Iranian Agriculture News Agency

لزوم پلاک‌کوبی دام برای دریافت نهاده دامی

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: دامداران و مرغداران اصفهانی نسبت به هویت دار کردن و پلاک‌کوبی دام‌ها و دریافت کد یکتا اقدام کنند تا برای تحویل نهاده با مشکل مواجه نشوند.

لزوم پلاک‌کوبی دام برای دریافت نهاده دامی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، محمد کِشتکار معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان اظهار کرد: هر کدام از دامداران و مرغداران باید کد یکتا را که در سامانه بازارگاه تعریف شده است  را برای دریافت نهاده اخذ کنند هر چند بیشتر دامداران و مرغداران اصفهانی این کد را دریافت کرده‌اند اما انبارها و تعاونی‌ها هم باید این کد یکتا را داشته که نهاده به مقصد آنها حمل شود.

به گفته وی دامداران و مرغداران برای ثبت نام در این سامانه‌ها ۲ ماه فرصت داده شده و این فرصت تا آخر آبان به اتمام می‌رسد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان اظهار داشت:همه دامداران و مرغداران باید کد یکتا داشته باشند و دام‌هایشان هویت دار شده باشد و در صورتی که مجوز حمل و کد یکتا دریافت نکنند بطور قطع در آینده با مشکل مواجه خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: تمامی اطلاعات دام و طیور استان اصفهان و کشور شامل تعداد دام‌ها، جوجه ریزی، دارو و واکسن و گواهی‌های در سامانه یکپارچه قرنطینه بصورت آنلاین ثبت می‌شود.

کِشتکار گفت: سامانه یکپارچه قرنطینه سازمان دامپزشکی بصورت آنلاین و تحت وب است که پیش از یک دهه از راه اندازی آن می‌گذرد و بر این اساس تمامی اطلاعات لازم در مورد حمل و نقل و جابه‌جایی و صادرات دام و فرآورده های خام دامی از استانی به استان دیگر و یا از شهری به شهر دیگر، باید در این سامانه ثبت و مجوز آن دریافت شود.  

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان تصریح کرد: بر اساس ماده چهار آیین نامه کنترل بهداشتی دام و فرآورده‌های خام دامی هر گونه نقل و انتقال، واردات و صادرات دام زنده و سایر فرآورده‌ها و نهاده‌ها مستلزم اخذ گواهی است.

وی بیان کرد: سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی و سامانه‌های سازمان جهاد کشاورزی و تشکل‌ها و سامانه قاچاق کالا و ارز و سامانه بازارگاه با هم مرتبط هستند.

کِشتکار افزود: با توجه به اینکه هر گونه نقل و انتقال دام و فرآورده‌های خام دامی بصورت آنلاین در سامانه یکپارچه قرنطینه ثبت می‌شود این سامانه می‌تواند در زمینه کنترل قاچاق دام‌ها و کنترل نهاده‌ها به سازمان‌های جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت و نیروی انتظامی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: توزیع نهاده‌های دام و طیور بر مبنای اطلاعات دقیق جمعیت دامی و اطلاعات موجود در سامانه‌های سماسط ( سامانه مدیریت اطلاعات صنعت طیور ) جهاد کشاورزی و قرنطینه دامپزشکی انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان ادامه داد: تعداد واحدهای مرغداری گوشتی و تخمگذار و پرورش بوقلمون و سایر ماکیان باید راستی آزمایی شود و واحدهای فعال و دارای پروانه آمار دقیق این واحدها مشخص شود و نهاده بر اساس پروانه، جوجه ریزی و اطلاعات سامانه های جی آی اس، سماسط و قرنطینه به آنها اختصاص پیدا می‌کند.

کِشتکار با بیان اینکه بیشتر گاوداری‌های صنعتی استان پلاک کوبی شده هستند اظهار داشت: همه گاوداری‌های صنعتی باید پروانه داشته باشند و تک تک گاوها باید پلاک گذاری و هویت دار شوند.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص نهاده به گاوداری‌ها بر اساس پلاک کوبی دام هر گاوداری و پروانه و مجوزهایی که آن واحد برای حمل شیر می گیرد، انجام می‌شود.

به گفته وی، گاوداری‌های صنعتی از مشکل کمتری در این زمینه برخوردارند اما گاوداری‌های نیمه صنعتی برای هویت گذاری به زمان زیادی نیاز دارند و برخی از آنها هم پروانه ندارند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: مقرر شده است که تمام گاوهای روستایی و غیر صنعتی با محوریت جهاد کشاورزی و با کمک اتحادیه و تعاونی‌ها ظرف ۲ ماه که یک ماه آن به پایان رسیده، پلاک کوبی شوند و بر اساس آن نهاده دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش جهاد کشاورزی و اتحادیه دامداران اصفهان، حدود ۶۵ درصد دام های این استان که بیشتر آنها گاوداری های صنعتی هستند، پلاک کوبی شدند.

کِشتکار بیان کرد: پلاک کوبی در گذشته بصورت پراکنده انجام می‌شد اما امروز با طرح هویت‌دار کردن، این پلاک‌ها واحد شده و این شماره برای بیمه، دامپزشکی و جهاد کشاورزی مورد تایید است.

وی افزود: شماره پلاک در سامانه یکپارچه قرنطینه ثبت شده و بر اساس پلاک کوبی امار و اطلاعات واقعی گاوداری‌ها مشخص می‌شود و رهگیری و پیگیری دام و فرآورده در این سامانه بطور دقیق مشخص می شود و مجوز نقل و انتقال بر اساس شماره دام  انجام می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: پلاک کوبی تاثیر زیادی در جلوگیری از قاچاق دام به‌دنبال دارد و بر اساس قانون هر گونه حمل و جابجایی دام باید مجوز سامانه یکپارچه قرنطینه دامپزشکی را دریافت کند.

اصفهان رتبه نخست تولید گوشت مرغ و بوقلمون، رتبه چهارم تولید گوشت قرمز، رتبه دوم تولید تخم مرغ و رتبه اول تولید شیر خام و رتبه سوم تولید عسل کشور را داراست.
این استان دارای بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است.
اصفهان همچنین  دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و عرضه فرآورده خام دامی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید