Iranian Agriculture News Agency

اصفهان با کمبود گوشت و تخم مرغ مواجه نیست

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: جوجه ریزی ماه گذشته واحدهای مرغداری امیدوارکننده است و بدین سبب هیچگونه نگرانی از بابت قیمت و فراوانی گوشت مرغ و تخم مرغ در استان وجود ندارد.

اصفهان با کمبود گوشت و تخم مرغ مواجه نیست

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست  افزود:  جوجه‌ریزی ماه گذشته افزایش پیدا کرده به گونه‌ای که دی نسبت به آذر حدود ۴۴ درصد افزایش جوجه ریزی در استان اتفاق افتاده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: این استان به‌عنوان دومین تولیدکننده تخم مرغ در کشور محسوب می‌شود و تولید تخم مرغ دستکم ۲ برابر نیاز استان است.

وی اضافه کرد: قیمت تخم مرغ در شرایط کنونی مقداری افزایش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه دومین تولید کننده کشور هستیم و بطور معمول بیش از ۵۰ درصد تولید، مازاد بر نیاز استان است دلیلی برای عرضه تخم مرغ خارج از قیمت مصوب وجود ندارد.

ایراندوست خاطرنشان کرد: تخم مرغ‌های فله‌ای (شانه‌ای) با قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود و تخم مرغ‌های بسته بندی قیمت‌های مصوب دارد که در بسته‌های چهار عددی، ۶، ۹ و ۱۲، ۱۵ و ۲۰ و ۲۴ عددی قرار دارد که قیمت مصوب بر روی همه آنها درج شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای کنترل قیمت انجام شده است یادآور شد: مصرف تخم مرغ، گوشت و مرغ در فصل سرد سال افزایش پیدا می‌کند و تب بازار در ایام پایانی سال تشدید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه تولید و عرضه مرغ سایز جزو برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: مرغ سایز به‌عنوان مرغ سالم و با کیفیت به بازار عرضه می‌شود که وزن لاشه این مرغ بین یک کیلو و ۲۰۰ گرم تا یک کیلو و ۸۰۰ گرم است.

وی ادامه داد: مرغ سایز قیمت مصوب دارد و اجازه عرضه آن با قیمت بالاتر وجود ندارد، اما باوری که در طول زمان شکل گرفته توجه مصرف کنندگان را به مرغ‌های سنگین برده است که افزایش قیمت مرغ به‌دلیل مطالبه مصرف کنندگان برای مرغ سنگین است.

به گفته وی افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش تقاضا و اجبار مصرف کنندگان است که به‌صورت ناخواسته به تولیدکننده تحمیل می‌شود که مرغ‌های سنگین تر را تولید کند.

ایراندوست با بیان اینکه همه تولیدکنندگان موظفند مجموع مرغ تولیدی خود را در شبکه رهتاب ثبت کنند اظهار داشت: کنترل قیمت ها با استفاده از شبکه رهتاب بهتر انجام می‌شود و همه فروشگاه‌های بزرگ در صورت افزایش قیمت گوشت مرغ، آنرا با قیمت مصوب در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهند داد.

وی اضافه کرد: تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ در سطح عمده فروشی با جهاد کشاورزی است اما در خرده فروشی‌ها و مغازه‌ها نظارت بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: گوشت قرمز قیمت مصوب تنظیم بازار را ندارد و نمی‌توانیم قیمت دقیقی برای گوشت قرمز گاو و گوسفند مشخص کرد. 

وی ادامه داد: نهاده‌های مورد نیاز تولید کنندگان این بخش از تنظیم بازار دریافت نمی‌شود اما قیمت گوشت قرمز هم تحت نظارت‌های ستاد تنظیم بازار قرار دارد و در صورتی‌که قیمت‌ها افزایش پیدا کند ناگزیریم که گوشت‌های ذخیره‌ای را برای کنترل بازار وارد کنیم.

ایراندوست افزود: هیچگونه محدودیتی از نظر فراوانی گوشت گوسفندی و گوساله در استان وجود ندارد و دامداران امروز مدعی هستند که بازار کشش جذب گوشت را ندارد و به‌دنبال دریافت مجوز صادرات هستند.

وی بیان کرد: برای تولید کننده هم قیمت‌ها در کمترین میزان قرار دارد و در صورتی‌که فاصله‌ای بین قیمت تولیدکننده تا مصرف کننده قابل توجه باشد باید نظارت در سطح خرده فروشی‌ها و مراکز عرضه بیشتر انجام شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه با دپوی گوساله در گاوداری‌های استان مواجه هستیم اضافه کرد: امروز تولید گوشت استان به حدی بالاست که شرکت پشتیبانی امور دام  را مکلف کردیم که وارد بازار شود و گوشت مازاد ( گوساله) را جذب کند اما با توجه به اینکه بطور عمده وارد کننده گوشت دام سبک هستیم، قیمت گوشت گوسفند متاثر از بازارهای خارج از استان است.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند زنده با قیمت سال گذشته تفاوت قابل توجهی ندارد خاطرنشان کرد: گوشت گوسفند ( دام زنده) حدود ۴۳ تا ۴۹ هزار تومان و قیمت گوشت گوسفند در فروشگاه‌ها هم بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت گوشت گوساله ( زنده) حدود ۳۷ هزار تومان و در فروشگاهها بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان است.

ایراندوست اظهار داشت: شیر خام، گوشت مرغ و تخم مرغ سه محصول مصوب تنظیم بازار است که امیدواریم بتوانیم این سه محصول را هم آزاد کنیم تا قیمت‌ها تابع شرایط عرضه و تقاضا باشد و بازار بتواند قیمت‌ها را مدیریت و تنظیم کند.

وی با بیان اینکه مشکلی در تامین و عرضه گوشت وجود ندارد اما شرایط نظارت‌ها  کار را سخت می‌کند تصریح کرد: بخش قابل توجهی از نهاده‌های حوزه گوشت و تخم مرغ به‌صورت یارانه ای ارائه می شود باید محصول را هم به‌صورت یارانه ای عرضه کنیم در صورتی‌که بتوانیم نهاده‌ها را با قیمت آزادتری در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم که با محدودیت‌ها مواجه نشوند بطور طبیعی قیمت محصول هم حالت رقابتی و واقعی‌ترخواهد شد. 

استان اصفهان با هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۳۶ و نیم میلیون قطعه در هر دوره با تولید سالانه ۲۰۵ هزار تن طیور، رتبه نخست در ظرفیت تولید و رتبه دوم تولید گوشت مرغ را به خود اختصاص داده است.

استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.

این استان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآورده‌های خام دامی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید