Iranian Agriculture News Agency

۳۰ هزار تن سیب‌زمینی روی دست کشاورزان فریدونشهر مانده است

سالانه ۶۰ الی ۷۰ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید می‌شود.

۳۰ هزار تن سیب‌زمینی روی دست کشاورزان فریدونشهر مانده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، علیرضا اصلانی مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر نیز در این ارتباط می‌گوید: دو هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان فریدونشهر برای سیب زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سالانه ۶۰ الی ۷۰ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید می‌شود.

 اصلانی با بیان اینکه از زمان برداشت سیب زمینی فریدونشهر در اوایل پاییز تاکنون تنها حدود ۵۰ درصد و حدود ۳۰ هزار تن از سیب زمینی کشاورزان فریدونشهری فروش رفته است، می‌افزاید: علت این امر را می‌توان همزمان بودن برداشت سیب زمینی فریدونشهر با ۷۰ درصد از تولید کشور در دیگر استان‌ها اعلام کرد.

او با بیان اینکه کشاورزان به امید بهبود شرایط در برابر عدم فروش محصولشان صبوری می‌کنند، می‌افزاید: این در حالی است که هر چه از عمر سیب‌زمینی بگذرد از کیفیت آن کاسته خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر با بیان اینکه سیب زمینی کاران فریدونشهر در دست انداز بزرگی گرفتار شده‌اند، ابراز می‌کند: هزینه تولید سیب زمینی برای کشاورزان بسیار بیشتر از یک هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده برای خرید هر کیلو سیب زمینی در این منطقه است.

خرید تضمینی زیر قیمت تولید

او با بیان اینکه خرید تضمینی سیب زمینی وجود دارد اما این قیمت نیز کمتر از یک‌هزار تومان اعلام شده است، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تناژ تولید سیب زمینی توسط کشاورزان فریدونشهر بالا نیست و اغلب بین ۲۸ تا ۳۰ تن است برای آنها فروش با قیمت تضمینی به صرفه نیست.

اصلانی در خصوص عدم کمبود سردخانه استاندارد برای نگهداری سیب زمینی نیز ابراز می‌کند: برای این امر دولت تسهیلاتی را در نظر گرفته است اما متقاضی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

او با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی صنایع تبدیلی در منطقه فریدونشهر برای استفاده از سیب زمینی تولید شده در این منطقه هستیم، ادامه می‌دهد: باید این امر هر چه زودتر محقق شود چرا که در غیر این صورت محصولات کشاورزی از بین رفته و کشاورزان آسیب جدی می‌بینند.

سیب زمینی خوراک دام می شود

مدیر جهاد کشاورزی فریدونشهر ادامه می‌دهد: مسئولان باید توجه داشته باشند که همه امید کشاورزان فریدونشهر به باز شدن مرزهای عراق برای صادرات محصولاتشان است و چنانچه این امر به زودی محقق نشود این محصول یا باید خوراک دام شود و یا در صورت خوب بودن کیفیت به بذر تبدیل شود.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان فریدونشهر با اشاره به سرانه پایین مصرف سیب زمینی در کشور می‌گوید: سرانه مصرف این محصول در ایران کمتر از ۵۰ کیلو است و این در حالی است که در کشورهای اروپایی سرانه مصرف سیب زمینی بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو به ازای هر نفر است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید