Iranian Agriculture News Agency

تولید نهال‌های باکیفیت و مناسب در استان اصفهان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: نظارت مناسبی بر نهالستان‌های دارای مجوز شکل گرفت تا نهال با کیفیت تولید و به دست مصرف کننده رسانده شود.

تولید نهال‌های باکیفیت و مناسب در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، کمیته فنی نهال با حضور مسئولان و کارشناسان مرتبط برگزار شد.

در این نشست، اصغر رستمی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به اقدامات گسترده شکل گرفته در استان اصفهان در خصوص نهال اظهار کرد: با توجه به اینکه نهال برای بازدهی یک دوره چند ساله را طی می‌کند توجه به کیفیت نهال از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون زمان، انرژی و منابع مالی برای آن صرف می‌شود و اهمیت توجه به این مقوله مشخص می‌شود.

وی افزود: کمیته فنی نهال در استان اصفهان به صورت منظم و دقیق برگزار می‌شود و بازدیدهای دوره‌ای در حال انجام است، در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده از نهال مناسب و استاندارد نیز اقدامات بسیار خوب ترویجی توسط همکاران در حال انجام است که جای تشکر دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: نظارت مناسبی بر نهالستان‌های دارای مجوز شکل گرفت تا نهال با کیفیت تولید و به دست مصرف کننده رسانده شود، از طرفی لازم است با استفاده از ظرفیت‌های مختلف موجود در کشور شرایطی فراهم شود که از ظرفیت باغ مادری به خوبی استفاده شود.

وی با اشاره ضرورت ساماندهی نهالستان‌های غیرمجاز عنوان کرد: قوانین و مقرراتی مناسبی در این بخش وجود دارد که لازم است دستگاه‌های اجرایی نیز با تعامل و همراهی بیشتر به رفع مشکلات و تسهیل امور کمک کنند.

در این نشست تخصصی، احمدرضا رئیس‌زاده، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: اقدامات موثری در راستای توجه به موضوع نهال شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به ساماندهی توزیع کنندگان نهال مثمر، تشدید برخورد با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان غیر مجاز، عضویت در صندوق توسعه نهال، برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی برای ارتقا توان فنی نهال‌کاران، هدفمند کردن توزیع یارانه‌ها با هدف ارتقا کیفیت نهال، فرهنگ‌سازی و تریج استفاده از نهال شناسه‌دار و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: مقدمات تشکیل انجمن صنفی تولیدکنندگان نهال در استان اصفهان در حال اجرا است، همچنین برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از پیوندک و اندام تکثیری گواهی شده و فرهنگ‌سازی استفاده از نهال شناسه‌دار از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی، رسانه‌ها و ... انجام شده است.

کاوند، معاون موسسه ثبت گواهی بذر و نهال کشور نیز به صورت وبینار در این نشست حضور یافت و در خصوص موارد مطرح شده به بیان مباحثی پرداخت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید