Iranian Agriculture News Agency

تولید گوشت طیور اصفهان در ۷ سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافت

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: تولید گوشت طیور در این استان نسبت به سال آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید ۳۹ درصد افزایش داشته است.

تولید گوشت طیور اصفهان در ۷ سال گذشته ۳۹ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسین ایراندوست گفت: میزان تولید انواع گوشت طیور در این استان در پایان سال ۹۸ به ۲۱۶ هزار تن رسید در حالی که این رقم در سال ۹۲ حدود ۱۵۶ هزار تن بود و از افزایش ۶۰ هزار تنی در طول این مدت حکایت دارد.

وی برنامه‌ریزی مناسب، افزایش حمایت‌ها و مشارکت بیشتر بخش خصوصی را به‌عنوان اصلی‌ترین دلایل این رشد برشمرد و اضافه کرد: استان اصفهان رتبه اول ظرفیت تولید و رتبه دوم تولید گوشت مرغ در کشور را به خود اختصاص داده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در استان وجود دارد ادامه داد: یک هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی در استان فعال هستند و قادرند در یک دوره ۳۶.۵ میلیون قطعه مرغ تولید کنند.

ایراندوست با اشاره به اینکه ۱۵ واحد تولیدی مرغ مادر گوشتی در این منطقه فعالیت می‌کنند، افزود: این واحدها ظرفیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار قطعه دارند و در طول یک سال افزون بر ۶۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار تولید می‌کنند.

وی تعداد واحد مرغ مادر تخمگذار در استان را یک واحد اعلام کرد و اظهارداشت: این مجموعه ظرفیتی بالغ بر ۳۲ هزار و ۷۰۰ قطعه دارد و تولید آن افزون بر ۴.۵ میلیون تخم مرغ نطفه دار است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به استقبال مردم از گوشت بوقلمون در سال‌های اخیر تصریح کرد: ۱۱۵ واحد تولیدی بوقلمون گوشتی در استان مشغول بکارند که از فعالیت آنها سالانه ۹ هزار تن گوشت بدست می آید و بر اساس گزارش ها ظرفیت آنها ۷۰۰ هزار قطعه است.

ایراندوست گفت: در کنار این تعداد واحد، یک واحد بوقلمون مولد با ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ قطعه و تولید سالانه یک میلیون قطعه جوجه بوقلمون گوشتی در استان در زمینه گوشت طیور فعالیت می‌کند.

وی شمار مجموعه‌های تولیدی شترمرغ را ۶۰ واحد و ظرفیت آنها را ۱۰ هزار قطعه اعلام کرد و گفت: از این تعداد سالانه ۹۰۰ تن گوشت استحصال می‌شود و از این حیث اصفهان رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

به گفته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، ۱۲ واحد تولیدی بلدرچین با ظرفیت ۸۷۰ هزار قطعه در این استان مشغول بکارند و در طول یک سال یک هزار تن گوشت را روانه بازار مصرف می‌کنند.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد به گونه ای که در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلو است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تن (رتبه اول کشور)، گوشت قرمز با تولید هفتاد هزار تن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تن در سال اشاره کرد.

همچنین در بخش ماهیان زینتی با تولید ۶۷  میلیون و پانصد هزار قطعه در سال (رتبه اول)، محصولات گلخانه‌ای با تولید سالیانه ۳۰۲ هزار تن (رتبه سوم)، پیاز با تولید سالیانه ۳۹۰ هزارتن ( رتبه دوم ) و سیب زمینی با  تولید سالیانه ۵۲۸  هزار تن ( رتبه سوم)  و سیب درختی با تولید سالیانه ۲۷۷ هزار تن ( رتبه چهارم کشور)، تولید قارچ با تولید سالیانه ۱۳ هزار تن ( رتبه سوم) به این خطه اختصاص دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید