Iranian Agriculture News Agency

مدیر مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

گسترش روش‌های جدید آبیاری برای توسعه کشاورزی اصفهان ضروری است

گفت: گسترش روش‌های جدید آبیاری در استان برای توسعه کشاورزی و تحقق روز افزون جهش تولید ضروری است.

گسترش روش‌های جدید آبیاری برای توسعه کشاورزی اصفهان ضروری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مجید امینی افزود: با توجه به اینکه استان اصفهان در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، مصرف بهینه آب در تمامی بخش‌ها بویژه صنعت کشاورزی باید جزو اولویت‌ها باشد.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم و مثبت آبیاری با شیوه‌های جدید بر کاهش مصرف آب اضافه کرد: بر همین اساس افزایش شبکه‌های آبیاری تحت فشار و روش‌هایی که بهره‌گیری از آب را تا حد زیادی بهینه و عقلانی می‌کند باید بیش از گذشته در منطقه پیاده سازی شود.

مدیر امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه همکاری بخش خصوصی برای توسعه این روش‌ها موثر است خاطرنشان کرد: هر چه همکاری فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و کشاورزان بیشتر شود قادر خواهیم بود مساحت بیشتری از مزارع را به تجهیزات مرتبط تجهیز و به روز رسانی کنیم.

امینی به ضرورت رفع تنگناهای مالی برای توسعه آبیاری تحت فشار اشاره و تصریح کرد: در صورت تعامل بیشتر بانک‌های عامل از یک سو و اعتبارات دولتی درصد بیشتری از زمین‌های‌زراعی این خطه به سامانه‌های جدید آبیاری مجهز خواهد شد و سود آن نه تنها برای صنعت کشاورزی بلکه برای رونق اقتصادی، اشتغالزایی و صادرات هم مفید خواهد بود.

مدیر مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به گسترش روش‌های جدید آبیاری بیش از گذشته توجه شد بطوری‌که آن طرح‌ها در مقایسه با هفت سال قبل حدود ۸۱ درصد افزایش یافت، در سال ۹۲ حدود ۶۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر پوشش سامانه‌های جدید قرار گرفت و میزان اکنون به افزون بر ۱۲۳ هزار هکتار رسیده است.

وی افزود: بطور تقریبی نیمی از مزارع استان قابلیت تجهیز به سامانه‌های جدید آبیاری را دارد که مطالعات مرتبط با این امر انجام شده و با تخصیص اعتبارات عملیاتی می‌شود.

 استان اصفهان با داشتن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و با برخورداری از شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.

مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.

مجموع اراضی باغی این دیار حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید