Iranian Agriculture News Agency

شهرضا قطب صادرات محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان است

برای ایجاد گلخانه تسهیلات با نرخ 14 و 15 درصد به صرفه نیست.

شهرضا قطب صادرات محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رضا باقری  با اشاره به مجموعه گلخانه‌ای امین پردیس با بیش از ۵۵ هکتار گلخانه در شهرضا اظهار داشت: گلخانه امین بزرگترین مجموعه گلخانه‌ای ایران به شمار می‌رود و در حال حاضر تمرکز تولید این مجموعه روی محصول فلفل دلمه‌ای رنگی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان این‌که این مجموعه توان تولید ۱۵ هزار تن سبزی و صیفی گلخانه‌ای را در سال دارد، بیان کرد: با توجه به شرایط تحریمی و کاهش شدید صادرات نفتی در کشور، این مجموعه توانسته است تا ۷۵ درصد از تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کند.

وی با اشاره به اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۶۰۰ نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای بیش از ۲ هزار نفر عنوان کرد: کشور ایران پتانسیل بالایی برای قطع وابستگی به نفت دارد و یکی از این ظرفیت‌ها بخش کشاورزی است که باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و برای صادرات محصولات کشاورزی به صادرکنندگان کمک شود.

باقری با تأکید بر اینکه اگر صحرای پرزان گازکشی انجام شود، شهرضا به اصلی‌ترین قطب گلخانه‌های استان اصفهان تبدیل می‌شود، گفت: شهرضا قطب صادرات محصولات گلخانه‌ای در استان اصفهان است، ۶ شرکت صادرات محصولات گلخانه‌ای در شهرضا وجود دارد که محصولات کشاورزی شهرضا را به روسیه و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه زنجیره تولید در محصولات گلخانه‌ای در شهرضا ایجاد شده است و این شرکت‌ها در بخش بسته‌بندی محصولات کشاورزی به شهرستان‌های استان اصفهان کمک می‌کنند، افزود: توسعه گلخانه‌ها نیازمند اعتبارات دولتی و تسهیلات ارزان قیمت است، در حوزه گلخانه اگر کمک شود، شهرضا به بخش صنعت گلخانه وارد می‌شود و قطب صنعت گلخانه در کشور ‌می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه محصولات گلخانه‌ای شهرضا یکی از پیشتازان در احداث گلخانه‌های صنعتی در استان اصفهان است اما با توجه به شرایط آبی استان در یک دهه گذشته در این زمینه عقب مانده‌ایم.

 باقری با اشاره به اینکه شهرضا حدود ۷۳ هکتار گلخانه سبزی و صیفی و ۴ هکتار گل شاخه بریده و ۳ هکتار گلخانه تولید نشا و کشت گیاهان دارویی را دارا است، خاطرنشان کرد: زنجیره تولید کشاورزی باید به بخش صنعت و فرآوری برسد، ۳۱ واحد صنعتی شامل صنایع بسته‌بندی سبزیجات، گیاهان دارویی و محصولات گلخانه‌ای در شهرضا ایجاد شده است.

تسهیلات با نرخ ۱۴ و ۱۵ درصد برای گلخانهدار به صرفه نیست

مدیر جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه کشت گلخانه‌ای، بستر مناسبی برای افزایش میزان اشتغال در بخش کشاورزی شهرستان شهرضا است، تصریح کرد: احداث گلخانه، مصرف آب را ۹۰ درصد کاهش داده و بهره‌وری تولید را چند برابر افزایش می‌دهد و در هر هکتار حداقل ۱۰ نفر ایجاد اشتغال می‌شود.

وی با بیان اینکه با تولید ۱۲۰ میلیون اصله نشا در سال شهرضا به یکی از قطب‌های تولید نشا در کشور تبدیل شده و نشای جنوب کشور در شهرضا تولید می‌شود، افزود: متقاضیان ایجاد گلخانه به دنبال تسهیلات ارزان قیمت هستند و تسهیلات با نرخ ۱۴ و ۱۵ درصد به صرفه نیست، تسهیلات ارزان قیمت در صنایع تبدیلی وجود دارد اما در شهرضا صنایع تبدیلی کوچک وجود دارد و نیاز است که در تغییر کاربری و انشعابات کمک کنیم.

رشد ۳ برابری تجهیزات ایجاد گلخانه

مهدی بمانی یکی از فعالان عرصه ایجاد گلخانه در این باره می‌گوید: در سال‌های اخیر، تجهیزات و لوازم گلخانه و لوازم مصرفی گلخانه‌ای، هیچ ثبات قیمتی نداشته و همیشه نه با رکود بلکه با افزایش قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تجهیزات گلخانه نسبت به سال گذشته ۳ برابر افزایش قیمت داشته است، افزود: گرفتن پروانه اشتغال برای گلخانه مراحل قانونی و اداری بسیاری دارد و زمان زیادی طول می‌کشد تا پروانه صادر شود.

این فعال گلخانه با انتقاد از اینکه سود وام‌های گلخانه ۱۴ تا ۱۶ درصد است که برای گلخانه‌دار به صرفه نیست، ادامه داد: برای گرفتن وام بانک سخت‌گیری بسیاری می‌کند و زمان زیادی برای اخذ وام باید سپری کرد و گاهی شخص از گرفتن وام صرف‌نظر می‌کند.

وی تصریح کرد: برای کشت و کار بذرهای خوب و اصلی وجود ندارد و بذرها تقلبی شده و کود و سموم کشاورزی نیز تقلبی و بسیار گران‌قیمت شده است.

بمانی افزود: با توجه به وضعیت کرونا و رکود اقتصادی مشکلاتی برای بخش‌های مختلف به ویژه گلخانه‌داران ایجاد شده است که آن‌ها برای پرداخت پول مربوط به سم، بذر و کود با توجه به اینکه از خارج از کشور باید تأمین شود و در شرایط قیمت بالای ارز مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد شده، که باید از طریق تسهیلات کم بهره به آن‌ها کمک شود و از آن‌ها حمایت شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید