Iranian Agriculture News Agency

لزوم توجه به فرآورده‌های جانبی صنعت زنبورداری در کشور

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان گفت: در صنعت زنبورداری کشور به تولید سایر فرآورده‌های جانبی بجز عسل کمتر توجه شد که این نیاز با هدف درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتر باید برطرف شود.

لزوم توجه به فرآورده‌های جانبی صنعت زنبورداری در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، عبدالمجید نیلفروشان  افزود: صنعت زنبورداری در مقایسه با بسیاری از صنایع تولیدی مواد غذایی و دارویی بسیار وسیع و ارزشمند است اما در کشورمان تنها به عسل توجه می‌شود و به گرده، ژله رویال، زهر، موم و بره موم که سایر محصولات جانبی است کمتر بها داده ایم.

وی ادامه داد: محصولات یادشده از خواص بالای دارویی و غذایی برخوردارند و در کشورهای پیشرفته به آنها بسیار اهمیت می دهند برای مثال در اصفهان به دلیل نبود دانش کافی و یا سرمایه گذار، این ظرفیت با ارزش نادیده گرفته می شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان یکی دیگر از عوامل نادیده گرفتن این محصولات را نبود متولی امر صادرات برشمرد و خاطرنشان کرد: در صورتی که ساز و کار مناسبی برای خرید این مواد و صدور آن به دیگر کشورها مهیا شود شاهد درآمدزایی و ارزآوری قابل توجهی خواهیم بود.

نیلفروشان به ضرورت حمایت مالی از فعالان تولید عسل اشاره کرد و افزود: ارایه تسهلات بانکی به زنبورداران آنطور که باید و شاید صورت نمی‌پذیرد و امیدواریم این موضوع اصلاح شود.

وی توسعه تحقیق و پژوهش درباره صنعت زنبورداری و تولید عسل را ضروری دانست و اظهارداشت: صنایع داروسازی در سطح جهان از تحقیات جامعی بر روی این محصول و سایر فرآوردهای مشتق آن انجام می‌دهند که به درمان بسیاری از بیماری ها منجر شد اما جای این پژوهش‌ها در کشورمان خالی است.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی زنبورداران اصفهان گفت: صنعت زنبورداری صنعتی پاک و پولساز است و می‌توان با حمایت بیشتر از آن زمینه توسعه و بهبود را در اصفهان رقم زد، بویژه اینکه این استان در صنعت کشاورزی در کشور مطرح است و می تواند در تولید سایر فرآورده‌های مرتبط با عسل پیشگام باشد.

توسعه صنعت زنبورداری و تولید عسل استان اصفهان در سال‌های اخیر بیشتر شده و نسبت به سال ۹۲ و آغاز فعالیت دولت، بالغ بر ۱۱۶ درصد افزایش یافته است و اکنون بالغ بر ۹۱۶ هزار کلنی زنبور عسل در این خطه وجود دارد.

میزان عسل تولیدی در پایان سال گذشته هفت هزار و ۳۰۰ تُن بود در حالی که سال ۹۲ حدود سه هزار و ۳۰۰  تُن از این محصول در استان تولید شد.

در سطح استان، نجف آباد بیشترین تولید عسل را به خود اختصاص داده پس از این شهرستان، اصفهان، شهرضا، خمینی‌شهر و خوانسار در رده های بعدی قرار دارند و این استان در تولید عسل نسبت به سایر استان‌ها در رده سوم جای گرفته است.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد که از حیث تولید عسل هم جزو مناطق اصلی کشور به شمار می‌رود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید