Iranian Agriculture News Agency

کاهش قیمت مرغ در صورت تامین نهاده‌ها

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص بازار مرغ گفت: باید توجه داشت که مشکل گرانی مرغ تنها مربوط به اصفهان نیست و موضوعی کشوری است

کاهش قیمت مرغ در صورت تامین نهاده‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص بازار مرغ گفت: باید توجه داشت که مشکل گرانی مرغ تنها مربوط به اصفهان نیست و موضوعی کشوری است، در هر صورت اگر دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌های مرغداران را تامین کند، می توان مرغ را زیر کانال ۲۰ هزار تومان و با قیمت، ۱۶، ۱۷ و یا ۱۸ هزار تومان به دست مصرف‌کننده رساند.

حسین ایراندوست با بیان اینکه قیمت مرغ ۲۷ هزار تومان برای مصرف کننده عادلانه نیست، اظهار کرد: میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان طی تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافت و اکنون در تولید مرغ مشکلی وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به روند افزایشی کشتار مرغ در نیمه اول امسال، اضافه کرد: به طور متوسط هر شب در تیر ماه امسال ۳۵۱ تن، در مرداد ماه ۴۲۸ تن، شهریور ماه ۴۹۴ تن و در مهر ماه ۵۶۲ تن مرغ در استان کشتار شده است، به این معنا که هر ماه میزان کشتار مرغ بین ۲ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با خنک شدن هوا میزان مصرف مواد پروتئینی همچون مرغ افزایش می یابد، تصریح کرد: شاید به دلیل ارزان بودن مرغ و قیمت بالای گوشت قرمز، تقاضای مردم برای خرید مرغ افزایش پیدا کرده است، اما متاسفانه امروز مرغ با قیمت بالا تولید می شود.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان به دنبال این هستیم که نرخ مرغ را برای مصرف کننده به ۲۲ هزار تومان برسانیم، گفت: خوشبختانه سهم تحویل نهاده‌ها به مرغداران نسبت به بهار امسال بهتر شده است، بنابراین زمانیکه ۵۰ درصد نهاده تحویل مرغداران می‌شود، انتظار تولید و عرضه مرغ ارزان‌تر در بازار را داریم.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در حال حاضر سهم تحویل نهاده‌ها با نرخ ارز آزاد برای مرغداری‌ها محدودتر شده است و به نظر می‌رسد در فرایند تولید و پرورش مرغ خدشه‌ای ایجاد نشده است.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به برخی محدودیت‌ها، شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افت ۱۰ درصدی جوجه‌ریزی مواجه بودیم، همچنین این افت در مهر ماه به دلیل عرضه نشدن ۱۰ روزه جوجه به بازار بیشتر شد و به نظر می‌رسد طی ۴۰ روز آینده دچار کاهش تولید مرغ خواهیم شد، بنابراین با افت تولید احتمال افزایش دوباره قیمت وجود دارد و در این شرایط باید مرغ‌های منجمد را برای تنظیم بازار وارد سطح عرضه کنیم.

به گفته ایراندوست، برای مدیریت بازار، نسبت به عرضه ۱۲۰۰ تن مرغ منجمد در فروشگاه‌های بزرگ رفاه، اتکا، کوثر و ... اصفهان از هفته گذشته اقدام شده است.

وی درباره صادرات مرغ نیز، گفت: در حال حاضر میزان مرغ صادر شده از کشور عدد قابل توجهی نیست و از دو هفته گذشته صادرات مرغ ممنوع شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص اینکه آیا قیمت هر کیلو مرغ ۲۶ تا 27 هزار تومانی برای مصرف کننده عادلانه است، اظهار کرد: این عدد برای تولیدکننده عادلانه است، اما برای مصرف کننده‌ای که مرغ را به قیمت ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان خریداری می‌کرد، بسیار سنگین است.

وی با بیان اینکه با گرانی گوشت قرمز امید مصرف کننده گوشت مرغ است، تصریح کرد: در حال حاضر میزان مصرف مرغ در کشور دو برابر میانگین جهانی است، اما با گرانی این پروتئین نیز امروز نگران سلامت مصرف کنندگان هستیم، بنابراین به دنبال افزایش سهم نهاده های تولید هستیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید