Iranian Agriculture News Agency

ایجاد زنجیره‌های تولید راهکار کاهش اختلاف قیمت محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: ایجاد زنجیره‌های تولید راهکاری برای کاهش اختلاف قیمت محصولات کشاورزی از تولید تا فروش است.

ایجاد زنجیره‌های تولید راهکار کاهش اختلاف قیمت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در  استان اصفهان، مهرداد مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص خرید ارزان محصولات کشاورزان اظهار کرد: هنگام برداشت محصول، به علت افزایش عرضه، قیمت‌ها به ویژه در محصولاتی با قابلیت نگهداری کم‌تر، کاهش پیدا می‌کند.

او با اشاره به نگهداری متفاوت انواع محصولات کشاورزی افزود: نگهداری خشکبار راحت‌تر است، محصولی مانند سیب‌زمینی نیز خاصیت انبارداری دارد؛ ولی با افزایش حجم تولید در هر هکتار و همزمان با برداشت، محصول عرضه می‌شود و قیمت کاهش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه چند عامل باعث اختلاف قیمت بین فروش محصولات کشاورز و عرضه به مصرف کننده می‌شود، خاطرنشان کرد: از جمله این عوامل واسطه‌هایی مانند فعالان میادین میوه و تره‌بار هستند. با عرضه محصولات به این میادین، واسطه‌ها با برداشت درصدی از قیمت فروش، این محصولات را بین مغازه‌داران توزیع می‌کنند، برداشت در حد عرف ایرادی ندارد؛ اما باید از اجحاف جلوگیری کرد.

او توسعه صنایع تکمیلی را راهکاری برای جلوگیری از حجم زیاد عرضه دانست و خاطرنشان کرد: برای توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصول تلاش می‌کنیم. به عنوان مثال طرح‌هایی را برای مدیریت تولید سیب‌زمینی تعریف کردیم، به این ترتیب که سرمایه‌گذاران از سیب‌زمینی به عنوان ماده اولیه استفاده کرده و محصولات مختلفی را از آن تولید کنند. مجوز‌های لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی صادر شده که تعدادی ساخته و تعدادی دیگر هم در حال ساخت هستند.

مرادمند از توسعه سردخانه‌ها در شهرستان‌هایی که با حجم زیاد برداشت محصول مواجه می‌شوند خبرداد و گفت: تلاش ما بر این است که بتوان این حجم زیاد از محصولات را انبارداری کرد تا در زمان مناسب به بازار عرضه و تا حدی تعادل در قیمت برقرار شود.

او با بیان اینکه مناطق مرکزی استان از سردخانه اشباع شده است افزود: در مناطقی مثل شهرستان‌های غربی یا جنوب استان هم مجوز برای متقاضیان سردخانه صادر می‌شود. هم اکنون تعدادی مجوز داده شده که در حال ساخت یا تکمیل هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان درباره راه حل خرید محصولات کشاورزان با قیمت مناسب گفت: مهم‌ترین برنامه ما که پیگیر اجرای آن هستیم ایجاد زنجیره‌های تولید است؛ به این معنا که از ابتدا وضعیت فروش بازار محصولات کشاورزی مشخص باشد.

او اظهار کرد: بعضی محصولات مانند شیر، تخم مرغ، گوشت مرغ یا محصولات زراعی همانند سیب زمینی و پیاز ارزش افزوده دارند که در تلاش برای ایجاد زنجیره تولید در آن‌ها هستیم. به عنوان مثال این زنجیره در تخم مرغ ایجاد شده است؛ به صورتی که محصول تعدادی از تولیدکنندگان پس از تحویل به اتحادیه، بسته بندی و توزیع می‌شود که به راحتی قابل کنترل و برنامه‌ریزی است.

مرادمند ادامه داد: برای سایر محصولات نیز به دنبال پیگیری ایجاد زنجیره‌های تولید هستیم؛ اما بحث اصلی این است که بتوانیم در ابتدای کار با تسهیلات کم بهره از آن‌ها حمایت کنیم.

او تصریح کرد: در خصوص این طرح کلاس‌هایی برگزار شده، اطلاع رسانی‌ها و شناسایی‌ها را نیز انجام داده‌ایم؛ اما هنوز بحث تسهیلات و جنبه‌های حمایتی که باید در قالب دستورالعمل‌هایی به ما ابلاغ شود در حال تدوین در وزارتخانه است که امیدواریم هرچه زودتر این اتفاق رخ دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: برای برقراری زنجیره محصولات زراعی همانند سیب درختی سمیرم به حمایت تولیدکنندگان نیاز داریم؛ زیرا بدون استقبال آن‌ها شاهد طرح کاملاً موفقی نخواهیم بود.

او با بیان اینکه اختلاف قیمت بین تولید‌کننده و مصرف‌کننده از قدیم وجود داشته است، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم تا حد امکان قیمت تولید را به قیمت بازار نزدیک کنیم نیاز است که تولیدکنندگان طبق روش گفته شده در قالب تشکل‌ها و اتحادیه‌ها به میدان بیایند.

مرادمند درباره چگونگی اطلاع رسانی به تولید‌کنندگان گفت: در مناطق مختلف جلساتی را در قالب تشکل‌ها برگزار می‌کنیم و از شرکت‌های تعاونی روستایی درخواست کردیم که مسئولان تشکل‌ها را به اتفاق تعدادی از تولید‌کنندگان پیشرو دعوت کنند تا در آن قالب از آن‌ها بخواهیم که به صورت زنجیره فعالیت کنند.

او ادامه داد: با توجه به فعالیت ۲٠٠ تولیدکننده تخم مرغ در استان، امکان ایجاد زنجیره تولید در این محصول فراهم است؛ اما ایجاد زنجیره تولید میان سیب‌زمینی‌کاران و پیازکاران سخت و زمان‌بر است، با این حال این اقدام می‌تواند راه حل خوبی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: هدف از ایجاد زنجیره‌ها مقابله با دلال‌هایی است که محصول را خریداری کرده و پس از برداشت قسمتی از سود خود به شخص دیگری فروخته و باعث افزایش قیمت می‌شوند.

او اظهار کرد: استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل ۵ درصد از مساحت استان و ۳ درصد از مساحت اراضی کشور را به خود اختصاص داده است.

مرادمند در خصوص خرید تضمینی محصولات کشاورزان تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی در شورای اقتصاد مصوب و به عنوان قیمت‌های تضمینی سال زراعی ابلاغ می‌شود که اگر از قیمت مصوب کم‌تر شد دولت برای خرید آن محصولات اقدام کند.

او افزود: خرید تضمینی عمدتاً برای گندم که یک محصول استراتژیک است و برخی از محصولاتی که با کاهش قیمت روبرو می‌شدند انجام می‌شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر مجلس در پی صدور مصوبه‌ای بوده که به نوعی تصویب قیمت را از حیطه اختیارات شورای اقتصاد خارج کند تا کشاورزان هم در بحث قیمت‌گذاری دخیل باشند.

او گفت: با توجه به اینکه نه تنها در اصفهان بلکه در کل کشور پاییز کم بارشی را شاهد بودیم، امیدواریم که درماه‌های پیش رو کسری بارندگی جبران و سال زراعی خوبی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید