Iranian Agriculture News Agency

اصفهان رتبه نخست احداث گلخانه را در کشور دارد

کشت گلخانه‌ای یکی از شیوه‌های جدید برای مقابله با تغییرات جوی و اثرگذار بر گیاهان مانند گرمازدگی، سرمازدگی و کم آبی است.

اصفهان  رتبه نخست احداث گلخانه را در کشور دارد

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان اصفهان ،  از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای می‌توان به افزایش تولید محصول، مصرف بهینه آب، مدیریت سامانه‌های گرمایش و سرمایش، مبارزه زیستی با آفات و تجربه انواع کشت‌ها مانند هیدروپونیک اشاره کرد.

یکی از نکات حائز اهمیت در افزایش سطح کشت گلخانه‌ای اشتغالزایی دائم است، چون در کشت‌های فضای باز اشتغال زایی فصلی است، اما در گلخانه می‌توان برای افراد در تمام فصول اشتغالزایی کرد، استان اصفهان در احداث گلخانه رتبه اول کشور را دارد و از نظر سطح گلخانه‌ها در رتبه سوم قرار گرفته است.

نقش اساسی توسعه سطح گلخانه‌ها در صادرات و ارزآوری

احمدرضا رئیس زاده گفت: توسعه گلخانه‌ها از راهبرد‌های وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی است.

او با بیان اینکه مصرف بهینه آب، ایجاد اشتغال دائم و تولید محصولات صادراتی از مزایای این نوع کشت است ادامه داد: برنامه‌های توسعه محور کشت گلخانه‌ای در سراسر استان تنظیم و اجرایی شده و ارزیابی‌های وزارت جهاد کشاورزی در ۱۰ ماهه اخیر تایید می‌کند استان اصفهان بیشترین میزان توسعه سطح گلخانه‌ای را به خود اختصاص داده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به وسعت ۲۱۱۷ هکتاری گلخانه‌های گل و گیاهان زینتی، سبزی و صیفی استان بیان کرد: در این گلخانه‌ها سالیانه ۳۴۰ هزار تن سبزی و صیفی و ۱۶۸ میلیون اصله، گلدان و نهال زینتی تولید و ۸۰ هزار تن از این محصولات صادر می‌شود.

رئیس زاده افزود: روسیه و کشور‌های حاشیه خلیج فارس از مشتریان محصولات متنوع سبزی و صیفی گلخانه‌های استان اصفهان هستند.

دهاقان و تیران و کرون سرآمد تاسیس گلخانه‌های مدرن

او اظهار کرد: در استان اصفهان فلاورجان و مبارکه بیشترین گلخانه‌های قدیمی و سنتی و شهرستان‌های دهاقان و تیران و کرون بیشترین گلخانه‌های نوین را دارند البته شهرستان‌هایی مانند شاهین شهر و میمه، نجف آباد، شهرضا و اصفهان هم در این مسیر در حال پیشرفت هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: با توجه به وضع کم آبی استان، در طرح تغییر الگوی کشت پیش بینی شده کشت فضای باز برای صرفه جویی در آب و خاک به گلخانه‌ای تغییر کند.

رئیس زاده افزود: برای این منظور صاحبان حدود ۵۹۰ هکتار گلخانه که پروانه تاسیس دارند به بانک‌های عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند که تا امروز، صاحبان ۱۵۴ هکتار توانسته اند با بانک‌های عامل قرارداد امضا کنند.

او اظهار کرد: یکی از مزایای بارز توسعه گلخانه‌ها ایجاد اشتغال دائم است، چون برخلاف کشاورزی سنتی که به صورت فصلی اشتغال زایی می‌کند نیرو‌های شاغل در گلخانه‌ها در طول سال فعال هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان به کشاورزان و دانش آموختگان کشاورزی توصیه کرد: پس از مشورت با کارشناسان جهادکشاورزی، در مناطق مستعد از نظر آب، خاک و اقلیم برای دریافت مجوز تأسیس گلخانه اقدام یا زمین‌های کشاورزی را به واحد‌های گلخانه‌ای تبدیل کنند تا بهره وری در بخش کشاورزی افزایش یابد.

رتبه نخست اصفهان در احداث گلخانه‌ای کشور

مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: امسال ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه بخش گلخانه‌ای در استان اصفهان جذب شده است.

او ادامه داد: اصفهان در احداث گلخانه رتبه اول کشور، اما از نظر سطح گلخانه‌ها در رتبه سوم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: برای ساخت گلخانه‌ها از منابع تسهیلات تلفیقی در مناطق برخوردار وام ۱۴.۵ درصدی و در مناطق کم‌برخوردار وام ۱۲.۵ درصد پرداخت می‌شود و در این زمینه محدودیتی نداریم.

مرادمند اظهار کرد: اصفهان، استان دوم کشور در ارائه وام محصولات کشاورزی است و تلاش می‌کنیم با تقویت زنجیره‌های ارزش و تولید بتوانیم چرخه اقتصادی پرسودتری را برای بهره‌برداران فراهم کنیم.

۲۲۰ هکتار از سطح گلخانه‌های دهاقان مدرن و فلزی است

امیر صفرپور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهاقان گفت: این شهرستان حدود ۲۲۰ هکتار گلخانه نوین فلزی دارد که سازه آن‌ها بر اساس استاندارد‌های روز دنیا طراحی شده و مورد تایید سازمان نظام مهندسی قرار گرفته است.

او با بیان اینکه تاسیس گلخانه و توسعه آن تأثیر بسزایی در اصلاح کشت دارد گفت: مصرف آب در گلخانه‌ها بهینه و بسیار کمتر از فضای باز است و با توجه به شرایط اقلیمی استان اصفهان گلخانه‌ها می‌توانند در کشت محصولات متنوع با مصرف بهینه آب بسیار سودآور باشد.

مدیر جهادکشاورزی دهاقان ادامه داد: بیشترین سطح زیر کشت گلخانه‌ای در این شهرستان به محصولاتی مانند انواع فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، گوجه زینتی و بادمجان اخصاص دارد.

صفرپور به گسترش کشت هیدروپونیک (بدون خاک) در گلخانه‌های دهاقان پرداخت و افزود: معمولاً گل و گیاهان زینتی به روش هیدروپونیک کشت می‌شود، اما ما در شهرستان دهاقان توانسته ایم سبزی و صیفی را نیز به همین روش کشت کنیم.

او یادآور شد: در کشت هیدروپونیک نیازی به شخم و آبیاری نیست، مصرف آب به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد همچنین ضد عفونی کردن محیط رشد بسیار ساده و کم هزینه است و، چون محلول غذایی، مایع است به راحتی می‌توان آن را کنترل کرد.

مدیر جهادکشاورزی دهاقان خاطرنشان کرد: مناطقی را که منابع آب و خاک مساعدی برای کشت گلخانه‌ای دارند شناسایی کرده ایم و همچنان تلاش می‌کنیم تا سطح گلخانه‌های شهرستان را افزایش و کشت هیدروپونیک را در سراسر دهاقان گسترش دهیم.

محصول درجه یک تیران و کرون در مسیر صادرات

محمد حسین احمدی مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون  گفت: در این شهرستان ۲۰۰ هکتار گلخانه‌ای مدرن وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آن‌ها تولیدکننده فلفل دلمه‌ای هستند.

او ادامه داد: این محصول با عنوان فلفل درجه یک به کشور‌های همسایه از جمله کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون با بیان اینکه گلخانه‌های سنتی و قدیمی دیگر جوابگوی کشت‌های متنوع امروزی نیستند اظهارکرد: در این شهرستان نه تنها سازه‌های گلخانه ای، مدرن هستند بلکه سامانه گرمایشی و حتی مبارزه با آفات در ۲۰ هکتار از گلخانه‌های این شهرستان نیز به شکل نوین و بیولوژیک انجام می‌شود.

احمدی با تاکید بر ضرورت مدیریت گلخانه گفت"در حال حاضر گلخانه‌هایی رداریم که با مدیریت مناسب میزان استفاده از آب را حتی در گلخانه به حداقل رسانده اند.

او اضافه کرد: از جمله مشکلاتی که در گلخانه‌های سنتی با آن مواجه هستیم مدیریت گرمایش است، از همین رو به همه کشاورزان توصیه کرده‌ایم به تاسیس یا بازسازی گلخانه‌ها به شیوه نوین روی آورند تا هم محصول بیشتری تولید کنند و هم تنوع کشت را بالا ببرند.

مدیر جهاد کشاورزی تیران و کرون پیش بینی کرد تا سال ۱۴۰۵ سطح گلخانه‌ای شهرستان ۲۰۰ هکتار افزایش یابد.

احمدی تصریح کرد: در هر هکتار از سطح گلخانه‌ای ۱۰ کارگر به صورت دائم و مستقیم و در مجموع دو هزار نفر در گلخانه‌های تیران و کرون مشغول فعالیت هستند و با افزایش سطح گلخانه‌ها می‌توانیم برای افراد بیشتری شغل ایجاد کنیم.

آنچه مسلم است استقبال کشاورزان اصفهانی از کشت‌های گلخانه‌ای است امری که اگر مورد توجه و حمایت مسئولان نیز قرار گیرد می‌تواند در رونق تولید، افزایش میزان صادرات و اشتغالزایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید