Iranian Agriculture News Agency

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به کشاورزی اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: خسارت سرمازدگی یک ماه اخیر به باغ‌ها و محصولات کشاورزی استان اصفهان افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به کشاورزی اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، منصور شیشه فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان سرمای پاییزه به ۱۱ هزار و ۳۷۰ هکتار از مزارع و باغ‌ها در این استان خسارت زده است.

شیشه فروش  با بیان اینکه افت دما و سرمازدگی مهر امسال خسارت‌هایی را به محصولات کشاورزی در ۱۳ شهرستان استان اصفهان وارد کرد، ادامه داد: ۱۱ هزار هکتار از محصولات زراعی استان بر اثر سرمازدگی آسیب دید که ۱۰ هزار هکتار از آن ذرت علوفه ای در ۱۲ شهرستان گلپایگان، خمینی شهر، دهاقان، فلاورجان، اصفهان، نجف آباد، لنجان، شهرضا، برخوار، شاهین شهر، تیران و مبارکه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: ۳۰۰ هکتار از باغ‌های انگور و انار در منطقه برخوار و  ۷۰ هکتار باغ سیب در منطقه سمیرم آسیب وارد شد.

وی با اشاره به اینکه به ۹۸۰ هکتار از مزارع یونجه و تنباکو در گلپایگان خسارت وارد شد اضافه کرد: یکهزار هکتار از این خسارت‌ها هم به سایر محصولات کشاورزی شامل سیب زمینی، پیاز، گوجه، کدو حلوایی، یونجه و تنباکو است.

شیشه فروش گفت: سرمازدگی، آفات گیاهی، تگرگ و یخبندان آسیب زیادی را به کشاورزی وارد می‌کند و تنها راهکار جبران این خسارت‌ها بیمه کردن محصولات کشاورزی است و کشاورزان و باغداران باید محصولات خود را در سال زراعی در برابر حوادث احتمالی از جمله سرمازدگی بیمه کنند.

وی تاکید کرد: توصیه جدی مدیریت بحران استان بیمه کردن محصولات و دارایی‌های کشاورزان و باغداران در برابر حوادث و مخاطرات طبیعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: پیش از این سرمازدگی فروردین ماه سال جاری در بخش باغ‌ها و زراعت استان  ۵۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد که یکهزار و ۹۰۰ هکتار باغ و یکهزار و ۵۰۰ هکتار زراعت را در ۱۲ شهرستان تحت تاثیر قرار داد.

به گفته وی سال زراعی گذشته حدود ۴۷ میلیارد تومان غرامت بیمه از صندوق بیمه به آسیب دیدگان بخش طیور، دام، زراعت و باغ‌هایی که بیمه بودند، پرداخت شد. مساحت استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار است که  حدود پنج درصد آن یعنی ۵۴۶ هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است و در زمان حاضر از ۵۴۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان فقط حدود ۳۵ درصد معادل ۱۹۷ هزار هکتار زیر کشت می‌رود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید