Iranian Agriculture News Agency

توسعه صنعت دامپروری فریدونشهر نیازمند اقدامات علمی است

فرماندار فریدونشهر گفت: توسعه صنعت دامپروری این شهرستان با داشتن ظرفیت فراوان نیازمند اصلاح نژاد گونه‌ها و اقدامات علمی است که تحقق آن موجب رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.

توسعه صنعت دامپروری فریدونشهر نیازمند اقدامات علمی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رضا صفری افزود:  این شهرستان اکنون با پرورش نزدیک به ۴۵۰ هزار راس دام سبک و سنگین که نیمی از آن مربوط به عشایر است در تولید گوشت قرمز و فرآورده های خام دامی استان اصفهان اثرگذار است.

وی بیان‌ کرد: پرورش سنتی دام این منطقه مطابق با استانداردهای اقتصادی و متناسب با پیشرفت در عرصه دام و تولید فرآورده‌های خام دامی نیست و با اصلاح نژاد و انجام فعالیت‌های علمی در تربیت دام، امکان افزایش ظرفیت تولید و کیفیت کار میسر خواهد شد.

وی توجه سازمان جهاد کشاورزی جهت اصلاح نژاد دام برای حذف گونه های کم بازده و افزایش راندمان را خواستار شد.

فرماندار فریدونشهر ادامه‌ داد: اکنون مردم این شهرستان به وسیله دامپروری سالانه به صورت مستقیم ۲ هزار میلیارد ریال و غیرمستقیم ۲۰۰ میلیارد ریال درآمد کسب می‌کنند که تحقق راهبرد یادشده موجب افزایش سطح درآمد خواهد شد.

به گفته وی فریدونشهر در ۲۰ سال گذشته به دلیل کیفیت مراتع و میزان پرورش دام یکی از مهمترین مراکز تامین گوشت قرمز غرب استان اصفهان بوده که با گذشت زمان به دلیل نبود نظارت صحیح بر برداشت از مراتع و تغییر چرخه طبیعی این ظرفیت کاهش یافته است.

وی از نبود کشتارگاه صنعتی و مجهز در این شهرستان خبر داد و اظهارداشت: کشتارگاه این منطقه متناسب با این ظرفیت دام نیست و این چالش در پیشرفت اقتصادی و تکمیل چرخه تولید گوشت قرمز اثر منفی می‌گذارد.

صفری با بیان اینکه استفاده بیش از حد از مراتع و تخریب عرصه‌ها با ورود زودهنگام دام موجب کاهش کیفیت و ظرفیت منابع طبیعی شد، خاطرنشان ‌کرد: نظارت بر چرای دام و همکاری دامداران در حفظ مراتع، موضوع اساسی و مهم برای حفظ منابع و خوراک دام است.

فرماندار فریدونشهر اضافه ‌کرد: تخریب مراتع بر تولید در عرصه دامی و کشاورزی اثر می‌گذارد و طبیعت بکر این شهرستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به اعتقاد فرماندار فریدونشهر مشارکت مردمی و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد برای حفظ و حراست از مراتع این شهرستان لازم است تا با همکاری عمومی و ایجاد دغدغه اجتماعی مراتع و عرصه‌های بکر طبیعی حفظ شود.

گفتنی است، استان اصفهان یکی از قطب‌های تولیدات دامی کشور و با ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته بندی و فرآورده‌های خام دامی دارای ظرفیت مناسب در این  بخش اقتصادی است. این استان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است. اصفهان رتبه اول تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست. 

شهرستان فریدونشهر با برخورداری از ۳۶ هزار نفرجمعیت شهری و روستایی و حدود ۲۰ هزار جمعیت عشایری در ۱۸۰ کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند. بیشترین بارش‌های برف و باران استان اصفهان در این شهرستان است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید