Iranian Agriculture News Agency

هشدار کاهش سطح و کیفیت محصولات با حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های کشاورزی

تخصیص ارز نیمایی و حذف ارز ۴۲ هزار ریالی برای واردات نهاده‌های کشاورزی، افزایش پنج برابری قیمت کود شیمیایی را به همراه داشته است.

هشدار کاهش سطح و کیفیت محصولات با حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، یکی از معمول‌ترین کود‌های مورد استفاده کشاورزان، کود‌های فسفاته و پتاسه هستندکه در داخل کشور تولید نمی‌شوند و وارداتی هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: واردات این کود‌ها تا پارسال با ارز دولتی صورت می‌گرفت، اما طبق مصوبه‌ای از سوی دولت، اعلام شد که کود‌های شیمیایی با ارز نیمایی وارد شود که این اتفاق کشاورزان را دچار شوک و نگرانی کرد.

پیمان فیروزنیا افزود:در زمان اجرای این طرح، ارز نیمایی ۱۸۵ هزار ریال بود که هم اکنون این رقم بالاتر هم رفته و این افزایش قیمت یکباره کود‌های شیمیایی سبب شده کشاورزان در مصرف کود احتیاط کنند و توان خرید آنرا نداشته باشند.

افزایش پنج برابری قیمت کود‌های شیمیایی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قیمت کود‌های کشاورزی وارداتی از جمله کود‌های فسفاته و پتاسه نسبت به پارسال پنج برابر شده و این امر کشاورزان را تا حد زیادی متضرر کرده است.

فیروز نیا ادامه داد: برای نمونه قیمت کود سوپر فسفاته، به ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی چهارمیلیون و ۲۳۰ هزار ریال است که به طور متوسط برای هر یک هکتار زمین باید دو کیسه ۵۰ کیلوگرمی از این کود استفاده کرد یا قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی نوعی پرمصرف کود پتاسه برابر پنج میلیون ریال است.

مصرف کمتر کود و افت کیفیت محصولات کشاورزی

به گفته مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با افزایش پنج برابری و یکباره قیمت کود‌های وارداتی، بسیاری از کشاورزان قادر به خرید این نوع کود‌ها نیستند یا برخی به میزان بسیار اندک از آن استفاده می‌کنند که درعملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیر گذار است.

وی افزود: مصرف کمتر این کود‌ها قطعا روی کیفیت محصولات تأثیر گذار است و مقاومت گیاه را نسبت به عوامل محیطی کاهش می‌دهد و کشاورزان را تاحد زیادی متضرر می‌کند.

فیروزنیااضافه کرد: هرچند عملکرد این کود‌ها در خاک‌های مختلف متفاوت است، اما در نهایت می‌توان گفت، کاهش مصرف کود، روی افزایش کیفی و کمی محصولات تأثیر بسزایی دارد.

نگرانی کشاورزان اصفهان از افزایش سرسام آور قیمت کود فسفاته

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به افزایش چند برابری کود فسفاته گفت: با تخصیص ارز نیمایی و حذف یارانه، افزایش قیمت در کود شیمیایی حاصل شده است که موجبات نگرانی کشاورزان و کاهش کشت پاییزه به همراه داشته است.

اصغررستمی با اشاره به اینکه کشور در تأمین کود‌های ازته خودکفا است، افزود: کود‌های فسفاته و پتاسه در مراحل میانی کشت مورد نیاز کشاورزان و وابسته به واردات است و با خارج کردن آن از ارز ۴۲ هزارریالی، هزینه تأمین کود شیمیایی برای کشاورزان سنگین شده است.

وی به کشاورزان استان اصفهان اطمینان خاطر داد که این افزایش قیمت مدیریت خواهد شد.

کود ازته

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بخش اعظمی از کود‌های مورد استفاده کشاورزان کود‌های ازته است که خوشبختانه در داخل کشور تولید می‌شود و کود‌های وارداتی حدود ۲۹ درصد کود مصرفی کشاورزان را تشکیل می‌دهد.

پیمان فیروز نیا افزود:البته مصرف همین مقدار کود هم تأثیر مهمی روی کیفیت و کمیت محصولات دارد بنابراین نمی‌توان از مصرف تن چشم پوشی کرد.

وی ادامه می‌دهد: خاک برخی زمین‌های کشاورزی فسفات و پتاس مورد نیاز را به مقدار لازم دارد و نیاز به مصرف کود در این زمین‌هابسیار اندک است بنابراین توصیه اکید داریم که کشاورزان قبل از تهیه و مصرف کود، آزمون خاک را انجام دهند تا مقدار مورد نیاز مصرف کودشان مشخص شده و از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

فیروز نیا اضافه کرد: استفاده از دستگاه‌های بذرکار تا حد زیادی صرفه جویی در مصرف کود را به همراه دارد چرا که هنگام کاشت بذر، کود را دقیقا در کنار بذر قرار می‌دهد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتارزمین زراعی و باغ، سه و نیم درصد از زمین‌های کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید پنج میلیون و ۳۰۰ هزار انواع محصول کشاورزی، رتبه اول کشوری درتولید شیر و محصولات دامی پروتئینی، از قطب‌های کشاورزی کشور است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید