Iranian Agriculture News Agency

لزوم تجاری‌سازی و فرآوری تولیدات روستایی در اصفهان

ئیس سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: تجاری‌سازی و فرآوری تولیدات روستایی نسبت به سرمایه گذاری در حوزه تولیدکمتر توجه شده است.

لزوم تجاری‌سازی و فرآوری تولیدات روستایی در اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، محسن حاج عابدی در آیین معارفه رئیس جدید تعاون روستایی تیران و کرون در فرمانداری این شهرستان افزود: تمام تلاش و اقدامات در حوزه تولید کشاورزی دامداری و دامپروری است و موضوع پس از تولید مثل تجاری سازی و فرآوری و برند سازی کمترین میزان توجه دارد.

وی اضافه کرد: تمرکز برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بر حوزه تولید بوده ولی تجاری‌سازی و فرآوری محصولات مغفول مانده است.

وی بیان کرد: بازرگانی تولیدات کشاورزی و دامداری بسیار مهم و اساسی است و شرکت های تعاونی روستایی باید به توسعه بازار بپردازند تا منافع آن به فعالان اقتصادی این بخش برسد.

رئیس سازمان تعاون روستایی اصفهان بی توجهی و فراموشی تجاری‌ سازی را موجب از بین رفت سرمایه‌ها برشمرد و ادامه داد: برندسازی و تجاری‌سازی کسب منفعت را افزایش می دهد و صرفه اقتصادی را کاهش داده است.

وی یادآور شد: منفعت فعالیت‌های کشاورزی به دلیل سرمایه‌گذاری بخش تجاری و بازاریابی به واسطه‌گرها می‌رسد و باید تولیدکنندگان بخش های مختلف کشاورزی، دامپروری و پرورش دهندگان مرغ به این موضوع بپردازند و تعاونی و اتحادیه‌ها در این عرصه فعال شوند.

وی به حمایت از اعضای تعاونی‌ها اشاره و اضافه ‌کرد: عضویت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در تعاونی تخصصی موجب بهره‌مندی از خدمات، بازریابی و توسعه تجاری  و افزایش منفعت برای آنان می‌شود.

وی به خرید ۱۱۳ هزار تن گندم و ۱۴ هزار تن گوجه اشاره‌ کرد و گفت: امسال این اقدام با مشارکت شرکت‌های تعاونی روستایی صورت گرفت و با این کار از کشاورزان حمایت شد.

وی یادآور شد: ۴۶۰ اتحادیه و تشکل صنفی زیر نظر سازمان تعاون روستایی استان همکاری دارند که ۳۵۰ هزار خانوار از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.

فرماندار تیران و کرون در این آیین به سهم تولیدات کشاورزی، دام و طیور در این شهرستان اشاره ‌کرد و گفت: نمایشگاه دایمی برای عرضه تولیدات این بخش نیاز است که تعاونی ها و تشکل های زیر پوشش سازمان تعاون روستایی در این عرصه وارد شوند.

مجید حججی ادامه داد: ایجاد چنین بازاری موجب عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، دام و طیور مناطق روستایی تیران و کرون خواهد شد و مردم منطقه از تولیدات با کیفیت بدون افزایش قیمت واسطه‌ها استفاده می‌کنند.

وی به دستاوردهای سازمان تعاون روستایی اشاره کرد و یادآور شد: برغم اینکه تعاونی ها توسعه چندانی در کشور نداشته اند اما این سازمان با ایجاد شبکه ای از مجموعه های تحت نظر و پراکندگی آن در سراسر مناطق خدمات زیادی را به مجموعه تحت نظر و عموم مردم ارائه داده است.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه سرمایه گذاری گسترده ای در حوزه تولید در این خطه صورت گرفت افزود: موانع پیش روی تولید با تعامل و همکاری بین بخشی و جلب مشارکت مدیریت استان رفع  می شود اما باید در حوزه بازرگانی و بازاریابی تولید اقدامات اساسی و پایه ایجاد شود.

در این آیین از تلاش های هشت ساله مصطفی جمالی در مسئولیت اداره تعاون روستایی تیران و کرون تجلیل و محسن رضایی به عنوان سرپرست جدید این اداره معرفی شد.

زمین‌های کشاورزی اصفهان حدود ۵۶۳ هزار هکتار، برابر ۳.۵ درصد از مساحت این استان است که با توجه به محدودیت‌ منابع آبی سال‌های گذشته، تنها حدود ۲۹۰ هزار هکتار از آن زیر کشت زراعی و باغی می‌رود.

چهار میلیون و ۶۸ هزار و ۱۵۲ تن محصولات کشاورزی در هفت سال اخیر از کشاورزان این استان توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

تیران و کرون دارای ۲۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۱۳۰ هکتار گلخانه دارد، این شهرستان رتبه اول گلخانه‌های صنعتی استان اصفهان را به خود اختصاص داده که محصولات گلخانه‌ای حوزه کشاورزی این شهرستان به خارج کشور صادر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید