید کرد: مدیریت مصرف و بالاترین بهره‌وری آب حتی در کشاورزی سنتی نیز در کاشان بی‌نظیر است.

اکنون ۱۳ هزار هکتار سطح زیر کشت کشاورزی در این شهرستان وجود دارد که ۹ هزار هکتار آن باغ‌ها است.

نزدیک به یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی کوچک و بزرگ نیز در زمینه تولید ۲۰۰ نوع کالا در ۱۳ شهرک، ناحیه و منطقه صنعتی شهرستان کاشان فعالیت دارند.

همچنین افزون بر ۱۵ هزار واحد صنفی در کاشان زیر پوشش ۵۰ اتحادیه فعال هستند.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید