Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خبر دادک

بهره‌برداری ۳۲۸ طرح کشاورزی اصفهان آغاز شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان از آغاز بهره برداری ۳۲۸ طرح کشاورزی این استان با صرف ۴۸۴ میلیارد تومان به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد.

بهره‌برداری ۳۲۸ طرح کشاورزی اصفهان آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مهرداد مرادمند  در نشست خبری به مناسبت دهه فجر  اظهارداشت: این طرح‌ها در بخش‌های تولیدات گیاهی، آب و خاک و فنی مهندسی، دام و طیور، منابع طبیعی، تعاونی روستایی و امور عشایر انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: ۲۴۰ میلیارد تومان این طرح‌ها آورده اشخاص، ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار از تسهیلات بانکی و ۱۳۷ میلیارد تومان اعتبارات دولتی است.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: تیران و کرون با ۱۰۱ میلیارد تومان، اصفهان ۷۲.۹ میلیارد تومان و دهاقان با ۴۱.۸ میلیارد تومان شهرستان‌هایی هستند که بیشترین اعتبار طرح‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

مرادمند افزود: تولیدات گیاهی با ۱۵۲، آب و خاک و مهندسی با ۱۰۷ و دام و طیور با ۲۶ پروژه بیشترین آمار مربوط به طرح‌ها به شمار می روند.

وی خاطرنشان کرد: یک هزار و ۱۰۹ اشتغال جدید بواسطه این طرح‌ها ایجاد و یک هزار و ۲۴۵ شغل تثبیت شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: طرح‌های کشاورزی امسال در استان با هدف تحقق شعار جهش تولید پیش رفت و توانست و در تمام بخش‌ها با پیشرفت روبه رو بودیم.

مرادمند با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی از اولویت‌های این نهاد در سال ۹۹ بود گفت: حدود نیمی از پروژه‌های دهه فجر با سرمایه فعالان اقتصادی محقق شد و این رویکرد برای آینده هم تداوم خواهد یافت.

استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تُن(رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تُن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تُن در سال(رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید ۷۰ هزار تُن در سال(رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تُن در سال(رتبه سوم)، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تُن(رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تُن در سال(رتبه دوم) در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷ میلیون و پانصد هزار قطعه در سال(رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تُن(رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزار تُن(رتبه دوم) و سیب زمینی با  تولید سالانه ۵۲۸  هزار تُن(رتبه سوم) و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تُن(رتبه چهارم کشور) و قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تُن(رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید