Iranian Agriculture News Agency

تولیدات کشاورزی اردستان پس از انقلاب ۱۱ برابر شد

مدیر جهاد کشاورزی اردستان گفت: تولیدات کشاورزی این شهرستان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به طور متوسط ۱۱ برابر شد.

تولیدات کشاورزی اردستان پس از انقلاب ۱۱ برابر شد

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان اصفهان ، علی‌اکبر صالح ‌ با تبیین بخشی از عملکرد ۴۲ ساله بخش کشاورزی اردستان افزود: مجموع تولیدات گیاهی از ۲۰ هزار تن پیش از انقلاب به ۲۲۰ هزار تن پس از انقلاب، تولیدات باغی از پنج هزار تن به ۲۰ هزار تن و گندم‌ از ۱۰۰ تن به سه هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافته و دیگر محصول‌ها از جمله جو و ذرت علوفه ای نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

وی اضافه کرد: افزایش سطح کشت زراعی و باغی با رعایت اصول به زراعی و نوین باغی با استفاده از بذرها و رقم‌های پربازده و مقاوم به شرایط گرم و خشک و تنش‌های محیطی منطقه از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در دوران پیس از انقلاب اسلامی است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان اظهار داشت: افزایش درجه و ضریب مکانیزاسیون زراعی و باغی  از جمله پرداخت تسهیلات به منظور خرید تراکتور و ادوات کشاورزی، اجرای تسطیح لیزری و نظارت بر ادوات برداشت کمباین‌های برداشت غلات شهرستان افزایش داشته و انواع تراکتور از ۱۰ دستگاه به ۷۵۵ دستگاه و کمباین از صفر به ۱۰ دستگاه رسیده است.

صالح‌ درباره استفاده بهینه از انواع کودهای شیمیایی گفت: توسعه و ترویج استفاده بهینه از کودهای آلی، شیمیایی، بیولوژیکی و سوپر جاذب‌ها در اولویت جهاد کشاورزی بوده و ترویج و گسترش مدیریت مبارزه با علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفت‌های زراعی و باغی شامل مبارزه مکانیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و تلفیقی انجام شده که قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

وی درخصوص ترویج و آموزش در راستای تغییر الگوی کشت در اردستان اظهار داشت: فعالیت‌های ترویجی و آموزش لازم‌ برای کشت گیاهان زراعی و باغی با نیاز آبی کم ‌در دستور کار جهاد کشاورزی قرار داشته‌ و بهره‌برداران را به سوی گیاهان زراعی با نیاز آبی کم شامل کشت پاییزه زراعی، پسته، انار، گل محمدی، گلخانه، پرورش قارچ، گیاهان دارویی به جای استفاده از گیاهان و درختان ‌با نیاز آب بالا هدایت کرده و ۲ گلخانه نیز احداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان ترویج و آموزش فرهنگ بیمه برای افزایش سطح‌های بیمه محصولات زراعی و باغی به منظور کاهش نوسان های درآمدی فعالان بخش کشاورزی را از دیگر اقدام‌های انجام شده پس از انقلاب اعلام کرد و گفت: این موضوع پیش از انقلاب در شهرستان مورد توجه نبود، اما پس از انقلاب مورد استقبال بهره‌برداران این بخش قرار گرفته و هرساله افزایش می‌یابد.

صالح افزود: گسترش آبیاری تحت فشار از جمله سامانه‌های قطره ای، تیپ و بارانی و کم‌فشار به منظور افزایش بهره‌وری آب مصرفی، از ۱۰۰ هکتار پیش از انقلاب به ۶ هزار هکتار تا کنون ‌رسیده است.

وی ادامه داد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌های اردستان، اصلاح بافت خاک باغ‌ها و مزرعه‌ها و طرح‌های کشاورزی ساخته شده، ایزولاسیون استخرهای ذخیره آب، لوله گذاری، پوشش نهرها به منظور استفاده و بهره وری بیشتر از منابع آبی بخش کشاورزی انجام شده است.

افزایش ۱۰ برابری واحدهای پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار

مدیر جهادکشاورزی اردستان با اشاره به صدور مجوز، تخصیص تسهیلات برای ساخت واحدهای پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار با استفاده از علوم نوین تصریح کرد: افزون بر ۱۵۰ واحد پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار در اردستان وجود دارد که ۱۰ برابر پیش از انقلاب است.

صالح افزود: سالانه افزون بر سه هزار و ۵۰۰ تن گوشت سفید ، ۹ هزار تن تخم‌مرغ و ۵۸ تن محصولات شیلات تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که این آمار پیش از انقلاب ۲۹۷ تن گوشت سفید، ۵۰ تن تخم مرغ و محصول شیلات صفر بوده است.

وی با یادآوری انجام عملیات اصلاح نژادی، بهبود مدیریت پرورش دام و بهینه‌سازی مکان‌ها وجایگاه‌های دامی در واحدهای دامداری اردستان گفت: پس از انقلاب برای افزایش بهره‌وری محصولات دامی، حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در زیر بخش امور دام و فراهم کردن زمینه‌های لازم برای استفاده از تسهیلات اعتباری بانک کشاورزی و سایر منابع بانکی و موسسه‌های اعتباری از سوی تولیدکنندگان و بهره‌برداران فعالیت‌های زیادی صورت گرفته‌ است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان خاطر نشان کرد: افزایش تولید شیرخام از یک‌هزار تن به پنج هزار و ۷۰۰ تن، ساماندهی خوراک دام و نظارت و کنترل کمی و کیفی در توزیع و مصرف انواع نهاده‌های خام و مصرفی در تولید خوراک دام انجام شده است.

صالح با اشاره به اهمیت بخش صنایع تبدیلی و روستایی گفت: صدور مجوز و پرداخت تسهیلات به منظور اجرای ترمینال‌های ضبط و فرآوری پسته، گلابگیری، مشاغل خانگی مرتبط با بخش کشاورزی، صدور مجوز و پرداخت تسهیلات به صنایع مرتبط با تهیه خوراک دام و طیور از دیگر اقدام‌های انجام شده در جهاد کشاورزی اردستان گرفته است.

وی یادآور شد: ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی و باغی، ۲ هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوساله و یک واحد گاوداری ۵۰۰۰ راسی پرورش گوساله گوشتی، ۱۴۰ هزار راس گوسفند و بز، ۱۵۰ واحد مرغداری گوشتی و تخم‌گذار با چهار میلیون و ۲۶۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در سال و در مجموع با پنج میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه مرغ و ۱۲۱ هزار انواع ماکیان در اردستان وجود دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید