Iranian Agriculture News Agency

تامین ۴۰ درصدی گوشت بوقلمون در اصفهان با هدف جهش تولید و اشتغال

زنجیره‌ای کردن حلقه‌های مختلف تولید بوقلمون اعم از تولید جوجه یکروزه، پرورش، تولید نهاده‌ها، کشتارگاه و بازاررسانی در دستور کار جهاد کشاورزی اصفهان قرار دارد.

تامین ۴۰ درصدی گوشت بوقلمون در اصفهان با هدف جهش تولید و اشتغال

به کزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان،  مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: اکنون از مجموع سه زنجیره فعال تولید گوشت بوقلمون در کشور،  ۲ مورد آن در استان اصفهان قرار دارد.

علی دهقانی اضافه کرد: زنجیره تولید مجموعه از فعالیت‌هایی را که برای یکپارچه سازی موثر از مرحله تامین و تولید گوشت تا مصرف در بازار را در بر می گیرد شامل می‌شود.

دهقانی با اشاره به اینکه از صفر تا صد یک فرآیند تولیدی را زنجیره تولیدی می گویند، بیان کرد: کل حلقه‌های تولید گوشت بوقلمون شامل واحدهای مختلفی از جمله واحدهای مادر(مولد)، جوجه کشی، پرورشی، کشتارگاه، کارخانه خوراک و صنایع قطعه بندی و بسته بندی حلقه‌های زنجیره تولید گوشت بوقلمون را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت تشکیل زنجیره یکپارچه تولید گوشت بوقلمون تصریح کرد: گسترش این زنجیره‌ها از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی و استان اصفهان محسوب می‌شود.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش بهره وری، بهبود شاخص‌های اقتصادی، کاهش هزینه‌های واسطه‌ای، امکان برنامه ریزی تولید متناسب با تقاضای بازار و پایداری در تمام حلقه های این زنجیره از مهمترین اهداف تشکیل زنجیره‌های تولید گوشت محسوب می‌شوند.

وی گفت: افزایش کیفیت و استاندارد سازی محصولات تولیدی،  ارتقای مسائل بهداشتی و کاهش خطر (ریسک) سرمایه گذاری در این راستا از دیگر اهداف ایجاد زنجیره‌های تولید گوشت بوقلمون است.

دهقانی اظهار داشت: زنجیره‌های تولید گوشت مرغ، تخم مرغ  و بوقلمون را بطور جداگانه دنبال می‌کنیم و بدنبال توسعه آنها هستیم.

وی افزود: این استان در زمینه تشکیل زنجیره تولید گوشت بوقلمون در جایگاه بهتری  نسبت به سایر فرآورده‌ها و محصولات قرار دارد.

به گفته دهقانی هر زنجیره تولید گوشت بوقلمون حدود ۲۰ درصد کل ظرفیت واحدهای پرورش بوقلمون استان را شامل می‌شود که در زمان حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدها در این ۲ زنجیره جمع شدند.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: در تلاش هستیم تا تعداد زنجیره ها را افزایش دهیم و بسیاری از این واحدها را در این ۲ زنجیره قرار دهیم و یا زنجیره جدید ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه زنجیره‌ها به حذف واسطه‌ها و بهبود روند تولید کمک می‌کنند، تصریح کرد: توسعه زنجیره‌ها در اولویت پیگیری  وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و  در این راستا تلاش می‌کنیم تا برای حمایت از مصرف کنندگان و کمک به تولیدکنندگان آنها را به تشکیل زنجیره دعوت و تشویق کنیم.

دهقانی حذف دلالان، کاهش حاشیه‌های تولید محصول و کمک به بهینه سازی در این امر را از اهداف ایجاد زنجیره تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: ایجاد زنجیره تولید به نفع تولید کننده و مصرف کننده است و بسیاری از دغدغه های تولیدکنندگان را برطرف می کند.

ساماندهی واحدهای پرورش بوقلمون 

وی اضافه کرد: ساماندهی واحدهای پرورش بوقلمون استان را در قالب زنجیره‌های تولید یکی از اهداف جهاد کشاورزی اصفهان است که بسیار مهم و رویایی است که امیدواریم این هدف تا سال آینده به واقعیت بپیوندد.

دهقانی بیان کرد: سرمایه مورد نیاز برای ایجاد یک واحد پرورش بوقلمون گوشتی به ازای هر قطعه حدود پنج میلیون تومان است.

وی گفت: شرایط اقلیمی استان اصفهان برای پرورش بوقلمون بسیار مناسب است و محدودیتی برای صدور مجوز پرورش بوقلمون در این استان وجود ندارد.

دهقانی خاطرنشان کرد: توسعه واحدهای پرورش بوقلمون، با شرط رعایت آمایش منطقه ای شهرستان‌ها و تامین آب مورد نیاز این واحدها در دستور کار جهاد کشاورزی استان اصفهان قرار دارد.

تولید ۴۰ درصدی گوشت بوقلمون کشور در اصفهان 

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی اصفهان با اشاره به تولید ۴۰ درصدی گوشت بوقلمون کشور در این استان گفت:۱۲۰ واحد پرورش بوقلمون گوشتی با ظرفیت حدود ۸۰۰ هزار قطعه در هر دوره پرورشی و تولید سالانه حدود ۱۱ هزار تن در استان اصفهان فعال است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان رتبه اول تولید گوشت بوقلمون را در کشور دارد ادامه داد: یک واحد بوقلمون مولد (مادر) به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ قطعه در این استان وجود دارد که سالانه یک میلیون جوجه یک روزه را تولید می‌کند.

دهقانی اظهار داشت: بطور کلی هفت واحد پرورش بوقلمون مادر در کشور وجود دارد که یکی از آن واحدها در استان اصفهان و در شهرستان فریدن مستقر است.

وی با بیان اینکه شهرستانهای غربی اصفهان قطب تولید بوقلمون این استان محسوب می‌شوند افزود: قطب‌های تولید بوقلمون این استان در شهرستانهای نجف آباد، تیران و کرون، فریدن، اصفهان و دهاقان قرار دارند.

سرانه مصرف گوشت بوقلمون حدود ۴۰۰ گرم است

وی تصریح کرد: سرانه مصرف گوشت بوقلمون در کشور ما حدود ۴۰۰ گرم است اما مصرف این گوشت در اروپا حدود ۴ کیلوگرم و در آمریکا حدود هفت کیلوگرم است.

دهقانی ادامه داد: فاصله قابل ملاحظه‌ای بین سرانه مصرف گوشت بوقلمون در استان و کشور ما با اروپا و آمریکا وجود دارد.

به گفته وی گوشت بوقلمون یک گوشت رژیمی سالم برای مصرف همه مردم محسوب می‌شود.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان افزود: گوشت بوقلمون در مقایسه با سایر گوشت ها کمترین میزان چربی را دارد و به ازای هر یکصد گرم گوشت، حدود هشت دهم گرم چربی دارد اما گوشت گوسفند حدود ۳۰ گرم، گوشت گاو حدود ۱۶ گرم و مرغ حدود پنج گرم چربی دارد.

وی با بیان اینکه گوشت بوقلمون از بیشترین میزان پروتئین در بین گوشت های گوسفند، گاو و مرغ برخوردار است اضافه کرد: به ازای هر یکصد گرم گوشت بوقلمون حدود ۲۵ گرم پروتئین وجود دارد اما هر یکصد گرم گوشت گوسفند دارای حدود ۱۶ گرم پروتئین،  گاو حدود ۱۸ گرم و مرغ حدود ۲۱ گرم پروتئین است.

دهقانی خاطرنشان کرد: بوقلمون تنها پرنده‌ایست که ۲ نوع گوشت قرمز و سفید دارد ران این پرنده گوشت قرمز و سینه و سایر قسمت ها گوشت سفید محسوب می شود.

وی بیان کرد: گوشت قرمز بوقلمون قابل مقایسه با گوشت گوسفند است و گوشت سفید این پرنده گوشتی رژیمی با درصد قابل ملاحظه ای پروتئین است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید