Iranian Agriculture News Agency

شادکامی ملخ‌‌ها از کم رنگ شدن حمایت کمیته بحران

معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: برای جلوگیری از هجوم ملخ‌ها و آفات چوب‌‌ خوار نیازمند کمک استانداری و کمیته بحران هستیم.

شادکامی ملخ‌‌ها از کم رنگ شدن حمایت کمیته بحران

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، تقی شیخ علی معاون مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ،با اشاره به آماده کردن حدود ۳۰ درصد دستگاه سم‌پاش و خریداری سم برای مقابله با هجوم احتمالی ملخ‌ها، گفت: آمادگی مقابله با ملخ‌ها را داریم، اما با توجه به اینکه هزینه بالایی در بردارد نیازمند حمایت استانداری و کمیته بحران هستیم، زیرا اگر از کمک کمیته بحران محروم باشیم این مقابله ناقص انجام می‌شود، به صورتی‌که حتی امکان دارد این ملخ‌ها وارد مزرعه و شهر شده و خسارت زیادی را وارد کنند.

او با تأکید بر اینکه علاوه بر ملخ‌ها آفات چوب‌خواری هم هستند که خسارت بالایی را به درختان میوه و گردو وارد می‌کنند، گفت: کمیته بحران حدود سه سال پیش برای مقابله با این بحران کمک کرد که نتیجه خوبی را هم رقم زد، به شکلی که توانستیم حدود ۸ شهرستان اصفهان را از خسارت‌ها نجات دهیم، اما افسوس که این حمایت ادامه دار نبود.

معاون مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌هایی که خشکسالی حاکم است خسارات بیشتری به محصولات کشاورزان وارد می‌شود، اظهار کرد: با هزینه اندک می‌توان از خسارت زیاد جلوگیری کرد به صورتی‌که برای مثال اگر هر سال کمیته بحران حداکثر ۵ میلیارد تومان کمک کند می‌توان اکثر عوامل خسارت زای بخش کشاورزی را کنترل کرد.

او با بیان اینکه ملخ‌ها بیشتر در نزدیکی آب تخم‌گذاری می‌کنند، ادامه داد: با توجه به اینکه در اصفهان کانون ملخ وجود دارد متاسفانه هر سال با این معضل روبرو هستیم و با آن مبارزه می‌کنیم که برای مقابله باید هزینه زیادی بپردازیم، این کار نیازمند حمایت دولت است.

شیخ علی افزود: ملخ‌هایی که از سمت عربستان وارد کشور می‌شوند مهاجر هستند، اما در استان اصفهان کانون ملخ در شهرستان‌هایی ازجمله شهرضا، لنجان و مبارکه وجود دارد که در صورت مهیا بودن شرایط و بارندگی، ملخ‌ها هجوم می‌آورند.

او اظهار کرد: ملخ‌های مهاجر در حال حاضر نه تنها در استان اصفهان بلکه در کشور نیز مشاهده نشده‌اند.

معاون مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص ورود ملخ‌های مهاجر به کشور و استان اصفهان بیان کرد: زمانی‌که شرایط برای ورود ملخ‌های مهاجر به کشور مساعد شود، بیشتر استان‌های جنوبی از جمله خوزستان، هرمزگان و فارس را تحت پوشش قرار می‌دهند؛ اما اگر بازهم شرایط مساعد باشد و ملخ‌ها در استان‌های جنوبی تغذیه کافی نداشته باشند به سمت شهرضا هم هجوم می‌آورند.

او با اشاره به اینکه هجوم ملخ‌ها در سال قبل خسارتی به اراضی وارد نکرد، خاطرنشان کرد: سال قبل برای ۲۰ هزار هکتار مبارزه کردیم که بیش از یک میلیارد تومان هزینه شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید