Iranian Agriculture News Agency

واردات کود با ارز نیمایی، کمر کشاورزان را خم کرده است

تخصیص ارز نیمایی و حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های کشاورزی، افزایش ۵ برابری قیمت کود شیمیایی را به همراه داشته است.

واردات کود با ارز نیمایی، کمر کشاورزان را خم کرده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، پیمان فیروز نیا، مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان  گفت: یکی از معمول‌ترین کود‌های مورد استفاده کشاورزان، کود‌های فسفاته و پتاسه هستند، این کود‌ها در داخل کشور تولید نمی‌شوند و وارداتی هستند، نکته مهم اینجا است که واردات این کود‌ها تا سال گذشته با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام می‌شد، اما در پایان سال گذشته طبق مصوبه‌ای از سوی دولت، اعلام شد که کود‌های شیمیایی با ارز نیمایی وارد شود که این اتفاق کشاورزان را دچار شوک و نگرانی کرد.

او ادامه داد: در زمان اجرای این طرح ارز نیمایی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود که هم اکنون این رقم بالاتر هم رفته و این افزایش قیمت یکباره کود‌های شیمیایی سبب شده کشاورزان در مصرف کود احتیاط کنند و توان خرید آنرا نداشته باشند.

افزایش ۵  برابری قیمت کودهای شیمیایی

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: قیمت کود‌های کشاورزی وارداتی از جمله کود‌های فسفاته و پتاسه نسبت به قبل پنج برابر شده و این امر کشاورزان را تا حد زیادی متضرر کرده است.

پیمان فیروز نیا ادامه داد: برای نمونه قیمت کود سوپر فسفاته، به ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی ۴۲۳ هزار تومان است که به طور متوسط برای هر یک هکتار زمین باید دو کیسه پنجاه کیلویی از این کود استفاده کرد و یا قیمت هر کیسه ۵۰ کیلویی نوعی پرمصرف کود پتاسه برابر ۵۰۰ هزار تومان می‌باشد.

مصرف کمتر کود و افت کیفیت محصولات کشاورزی

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با افزایش پنج برابری و یکباره قیمت کود‌های وارداتی، بسیاری از کشاورزان قادر به خرید این نوع کود‌ها نیستند و یا برخی به میزان بسیار اندک از آن اسفاده می‌کنند که این امر روز عملکرد در واحد سطح و کیفیت محصولات کشاورزی تاثیر گذار است.

پیمان فیروز نیا افزود: مصرف کمتر این کود‌ها قطعا روی کیفیت محصولات تاثیر گذار است و مقاومت گیاه را نسبت به عوامل محیطی کاهش می‌دهد که همین امر کشاورزان را تاحد زیادی متضرر می‌کند.

او بیان کرد: هرچند عملکرد این کود‌ها در خاک‌های مختلف متفاوت است، اما در نهایت می‌توان گفت، کاهش مصرف کود، روی افزایش کیفی و کمی محصولات تاثیر بسزایی دارد.

نگرانی کشاورزان اصفهان از افزایش سرسام آور قیمت کود فسفاته

اصغر رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به افزایش چند برابری کود فسفاته گفت: با تخصیص ارز نیمایی و حذف یارانه، افزایش قیمت در کود شیمیایی حاصل شده است که موجبات نگرانی کشاورزان و کاهش کشت پاییزه به همراه داشته است. افزایش چند برابری قیمت کود‌های شیمیایی به خصوص کود فسفاته که به کشور وارد می‌شود، نقش مؤثری در تولید محصولات کشاورزی خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه کشور در تأمین کود‌های ازته خودکفا است، تصریح کرد: کود‌های فسفاته و پتاسه در مراحل میانی کشت مورد نیاز کشاورزان و وابسته به واردات است و با خارج کردن ان از ارز ۴۲۰۰ تومانی، هزینه تأمین کود شیمیایی برای کشاورزان سنگین شده است.

رستمی گفت: جلساتی در سطح کلان درباره این موضوع در حال برگزاری است و این اطمینان خاطر را به کشاورزان اصفهانی می‌دهیم که این افزایش قیمت مدیریت خواهد شد.

ارائه راه کار‌هایی برای کاهش ضرر کشاورزان

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بخش اعظمی از کود‌های مورد استفاده کشاورزان کود‌های ازته است که خوشبختانه در داخل کشور تولید می‌شود و کود‌های وارداتی حدودا ۲۹ درصد کود مصرفی کشاورزان را تشکلی می‌دهد، البته مصرف همین مقدار کود هم تاثیر مهمی روی کیفیت و کمیت محصولات دارد بنابراین نمی‌توان از مصرف تن چشم پوشی کرد.

پیمان فیروز نیا ادامه داد: خاک برخی زمین‌های کشاورزی فسفات و پتاس مورد نیاز را به مقدار لازم دارد و نیاز به مصرف کود در این زمین‌ها بسیار اندک است بنابراین توصیه اکید داریم که کشاورزان قبل از تهیه و مصرف کود، آزمون خاک را انجام دهند تا مقدار مورد نیاز مصرف کودشان مشخص شده و از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

او بیان داشت: استفاده از دستگاه‌های بذرکار تا حد زیادی صرفه جویی در مصرف کود را به همراه دارد چرا که هنگام کاشت بذر، کود را دقیقا در کنار بذر قرار می‌دهد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: قیمت محصولات کشاورزی و خرید تضمینی آن با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی. باید به گونه‌ای تعیین شود که کشاورزان متضرر نشوند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید