Iranian Agriculture News Agency

زیتون کاری از اصفهان تا خوروبیابانک برای تولید روغن

استان اصفهان با اقلیم نیمه خشک، برای کشت زیتون مناسب است. مصرف آب این درخت نسبت به دیگر کشت‌ها، بسیار کم است و این درخت در محیط‌های شهری نیز کاشته می‌شود.

زیتون کاری از اصفهان تا خوروبیابانک برای تولید روغن

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، سعادت شاهپوری کارشناس زیتون و پسته سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ، درباره کشت آب‌بر در اقلیم خشک اصفهان گفت: در استان اصفهان هزار هکتار سطح زیر کشت زیتون داریم. اصفهان، کاشان، نجف آباد و خوروبیابانک شهرستان‌هایی بیشترین زیتون کاری را دارند، در اصفهان ۲۴۵ هکتار، کاشان ۲۰۵ هکتار، نجف‌آباد ۱۸۰ هکتار و خوروبیابانک ۱۳۷ هکتار باغ زیتون دارند.

او درباره علت جایگزینی درخت زیتون به جای نخل در خوروبیابانک گفت: با توجه به سرمای شدید در سال ۱۳۸۶ درختان نخل این شهرستان دچار سرمازدگی شدند. برای جلوگیری از ضرر‌های احتمالی، درخت‌های زیتون و انار را جایگزین کردیم. درختان زیتون آفت خاصی ندارند و خوشبختانه با آفت‌های احتمالی نیز مقابله می‌شود.

کارشناس زیتون و پسته سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ارقام زیتون زرد و روغنی در سال‌های اخیر به دلیل برداشت خوب محصول و درصد روغن زیاد، کشت می‌شد، اما ارقام مانزالیا و کنسرالیا و دیگر ارقام نیز کشت می‌شود.

شاهپوری با بیان این‌که هدف از توسعه باغ‌های زیتون در ایران تولید روغن است افزود: با همین هدف مناطق سازگار با کشت زیتون شناسایی و درخت در این مناطق کشت می‌شود.

او درباره نیاز آبی و روش آبیاری زیتون در استان اصفهان ادامه داد: در استان اصفهان ۸۰ درصد باغ‌ها به صورت قطره‌ای (سالیانه ۵ هزار متر مکعب) و ۲۰ درصد به صورت غرق‌آبی (سالیانه ۷ هزار و ۵۰۰ متر مکعب) آبیاری می‌شود و در نظر داریم تا پنج سال آینده ۲۰ درصد از آبیاری غرق‌آبی نیز تبدیل به قطره‌ای شود.

کارشناس زیتون و پسته جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به این که چیزی به نام کشت اسپانیایی و یا نهال اسپانیایی نداریم، گفت: ارقام زیتون کشت شده در استان اصفهان داخلی و خارجی هستند که یک نوع از این زیتون‌ها اسپانیایی است، اما سرمایه گذاری خارجی نداشتیم و سرمایه گذاری‌های داخلی را نیز فقط باغداران انجام دادند.

شاهپوری درباره ارائه تسهیلات به کشاورزان افزود: به کشاورزانی که خواهان ورود به این عرصه باشند مشاوره رایگان می‌دهیم و در طول کشت آن‌ها را همراهی می‌کنیم. زیتون در دو منظور فضای سبز و تولید قابل استفاده است و محصول آن به صورت روغنی و کنسروی برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه روغن زیتون به لحاظ کیفی بهترین روغن در دنیا است ادامه داد: استان اصفهان کمبود دستگاه روغن کشی ندارد، پنج دستگاه روغن کشی سیار در شهر‌های دارای باغ زیتون داریم، دو کارخانه نیز در زمینه کنسرو در استان فعالیت دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید